Skip to main content

Wij zijn benieuwd naar jouw mening!

Reputatie 6
Als gebruiker van Toon ken je vast alle nieuwe functionaliteiten. En ook de vernieuwde app heb je misschien al gezien. Wij zijn benieuwd naar jouw mening, laat je ‘em hier achter?
Reageer

45 Reacties

Badge
In algemene zin ben ik wel tevreden over Toon en de daarin te raadplegen gegevens. Wat ik echt BAGGER vind, is de Verspillingschecker. Ik heb al jaren dezelfde koel/vriescombinatie en gebruik die al die tijd op dezelfde manier. Maar de Verspillingschecker weet er geen raad mee. Af en toe herkent ie hem en geeft als oordeel dat er geen verspilling is ontdekt. En dan opeens heeft ie nog niet genoeg info verzameld ('binnenkort meer'). En alle overige functies (droger, warm water, douchegedrag, douchekop, cv-ketel, isolatie) staan al sinds introductie van de Verspillingschecker op 'binnenkort meer'. Weet Eneco wel wat 'managing expectations' betekent? En wat is de ambitie van Eneco: de ontwikkelingen volgen en af en toe (meetsla vrij laat) met iets nieuws komen of dat Toon-kastje aan de muur afficheren als HET informatiesysteem voor allerlei verschillende 'huisgerelateerde' zaken? Als dat laatste de ambitie is, dan moet er echt een acceleratie worden ingezet. Ik hou van jullie, maar val niet in slaap!!
Verspillingschecker is nog steeds een puinhoop. Als er een item niet in huis is, bv een vaatwasser , blijft deze grijs.
Ook de apparaten. Die er achter komen , blijven ook grijs. Diverse keren gemeld, wordt ogenschijnlijk niets aan gedaan.
Jan Stas.
Badge
Nou, misschien deze keer keer wel ... Ik heb deze reactie geplaatst naar aanleiding van een mail van Eneco, waarin ik werd uitgenodigd om mijn reactie op Toon te geven. LEEST ER EEN MODERATOR VAN ENECO MEE????
Reputatie 4
@JeeSn

Ja de moderators zullen deze feedback meenemen. Ook @janstas bedankt voor de feedback.

Groeten Chantal
Reputatie 7
Badge +2
@Folkert eens met JeeSn, de verspillingschecker voldoet niet aan de verwachtingen. Het lijkt me de investering aan Quby kant niet waard en kan het beste gestopt worden (vereist wat moed van het Quby management). Het alternatief om slimme stekkers te gebruiken werkt veel beter. Met 1 slimme stekker een rondje door je huis maken en je weet exact wat al je apparatuur verbruikt. Als je dan ook nog op de Toon kan aangeven welk apparaat er precies aan de stekker hangt en die data naar het SC verstuurt, krijg je een hele mooie database met exacte metingen. Dan kan je pas echt gericht advies terug gaan geven aan de klant ("a la Amazon: andere klanten met deze koelkast hebben die vervangen door model abc en een besparing van 50,- per jaar op de stroomkosten gerealiseerd")

In aankomende versies gaan ook watermeters worden ondersteund. Dat heeft misschien minder potentie qua besparing in euro's maar het helpt wel het gezin in het bewuster omgaan met water. Die uitbreiding zie ik wel zitten.

Voor de rest werkt het allemaal wel prima. De snelle Toon 2 hardware is wel erg plezierig overigens.

Jammer dat het een gesloten ecosysteem is en er geen mogelijkheid is tot het gebruik van apps van derden.
JeeSn schreef:

In algemene zin ben ik wel tevreden over Toon en de daarin te raadplegen gegevens. Wat ik echt BAGGER vind, is de Verspillingschecker. Ik heb al jaren dezelfde koel/vriescombinatie en gebruik die al die tijd op dezelfde manier. Maar de Verspillingschecker weet er geen raad mee. Af en toe herkent ie hem en geeft als oordeel dat er geen verspilling is ontdekt. En dan opeens heeft ie nog niet genoeg info verzameld ('binnenkort meer'). En alle overige functies (droger, warm water, douchegedrag, douchekop, cv-ketel, isolatie) staan al sinds introductie van de Verspillingschecker op 'binnenkort meer'. Weet Eneco wel wat 'managing expectations' betekent? En wat is de ambitie van Eneco: de ontwikkelingen volgen en af en toe (meetsla vrij laat) met iets nieuws komen of dat Toon-kastje aan de muur afficheren als HET informatiesysteem voor allerlei verschillende 'huisgerelateerde' zaken? Als dat laatste de ambitie is, dan moet er echt een acceleratie worden ingezet. Ik hou van jullie, maar val niet in slaap!!

@JeeSn,

Ik dacht al waarom staat jouw reactie hier, maar de reden geef je in je 2e reactie aan.
Als je kijkt naar alle topic's die VC gerelateerd zijn, dan lees je nog veel meer ongenoegen bij/sinds de introductie van deze VC.
Zelf was ik altijd zeer sceptisch mbt de werking en heb gelukkig ingezet op slimme stekkers op alle van belangzijnde "energieslurpers" en zodoende heb ik een prima beeld qua energieverbruik.

Toevallig werd net weer een topic met een reactie van @mpleizr vandaag weer actief.
Lees daar maar eens wat dat andere bedrijf voor tegenslagen en problemen heeft met een "soort" VC.

https://forum.toon.nl/toon-innovators-31/verspillingschecker-feedback-1693/index1.html#post30604

Wellicht dat het onderdeel toon-innovaters niet zichtbaar voor je is.
Lees dan:

http://www.nederlandmvo.nl/energie/energietransitie/besparen-met-slimme-meter-kansloos-zonder-apparaat-inzicht
Reputatie 5
Badge +2
VC compleet waardeloos. En verder sluit ik me aan wat @Brandje gezegd heeft.
Reputatie 6
Badge +3
De VC is een puinhoop .. Er zijn nog steeds maar een aantal dingen vrijgegeven en daar klopt al weinig van …

Verder zie ik de app ook graag op tablet resolutie en dan ook meer functies . Grafieken en dergelijke zijn op een smartphone soms wat lastig te zien . .

En de CV functie is momenteel gewoon een agenda voegt heel weinig toe …

Verder zie ik graag zone verwarming maar dat is een algemene wens van vele ...
Reputatie 1
Badge +2
tja sluit me bij de rest aan Vc is waardeloos. De vernieuwde app heeft een tijd geduurd maar begint langzaam ergens op te lijken.
VC is zo nutteloos dat ik het zelf vergeet dat dat nog bestaat.
Reputatie 7
Badge +6
VC dat is toch wel de grootste grappigste product van 2018...
Jaren word er aan een project gewerkt, dan word het zo afgeleverd... Vind doodzonde vinden.
Nieuwe Toon app, kan een verbetering worden (Dat is hij nu nog niet, met de allerbeste wil van de wereld.). Nieuwe Toon app is slim genoeg om functies van Toon Display over te nemen.

- Luchtvochtigheid (is niet de betrouwbaarste, maar leuk om in de app te hebben en in de Toon API, zo kan je er triggs op maken, als die boven of beneden een waarde komt.)

- Geef de CV Ketel parameters (waterdruk vooral.) weer in de app

- VC zou kunnen samenwerken met de slimme stekkers, weer kunnen geven welk apparaat wat verbruik, of het zuinig is.
Hoi Ricardo,

Dat laatste zou natuurlijk het mooist zijn en eigenlijk doe ik het monitoren nu al zo.
Maar niet iedere Toon®️ eigenaar zal willen investeren in Slimme Stekkers, ook al komen ze uit China.
Reputatie 4
Badge
Ik denk dat er al genoeg gezegd is over de vc, Ik snap niet dat Eneco zou halsstarrig blijft "geloven" hierin. Het is niks, en het zal ook nooit iets worden, sloop het eruit en neem het verlies lieve Eneco.
Toon is veel te duur: 54 euro om op afstand te kunnen bedienen is absurd voor een apparaat wat effectief 275 euro kost. Er zijn legio goedkopere thermostaten die dit ook kunnen en geen maandelijks abonnement nodig hebben.

de therm slimme of smart thermostaat is betrekkelijk. week schema's instellen konden thermostaten 20 jaar geleden ook al. Misschien dat deze dan slimmer met energie omgaan. Ik ben niet onder de indruk.

De VC roept dat bijvoorbeeld mijn wasmachine niet zuinig is terwijl dit een AAA+ apparaat is. Vreemd, en de conclusie waarop dit gebaseerd is is niet duidelijk. Daarnaast ga ik niet een nieuwe wasmachine kopen omdat de app van mijn verwarming deze suggestie doet.

Toon gaat wel vervangen worden door een thermostaat die van afstand te bedienen valt en geen 54 euro op jaarbasis bovenop de energie kosten vraagt.

Oh en nog geen homekit integratie...
Reputatie 4
Badge
Chris schreef:

Toon is veel te duur: 54 euro om op afstand te kunnen bedienen is absurd voor een apparaat wat effectief 275 euro kost. Er zijn legio goedkopere thermostaten die dit ook kunnen en geen maandelijks abonnement nodig hebben.

de therm slimme of smart thermostaat is betrekkelijk. week schema's instellen konden thermostaten 20 jaar geleden ook al. Misschien dat deze dan slimmer met energie omgaan. Ik ben niet onder de indruk.

De VC roept dat bijvoorbeeld mijn wasmachine niet zuinig is terwijl dit een AAA+ apparaat is. Vreemd, en de conclusie waarop dit gebaseerd is is niet duidelijk. Daarnaast ga ik niet een nieuwe wasmachine kopen omdat de app van mijn verwarming deze suggestie doet.

Toon gaat wel vervangen worden door een thermostaat die van afstand te bedienen valt en geen 54 euro op jaarbasis bovenop de energie kosten vraagt.

Oh en nog geen homekit integratie...

Welke thermostaten zijn dat dat die dat allemaal kunnen?
Reputatie 6
Badge +3
Mijn frustraties zijn al beschreven door anderen.

Kosten te hoog van abbo.

VC is grappig maar heeft veel ste veel fouten.
De energie die daarin is gegaan had veel betere leukere futures kunnen hebben.

Nog goed compatibel met andere domotica.

Beperkte mogelijkheid van de API welke niet heel stabiel is.

Met een beetje veel Hue lampen heb je niets meer aan vier scenes en de groepen van stekkers. Helaas ben je dan al weer afhankelijk van een andere partij zoals Olisto.

Zie in het topic over Rooten veel leuke opties voorbij komen. Implementeer hier eens wat van!

adios.
Toon is sinds twee jaar qua inzicht in verbruik inschatting uitgekleed. Nu met de verspillingschecker is er weer functionaliteit bij, maar als ik wil besparen wil ik toch echt per dag kunnen bepalen hoe ik zit tov de inschatting van mijn verbruik, dus waar mijn maandnota op gebaseerd is. Dat kan ik nu wel zien in geldbedrag - op Toon zelf, dus niet op de app - maar niet in verbruikseenheden. Dat kon voorheen wel en daarmee was het inzicht veel beter. Niemand van Eneco of Toon kan mij vertellen waarom dat is weggehaald en ook niet of dat terugkomt. Als ik zou mogen kiezen heb ik liever dat inzicht terug dan de verspillingschecker. Die voegt voor mij niets toe
Gevraagd wordt in de header van dit topic of je alle nieuwe functionaliteiten al kent?
Dat is grappig?
Sinds de invoer van de VC in oktober 2017 is er niets nieuws meer binnen Toon®️ gelanceerd.

In het topic over de VC heb ik vaak genoeg mijn scepsis daarover uitgesproken.
Laatst nog met het eens zijn van velen die roepen: “trek de stekker er maar uit”🔌
https://forum.toon.nl/toon-innovators-31/verspillingschecker-feedback-1693/index1.html#post32610

Binnen Eneco en Quby is mijn lijstje met veel hier geuite wensen en verbeteringen voor Toon®️ algemeen bekend, maar tot op heden is er in nieuwe updates nimmer 1 uitgevoerd cq aangegeven op het een plek op de roadmap krijgt.

Dit topic is weer een mooi initiatief van Eneco. De laatste keer had het mi 669 reacties; nu door een moderator schoongemaakt en weer nieuw leven ingeblazen💨

Ik ben bang dat dit geheel weer doodbloedt en dan is alle energie weer totaal voor niets geweest.

Eneco lijkt een geheel eigen richting met Toon®️ te gaan en blijkt dus op geen enkele wijze aan de roep van velen hier gehoor te geven. Zie eerder bedoelde lijstje.
Nu met Toon2 zijn de uitbreidingsplannen mogelijkheden zeer groot, maar een visie daarover ontbreekt geheel.
Niet iedereen maakt gebruik van alle toon functies, maar toch betaald iedereen hetzelfde. Ook als je geen energieklant bent bij Eneco. Maak het modulair door een basisfunctionaliteit aan te bieden, en een klein extra prijsje per maand voor iedere extra functie.
Reputatie 6
Badge +3
Ruudvi schreef:

Niet iedereen maakt gebruik van alle toon functies, maar toch betaald iedereen hetzelfde. Ook als je geen energieklant bent bij Eneco. Maak het modulair door een basisfunctionaliteit aan te bieden, en een klein extra prijsje per maand voor iedere extra functie.

Dat Modulair zijn heb ik en een aantal andere hier al meerdere malen gezegd . Maar we worden niet gehoord …
Ruudvi schreef:

Klopt @Ruudvi,

Is een sinds de verhoging van het abo een veel gehoorde wens.
Ik neem ‘m ook mee op m’n eigen lijstje.
Thanks
Reputatie 1
Badge
Modulair prijs model zou ik niet per se voor zijn. Je krijgt dan namelijk het imago dat je voor ieder Dingetje extra moet betalen. Voelt ook wat schraal IMHO.
Twee verschillende abbo vormen zou nog acceptabel zijn. Voor iedere feature los betalen niet wat mij betreft.

Ik mis wel duidelijk een visie voor de toon. Welke kant gaat ie op? Krijgt ie een centrale rol in de home automation? Of blijft het enkel een dure thermostaat? Of is het een energy bespaar hulp?

Nu probeert toon alle 3 tegelijk zijn lijkt het. Please eneco kies een richting. Dan is er voor iedereen duidelijkheid.

Als het een energy bespaar hulp moet zijn heb ik hier wat suggesties: doe iets slims met de opwekt en verbruiks info die je hebt. Laat me bv bepaalde apparaten inschakelen als ik veel zonnestroom heb (elektrische boiler bijv. Of een power wall laten laden) . En weer uit als dat niet zo is natuurlijk. Kan nu vast ook maar heb dan wel olisto ofzo nodig. En dat is weer afhankelijk van m'n internet verbinding terwijl die toon dat prima zelfstandig kan beslissen.

Verder mis ik geofencing of aanwezigheids detectie achtige opties.

Ook triggers voor je hue en smartplugs op basis van zon stand zeg maar of van temperatuur . Wederom zonder afhankelijkheid van m'n Internet verbinding. Gecombineerd met de aanwezigheid detectie zou je dan bv automatisch een plafond ventilator aan kunnen zetten als het warm is en je bent thuis.

Wat ook leuk zou zijn: je smartplugs kunnen koppelen aan de vakantie stand. Zo zou mijn keuken boilertje dan automatisch uitgaan als de toon op vakantie stand staat bijvoorbeeld. Super handig.

Integratie met zonneboilers zou ook leuks zijn. Zoveel verschillende controllers zijn er nou ook weer niet. Aantal klanten met zo'n ding zijn misschien wel schaars dus zal er wel niet komen.

Oh en hier is nr 1 op mijn lijstje: de hoofd taak van een thermostaat is het regelen van de temperatuur in huis. Toch? Waarom kan ik dan geen grafiekje zien van het temperatuur verloop in huis? Heb hier alleen nog maar smoezen over gehoord. Die data zit in dat ding. Doe ff een grafiekje plotten voor me. Kan niet meer dan een paar uur werk zijn. Echt schandalig dat dat er niet in zit.

Goede nummer 2 wens is aansturing van losse radiatoren al la Evo home.

Maar ach. Meeste van deze suggesties zijn hier al eerder voorbij gekomen. Zolang er geen richting bepaald wordt voor het product zal het extreem lastig zijn om te beslissen wat er wel en niet in moet. Kennelijk kan eneco nu helemaal niet beslissen want sinds ik toon heb zijn er meer features verdwenen dan bijgekomen volgens mij.
Goede suggesties. Er ontbreekt inderdaad wat daadkracht. Het bedrijf is eningzins lam door de bestuurscrisis. Dit is dan juist de tijd voor het personeel om ballen te tonen en voor een duidelijke vissie te gaan. Waar Eneco dan ook heengaat deze mensen zullen dan altijd pp hun pootjes landen, omdat ze lef hebben. Stilstand en afwachten is achteruitgang en zet je baan op de tocht.
Goede suggesties. Er ontbreekt inderdaad wat daadkracht. Het bedrijf is eningzins lam door de bestuurscrisis. Dit is dan juist de tijd voor het personeel om ballen te tonen en voor een duidelijke vissie te gaan. Waar Eneco dan ook heengaat deze mensen zullen dan altijd op hun pootjes landen, omdat ze lef hebben. Stilstand en afwachten is achteruitgang en zet je baan op de tocht.

Reageer