Skip to main content
Vraag

Meten van het gas gaat maar niet goed...

Badge +1
Al 2 maanden kan ik weinig met het meten van het gasverbruik.
In eerste instantie werd er veel te veel gemeten, vervolgens werd er niks gemeten en nu verschilt het per dag of er iets gemeten wordt of niet. En of het het juiste is, dat is dan al helemaal de vraag.
Verschillende malen de sensor opnieuw op de meter geplakt of even van de stroom gehaald, dan lijkt het weer even goed te gaan,

Op Toon krijg ik geen melding dat de sensor het niet doet, alles lijkt gewoon goed te zijn. Ik heb de 3-wegklep al gecontroleerd, die is niet stuk, al mijn gasverbruik bij gehouden, al is dat niet echt nodig om de fout te constateren, want als er is gedoucht en het verbruik staat nog steeds op 0,00 m3, dan zal dit ongetwijfeld niet overeen komen met hetgeen de actuele meter aan geeft.

Iemand nog een idee hoe ik kan constateren dat de sensor zijn werk doet of niet? Zijn die sensoren te verkrijgen bij Eneco? Hen ik er garantie op of is het na de installatie mijn verantwoording?
Reageer

26 Reacties

Reputatie 6
Dag @Acoster,

Goed dat je het aankaart. Ik vermoed dat het misgaat in het proces van het aflezen van je verbruik. De sensor leest namelijk heel nauwkeurig. Is de houder bijvoorbeeld te losjes op de meter bevestigd, zit hij 1 cm te veel naar rechts of zit de sensor op een andere manier niet goed, dan heb je kans dat het verbruik niet constant en/of niet correct doorkomt. Zou je misschien een foto kunnen maken van hoe de sensorhouder (zonder sensor erin) is bevestigd op je gasmeter? Dan kunnen wij nagaan of deze juist zit en zo niet, wat we kunnen doen om dit op te lossen.

Groet, Denise
Badge +1
Bij deze een foto.

Reputatie 3
Hoi @ Acoster

Het ziet er naar uit dat het oogje goed zit alleen zit de sensor niet recht. Lukt het jou om dit horizontaal te draaien?

Groet, Audrey
Badge +1
Dat zal vast lukken, maar zo hebben de monteurs hem er destijds opgeplakt. En zo heeft hij ook altijd gewerkt.
Als ik hem horizontaal zet, dan kan ik de meter niet meer aflezen....
Reputatie 6
@Acoster

Je kunt de sensor uit de houder halen wanneer je de meterstanden op moet meten. Wanneer de houders niet worden geplaatst zoals hier beschreven staat, kan dat op termijn problemen geven zoals je die nu ook ervaart.
Badge +1
Top, dat zal ik dan doen. Wel vreemd dat de installateurs hem dan niet horizontaal erop hebben geplakt. Of is dit iets wat men in de loop der tijd heeft gemerkt?
Toon hangt inmiddels al een tijdje bij me namelijk.
Reputatie 4
Nee dat hadden de monteurs moeten weten! Excuses dat zij de sensorhouders niet goed hebben vastgemaakt.
Badge +1
Sinds vandaag geen weergave meer op toon van gasverbruik. Blijft op0.0 staan. Stroomweergave is er wel. In bezit van slimme meters. Heeft altijd goed gewerkt. Hoe kan dit?
Reputatie 7
Badge +6
ghleusink schreef:

Sinds vandaag geen weergave meer op toon van gasverbruik. Blijft op0.0 staan. Stroomweergave is er wel. In bezit van slimme meters. Heeft altijd goed gewerkt. Hoe kan dit?

Lid van slimmemeterportal of andere site die je standen dagelijks mag ophalen? Zoja kijk daar eens of je gasverbruik wel inzichtelijk is.
Anders moderator die kan zien of je gasverbruik binnen komt.
Vermoed dat je meters in storing staan.
Badge +1
0p mijn eneco is sinds 8mei ook geen verbruik te zien van gas. Wel van stroom.
Reputatie 5
Hi @ghleusink
Ik heb meteen even op de achtergrond van je slimme meter gekeken, wij krijgen nog wel de gas stand door. Daar zit een maar aan, het lijkt alsof je minder dan 1 kuub per dag gebruikt. Daardoor zie ik dat je soms 4 dagen niks verbruikt, en soms 1 kuub. (we zien niks achter de komma)

Kan je via Menu > Toon Support > Externe toegang klantenservice "Aan", je externe toegang aanzetten? Dan onderzoeken we het even verder voor je.
Een reset van Toon via Menu > Instellingen > Software > Herstart kan geen kwaad overigens. Reset tegelijk ook even de meteradapter door deze 30 seconden uit het stopcontact te halen in de meterkast.

Groet Vinny
Badge +1
Hoi vinny
Externe toegang staat aan.
Badge +1
ghleusink schreef:

Hoi vinny
Externe toegang staat aan.

zijn jullie nog wijzer geworden.
Reputatie 4
@ghleusink

Goedemiddag,

Bedankt voor het aanzetten van de externe toegang. Graag wil ik mijn bevindingen met je delen.
Ik heb opnieuw jouw slimme gasmeter uitgelezen en zie dat jouw gasverbruik extreem laag is 0 of 1 m3. Klopt dit?
Toon bevestigt dit ook: 14 mei 0,04m3 en vandaag tot nu toe 0,29m3. Wil je dit controleren op Toon via Menu>Grafieken?

Groet,
Dionne
Badge +1
Dionne schreef:

@ghleusink

Goedemiddag,

Bedankt voor het aanzetten van de externe toegang. Graag wil ik mijn bevindingen met je delen.
Ik heb opnieuw jouw slimme gasmeter uitgelezen is zie dat jouw gasverbruik extreem laag is 0 of 1 m3. Klopt dit?
Toon bevestigd dit ook: 14 mei 0,04m3 en vandaag tot nu toe 0,29m3. Wil je dit controleren op Toon via Menu>Grafieken?

Groet,
Dionne

14 mei was volgens toon 0.27. En vandaag tot nu toe 0.02
Reputatie 3
@ghleusink

Bedankt voor het doorgeven. Vreemd dat Toon de verbruiken andersom doorgeeft. Wil je ons screenshots sturen van beide dagen?

Hiermee gaan we naar de softwareontwikkelaars. Hou alstublieft de externe toegang open.

Groet,

Tina
Badge +1

Reputatie 3
@ghleusink

Helemaal top. Zodra ik een terugkoppeling krijg hoor je het ook.

Fijne avond

Tina
Reputatie 6
@ghleusink

Ik zie inderdaad staan 0.27m3 voor 14 mei staan bij ons en voor gisteren 0.11 m3. Ik zie geen dagen dat het gasverbruik ontbreekt, wat is er exact aan de hand?
Badge +1
Gasverbruik wordt onregelmatig of helemaal niet aan mijn toon doorgegeven.
Reputatie 6
@ghleusink

Kun je de urengrafiek eens laten zien van deze week en vorige week? Dan kunnen we verder voor je kijken. Aan onze kant ziet alles er prima uit.
Badge +1
Folkert schreef:

@ghleusink

Kun je de urengrafiek eens laten zien van deze week en vorige week? Dan kunnen we verder voor je kijken. Aan onze kant ziet alles er prima uit.

Badge +1
ghleusink schreef:

Folkert schreef:

@ghleusink

Badge +1
ghleusink schreef:

ghleusink schreef:

Folkert schreef:

@ghleusink

Badge +1
ghleusink schreef:

ghleusink schreef:

ghleusink schreef:

Folkert schreef:

@ghleusink

Reageer