Skip to main content
Vraag

Zon op Toon werkt niet als de omvormer op een gedeelde groep zit...

Badge
Even voor jullie informatie zodat je op voorhand weet wat er wel en niet mogelijk is.

Vandaag voor de derde keer in 1 week een monteur over de vloer gehad omdat de Toon de opwekking ook als verbruik ziet. Nu blijkt dat de module helemaal niet zal werken als de Toon registreert op een groep waarop de omvormer aangesloten is maar ook in mijn geval een wasmachine.

Had ik dat van tevoren geweten dan had ik de module niet besteld of toch een kabel laten leggen naar de groepenkast, iets wat overigens niet zo eenvoudig is. Vreemd ook dat de Toon monteurs er 3 keer voor moeten komen, dit had toch eerder kunnen worden vastgesteld?

Hoe nu verder, ik weet het niet......
Reageer

23 Reacties

Reputatie 5
@Neptunus

Welkom op het Toon forum! Niet leuk om te lezen dat het niet goed gegaan is bij het installeren van Zon op Toon. Ik heb twee voorstellen:

1. We komen de gehele aansluiting kosteloos weghalen binnen de bedenktijd
2. Je vraagt het installatiebedrijf van de zonnepanelen om de omvormer alsnog op een aparte groep aan te sluiten. Mochten daar kosten aan verbonden zijn worden deze niet vergoedt.

Ik hoor het graag van je.

Tina
Reputatie 1
Badge
Sorry dat ik het zeg, maar dan zijn de monteurs van het installatiebedrijf ook een stel prutsers geweest. Zonnepanelen sluit je altijd op een schone groep aan, zeker zo veilig.
Reputatie 6
Badge +1
Waar het hier zeer waarschijnlijk om gaat is een zogenaamde PV verdeler (zie plaatje https://i1.wp.com/www.zonvoorjou.nu/wp-content/uploads/2015/03/Omvormer-op-eigen-groep.jpg?w=704). Dit is een valide en technisch prima manier om zonnepanelen aan te sluiten als er geen kabel naar de meterkast kan gelegd worden. Er wordt dan een wasmachinegroep gebruikt.

Nadeel is dat de aansluiting dan in de meterkast inderdaad niet goed is voor zonoptoon omdat die er van uitgaat dat de vebruik op die lijn 0 is en alleen levering wordt gedaan.

Het kan echter prima aangesloten worden op zonoptoon. De kWh meter van zonoptoon moet namelijk niet in meterkast geplaatst worden maar in die PV verdeler. Er moet dan wel een tweede meetadapter geleverd worden zodat die meetadapter de zonoptoon kan meten omdat die PV verdeler immers in de buurt van de wasmachine hangt (te ver vanaf de 1e meetadapter waar normaal gesproken zonoptoon wordt aangesloten).
Badge
@TinaC kan het worden geïnstalleerd zoals @thehognl omschrijft? Het is inderdaad een PV verdeler die is geplaatst.

Als er extra kosten aan zijn verbonden dan is dat geen probleem.

Thx thehognl voor jouw gedetailleerde antwoord. Ook goed om te lezen dat het een technisch valide installatie is. ☺
Reputatie 5
@Neptunus,

Ik ga voor je uitzoeken of een zonmodule op deze manier geplaatst mag worden. Hier kan ik op dit moment nog geen uitspraak over doen, maar zodra ik meer weet geef ik een seintje.

TIP: Voeg je klantnummer toe aan je profiel.

@thehognl

Bedankt voor de technische informatie. Dit maakt het uitzoeken een stuk makkelijker 😉.

Groet,
Mitchel
Reputatie 6
Badge +1
@Mitchel een andere optie is die nieuwe Z-wave kwh meter .. maar die is natuurlijk nog steeds niet op de markt.

Ik hoop echt dat Eneco hier gaat zeggen "ja, prima dat gaan we zo doen" bij deze klant. Technisch kan het prima (zie ook hier https://forum.toon.nl/is-toon-iets-voor-mij-21/plug-en-play-zonnepaneel-936/index5.html#post40241) sinds versie 4.15 van Toon (of daar ergens, toen meerdere meetmodules toegevoegd konden worden). Kan me voorstellen dat het een kwestie van 'hoe leggen we dit monteurs uit' wordt.
Badge
Nog even als aanvullende informatie, zo ziet de PV verdeler eruit:

Deze is geplaats op de bovenste verdieping nabij de SolarEdge omvormer, ook nabij de verwarmingsinstallatie waar ook een meetmodule van Toon zit.
Badge
Verder zit er in meterkast beneden ook een meetmodule van Toon.
Badge
@Mitchel klantnummer is toegevoegd ☺
Reputatie 6
@Neptunes

Dank voor het toevoegen van je klantnummer. Zodra er meer bekend is hoor je het meteen 🙂.

Groet, Urgel
Reputatie 6
Badge +1
Neptunus schreef:

ook nabij de verwarmingsinstallatie waar ook een meetmodule van Toon zit.

Je bedoelt hiermee de ketelmodule (voor de aansturing van je CV ketel). Dit is geen meetmodule.

Maar perfect zo. Op die vrije plek links van de zwarte hoofdschakelaar moet de kWm zonoptoon meter geplaatst worden. Vervolgens een tweede meetmodule daar naast (precies zo'n 1 die ook in de meterkast hangt) die met een sensor aan de geplaatste kWh meter hangt.

Als Eneco niet wil mee merken kan je het altijd nog zelf (laten) doen. Dan koop je op marktplaats zo'n losse meetmodule en via internet een losse kWh meter. Vervolgens aansluiten en Eneco verzoeken om de zonoptoon software vrij te geven voor je Toon.
Badge
Thx, die software is al aanwezig op Toon. De meetmodule zit op dit moment nog in de meterkast op de groep waarop dus ook de afgebeelde PV verdeler zit en dus een wasmachine. Ik zag ook wel de opwekking maar die data was vervuild, de opwekking werd ook als verbruik gezien. Nu eerst maar eens afwachten wat de Eneco experts ervan zeggen.
Reputatie 6
Badge +1
Ik duim voor je 👍
Reputatie 6
Badge +1
@Urgel al nieuws voor deze situatie?
Reputatie 4
Thanks voor de reminder @thehognl

We zijn je zeker niet vergeten @Neptunus. We hebben de situatie die @thehognl eerder voorstelde in het topic voorgelegd en willen graag, met jouw akkoord, een monteur langs sturen om de zonmodule op deze manier te plaatsen. Morgen schakelen we met de planning om te kijken wanneer we mogelijk een monteur langs kunnen sturen en of dit voor jou ook uit komt.

We houden je op de hoogte.

Groet,
Glenn
Reputatie 6
Badge +1
Kijk dat is goed nieuws! Leuk om te lezen dat Eneco meedenkt en wil mee werken met out-of-the-box oplossing. Wat niet zegt dat dit natuurlijk voor heel veel klanten ook een oplossing kan zijn. Er zullen wel veel meer PV-verdelers zijn bij toon klanten.
Badge
Glenn schreef:

Thanks voor de reminder @thehognl

We zijn je zeker niet vergeten @Neptunus. We hebben de situatie die @thehognl eerder voorstelde in het topic voorgelegd en willen graag, met jouw akkoord, een monteur langs sturen om de zonmodule op deze manier te plaatsen. Morgen schakelen we met de planning om te kijken wanneer we mogelijk een monteur langs kunnen sturen en of dit voor jou ook uit komt.

We houden je op de hoogte.

Groet,
Glenn

Thanks @Glenn! Wordt zeker gewaardeerd, vooral ook omdat ik begrepen heb dat Toon met al zijn (of haar?) functionaliteiten niet goed meer werkt indien er een PV installatie aanwezig is die niet is aangesloten op Toon via de Zonoptoon module.

Zou echt jammer en een flinke stap terug zijn als de data zodanig vervuild dat ik in feite de Toon kan gaan opbergen...…

Laat ze maar een afspraak plannen.
Reputatie 6
@Neptunus

Ik heb overleg gehad met de planning en we kunnen op onderstaande twee data langs komen.

Donderdag 22 november vanaf 13:00
Maandag 26 november ochtend of middag

Welke datum komt het beste uit ? Dan plannen we een monteur in.

Groeten Chantal
Badge
ChantalS schreef:

@Neptunus

Ik heb overleg gehad met de planning en we kunnen op onderstaand twee data langs komen.

Donderdag 22 november vanaf 13:00
Maandag 26 november ochtend of middag

Welke datum komt het beste uit ? Dan plannen we een monteur in.

Groeten Chantal

Graag inplannen op donderdag 22 november vanaf 13:00 uur, thanks @ChantalS 🙂
Reputatie 6
@Neptunus

Hij staat voor je ingepland op 22 november tussen 13:00 en 15:00. Laat even weten wat de uitkomst is na het bezoek van de monteur 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Ik hoop wel dat het voor die monteur duidelijk gaat zijn wat er moet gebeuren. Het is natuurlijk geen standaard klusje. Waar kan @Neptunus zich melden als de monteur bij bezoek het niet snapt?
Reputatie 5
@thehognl

Ik kan heel goed begrijpen dat je argwanend bent. De monteur die bij @Neptunus langs gaat is goed door ons op de hoogte gebracht. Mocht het zo zijn dat er onduidelijkheden zijn kan hij zich tot ons richten. Wij weten dan direct wie wij hiervoor moeten benaderen.

Groet,

Tina
Reputatie 6
Badge +1
Klinkt dat er goed over nagedacht is @TinaC 🙂

Reageer