Skip to main content
Vraag

Help! Toon blijft stoken en ingestelde temperatuur wordt nét (niet) gehaald


Reputatie 1
Badge +2
  • Toon kenner
  • 51 reacties
Hoi Allemaal,

Ik zal proberen mijn "klacht" zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Info
- Remeha Avanta 28c CW4 (minimaal is 6kw) (aug. 2009 geplaatst)
- mei 2018 netjes onderhoud gehad door specialistisch bedrijf
- Toon (geplaatst door vorige bewoners eind 2017)
- Ik heb geen Toon abbo aangezien ik net half jaar eigenaar ben van het huis
- Aanvoer temp op dit moment 65 graden (was 75 graden standaard)
- Toon ook ingesteld op 65 graden (radiatoren) en 3 graden per uur
- Woonkamer is niet heel groot (L vorm) 7x 5 ofzo. en op het smalle stuk 3,6m. zou snel warm gestookt moeten kunnen worden
- 9 radiatoren in huis
- Huis van 1960 met HR++ kozijnen, geisoleerd dak, wel spouwmuur maar niet extra gevuld.

Probleem omschrijving
In het begin (september aantal dagen gestookt) werkte de verwarming goed. Nu het wat kouder wordt gebruik ik hem vaker en heb ik ook een programma ingesteld. Wat merk ik?

S'morgens moet hij gaan stoken naar 19 graden ("thuis"). De temperatuur "Slapen" is 16.5 graden. Hij gaat om half 7 branden (ingesteld programma) tot 08:00 uur. Dus 1.5 uur. Dan is de temp in de woonkamer nét maar 19 graden en valt soms terug naar 18.5. Ik merk dat de ketel pendelt. Dat viel me eerder ook al op. Hoe merk ik dat?

- Het vlammetje op Toon blijft aanwezig (ketel actief)
- Gaskraan in de kelder hoor ik niet meer lopen (ketel stookt niet)
- Ketel hoor je wel pompen (warm water pompt ie rond)
- radiatoren koelen wat af
- Na x aantal tijd slaat de ketel weer aan (gaat weer branden)
- Gaskraan hoor je dan weer gas aanvoeren

Ik heb de handleiding van Remeha Avanta zeer zorgvuldig doorgenomen en ik heb gezien dat de bedrijfstoestand soms valt in code 5 en code 8.

code 5: is een wachttijd (anti-pendel) van 3 tot 10 minuten en verschijnt als de ingestelde aanvoertemperatuur te snel is bereikt is en de warmtevraag aanwezig blijft

code 8:is een regelstop en verschijnt als de gemeten aanvoertemperatuur (t1) hoger is dan de ingestelde aanvoertemperatuur (Tset aanvoer). De ketel komt na enige tijd vanzelf weer in bedrijf als de aanvoertemperatuur weer onder de ingestelde aanvoertemperatuur komt.

Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat het systeem zijn warmte niet kwijt kan omdat de retour temp te hoog is? Die kan ik uitlezen op de ketel. Soms zie ik dat het verschil tussen aanvoer en retour onder de 10 graden is. Bijvoorbeeld 74 aanvoer en 67 retour.

Ik heb 9 radiatoren te weten:
1. hele grote in woonkamer ruim 2 meter breed, die moet het grote werk doen in woonkamer) 100% open
2. Design radiator in de keuken (open keuken) 100% open
3. kleinere design radiator in de hal (60/70% open)
4. Toilet normaal dicht, nu 1 slag open)
5/6 beide slaapkamers (dicht)
7. design in badkamer open op stand 4 (van de 5)
8. Was hok dicht
9. zolder dicht.

Nu heb ik nog geen doorsnee winter mee gemaakt maar wat ik in september bij aantal koele dagen heb gemerkt is dat als ik 20 graden instelde hij netjes 20 graden werd en afsloeg. soms werd hij dan uitzichzelf nog even 20.5 maar ging weer terug naar 20. Nu staat hij continu te pompen en tussentijds te stoken en haalt ie de ingestelde temperatuur maar net. Gister was ik ruim 4 kuub en 3EUR + kwijt om naar nét aan de 19 te halen.

Ik moet er bij vermelden dat mij dit op is gevallen sinds vrijdag 26 oktober. Toevallig heb ik donderdag 25 oktober 2 platen van dat isolatie materiaal achter de grote radiator in woonkamer gedaan (piepschuim met aluminium laagje erop van 3 mm dik ofzo). Mogelijk kan de grote radiator zijn warmte niet kwijt?

Wat heb ik zelf ondernomen?
- Radiator in de hal op 70% open gezet (stond normaal 2 slagen open vd 6)
- Radiator in wc 1 slag open gezet (staat normaal ook dicht)
- Aanvoer temp op max 65 graden i.p.v. 75 graden
- Toon ook ingesteld op 65 graden met 3 graden per uur (ipv 90 graden en 3 graden)
- Toon is vrijdag 26 oktober nog volledig gereset + fabrieksinstellingen

Temperatuur instelling heb ik vandaag gewijzigd dus nog geen resultaat onder vonden. Vanmorgen was het bovestaande situatie maar dan met 75 graden.

Zelf begin ik sterk het vermoeden te krijgen dat het door die isolatie platen komt achter de grootste radiator. Mijn theorie is dat hierdoor de radiator te warm blijft en zijn warmte niet voldoende afstaat in woonkamer. Resultaat is dat (te) warm water retour gaat waardoor ketel gaat pendelen. Natuurlijk heb ik wel extra radiator open gedaan en eentje verder opengezet maar dat zijn geen radiatoren in woonkamer. Ondertussen blijft de thermostaat in woonkamer warmte vragen, omdat het onvoldoende opwarmt, en dus de ketel aansturen. Zo komt het maar HEEL langzaam op temperatuur met hogere stookkosten en pendelen tot gevolg.

Kan iemand mij helpen, ik weet niet goed meer waar ik goed aan doe....

Groet, WesB
Reageer

68 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Begin eens om te kijken op welke stand je CV pomp staat. Als deze op de hoogste stand staat (3) zet deze dan op 1 zodat het water wat rustiger door je systeem jaagt en de radiatoren de kans krijgen op hun warmte af te geven aan de ruimte.

Tevens is het belangrijk dat je de keteltemperatuur op 75 graden laat staan op de ketel en alleen de waarde in Toon lager zet. Deze is dan leading t.o.v. je ketel temperatuur.
Reputatie 1
Badge +2
Hoi Johnniekk,
Dank voor je reactie.

In de handleiding is P21 de pomp stand. 0=laag 1= hoog (standaard 0). Dit is een instelling die enkel door installateur gewijzigd mag worden. Ik zal checken welke stand deze staat maar dat is vrijwel zeker 0.

Waarom niet beide op 65 graden. Dan weet je zeker dat hij laag blijft?
Reputatie 5
Badge +2
Omdat normaal je keteltemperatuur de hoofdinstelling is. En omdat je een Toon hebt kan deze waarde via je display wijzigen.

Stel je stelt op je ketel een waarde in van 60 graden en op je Toon 70 graden dan werkt dit niet omdat de waarde op de ketel het maximum bepaald.

Vandaar een hoge waarde op je ketel en de gewenste waarde op je Toon.
Reputatie 5
Badge +2
Zit er op je pomp zelf geen schakelaar met de standen 1 2 3.
Reputatie 7
Badge +6
Niet elke Ketel reageert op de aanvoerstemp die word ingegeven bij Toon. Daarom dat sommige dit op de ketel wijzigen.

Met hoeveel graden per min warmt Toon op?
Reputatie 1
Badge +2
1. Ik heb niet het idee dat mijn ketel het commando qua aanvoerstemp van de Toon opvolgt. Mijn doel is dat als ik de aanvoerstemp wijzig op toon ik het ook op de ketel doe en vice versa is echt 10 seconde werk. Weet ik zeker dat die temp gehandhaafd is.

2. Zie bijlage. zo ziet de ketel eruit. Er zit geen schakelaar op de pomp. Volgens handleidingen 2 standen 0=laag en 1= hoog. Hij staat standaard op 0 = laag. Daar is nooit wat aan veranderd http://www.kaelen.nl/img/02E-_Avanta_open.dfef45_480_170_w_default.jpg

3. Met hoeveel graden per minuut? dat heb ik nooit bij gehouden? Instelling staat op 3 graden per uur. zoals toegelicht stookt hij bijvoorbeeld van 07;30 tot 08:00 en bereikt dan wel de ingestelde 19 graden maar systeem pendelt en valt temp soms terug naar 18.5. Als ik retour temp check is die telkens aan de hoge kant.

Hoe denken jullie over mijn theorie met die isolatie achter de radiator?
Reputatie 7
Badge +6
WesB schreef:

3. Met hoeveel graden per minuut? dat heb ik nooit bij gehouden? Instelling staat op 3 graden per uur. zoals toegelicht stookt hij bijvoorbeeld van 07;30 tot 08:00 en bereikt dan wel de ingestelde 19 graden maar systeem pendelt en valt temp soms terug naar 18.5. Als ik retour temp check is die telkens aan de hoge kant.

Hoe denken jullie over mijn theorie met die isolatie achter de radiator?



Probleem zit hem in dat je retour temp te warm blijft. Hierdoor gaat je ketel ook pendelen.

Laat de radiatoren vrij ventileren. Geen banken, omkasting of gordijnen voor/boven de radiator en eventueel een magnetische ventilator plaatsen (kost ca 50,=). Hoe meer radiatoroppervlak, hoe lager de temperatuur kan zijn. Zet ook eens de radiator die het dichtbij je CV ketel hang is open.

Radiators al wel eens ontlucht? Misschien zit er wel lucht in je installatie.
Reputatie 1
Badge +2
Hoi MAiden,

Dank voor je antwoord.

Goede optie.
1. Vrij laten ventileren: dat bevestigd mijn theorie over de isolatie. Voor de grootste radiator in de woonkamer a) staat de bank circa 20-30cm van de radiator af en b) die isolatie zit er achter en c) er steekt een stukje vensterbank over de radiator.

Mijn gevoel zegt dat het daar zit.

2. Nee, ik heb het systeem nooit ontlucht. Ketel wordt wel jaarlijks onderhouden. of er dan ontlucht wordt, weet ik niet. Ik constateer wel dat alle radiatoren heet worden bij opendraaien. Nooit borrelen gehoord of koude/lauwe plekken op radiator gevoeld.

3. Vlak naast de ketel op zolder zit een radiator. Bij opendraaien wordt deze vrijwel meteen warm. Staat normaliter uit. Is het verstandig die een slag open te draaien? Wat voor theorie zit daar achter?
Reputatie 7
Badge +6
WesB schreef:

Hoi MAiden,

Dank voor je antwoord.

Goede optie.
1. Vrij laten ventileren: dat bevestigd mijn theorie over de isolatie. Voor de grootste radiator a) staat de bank circa 20-30cm van de radiator af en b) die isolatie zit er achter en c) er steekt een stukje vensterbank over de radiator.

Mijn gevoel zegt dat het daar zit.

2. Nee, ik heb het systeem nooit ontlucht. Ketel wordt wel jaarlijks onderhouden. of er dan ontlucht wordt, weet ik niet. Ik constateer wel dat alle radiatoren heet worden bij opendraaien. Nooit borrelen gehoord of koude/lauwe plekken op radiator gevoeld.

3. Vlak naast de ketel op zolder zit een radiator. Bij opendraaien wordt deze vrijwel meteen warm. Staat normaliter uit. Is het verstandig die een slag open te draaien? Wat voor theorie zit daar achter?



1: Dat is voldoende, deze radiator kan prima ventileren.

2: Er zit wel een automatisch ontluchter op je ketel, maar deze word alleen geactiveerd als de ketel opstart na het uitgestaan te hebben. Zolang je geen gekke geluiden hoort, en alles heet word is het goed. 😉

3: Theorie heb ik van mijn installatiemonteur (Feenstra), door deze radiator open te zetten kan de CV ketel meer warmte kwijt, waardoor de retour temp ook zou moeten dalen.
Reputatie 1
Badge +2
quote]

1: Dat is voldoende, deze radiator kan prima ventileren.

2: Er zit wel een automatisch ontluchter op je ketel, maar deze word alleen geactiveerd als de ketel opstart na het uitgestaan te hebben. Zolang je geen gekke geluiden hoort, en alles heet word is het goed. 😉

3: Theorie heb ik van mijn installatiemonteur (Feenstra), door deze radiator open te zetten kan de CV ketel meer warmte kwijt, waardoor de retour temp ook zou moeten dalen.[/quote]

1 Ik zou zeggen dat deze onvoldoende kan ventileren. Mijn gevoel zegt nog steeds dat ik perikelen heb gekregen na afgelopen donderdag toen ik isolatie erachter heb geplaatst. Ik zou me voor kunnen stellen dat hij daar door makkelijk 5 graden of meer warmte vasthoud en niet afgeeft.

2. Ik heb afgelopen zaterdag de stekker er nog uit gehaald. dan begint hij met ontluchten inderdaad. Dat proces doorloopt de ketel zonder storingen. Nooit gekke geluiden en alles wordt warm/heet

3Logische beredenering. Je ontrekt warmte via radiator op zolder. maar het gaat mij om het feit dat hij moeite lijkt te hebben met de woonkamer te verwarmen met als gevolg door warm retourwater en een thermostaat die niet opwarmt en dus warmte blijft vragen.

Kan het de 3wegklep zijn?
Helpt het om de grote radiator verder dicht te draaien zodat doorstroming minder snel gaat?

Hoe kan het pendelen er voor zorgen dat de woonkamer niet goed opwarmt? Helpt het dan om de radiator op zolder open te draaien (of voor de helft)? Dan warmt de woonkamer toch niet verder op?
Reputatie 7
Badge +6
Woonkamer word echt wel verwarmd, ookals de radiator op zolder open staat..
3wegklep gaat het niet kunnen zijn, deze schakel alleen tussen Warm Water en Verwarmen, als het de 3wegklep is, zou je aanvoersleiding warm moeten worden, zodra je warmwater afneemt.

Ik heb er ook radiator isolatie achter zit, maar ervaar niet de problemen die jij nu heb. Of dit echt de boosdoener is, durf ik niet te zeggen.
Reputatie 1
Badge +2
Bedankt voor je reactie.

Driewegklep: Je bedoelt dan dat als je warm water tapt er ook warm water ontsnapt je cv circuit in. Omdat de klep niet goed functioneert. Duidelijk.

Het komt ook wel op temperatuur. Het is maar nét aan en hij blijft door pompen/stoken. en de ingestelde temp haalt ie maar nét aan.... terwijl het systeem écht voldoende capaciteit heeft.

Ik zou het kunnen testen vanavond door de radiator op zolder te openen en de ventilatievrijheid wat te bevorderen beneden.

Ik laat het resultaat weten.

Zou het verstandig zijn de aanvoerstemp op te hogen naar 70 gr. ipv 65 gr?

p.s. het zou ook kunnen zijn dat het in de kamer warmer is dan dat Toon aangeeft. Soms is gevoelstemp vs daadwerkelijk temp niet te vergelijken. Ik heb een extern apparaatje ThermPro besteld en die geeft altijd lager aan dan Toon. Of die betrouwbaar is, ik weet het niet. volgens reviews wel.
Reputatie 7
Badge +6
WesB schreef:

Bedankt voor je reactie.

Driewegklep: Je bedoelt dan dat als je warm water tapt er ook warm water ontsnapt je cv circuit in. Omdat de klep niet goed functioneert. Duidelijk.

Het komt ook wel op temperatuur. Het is maar nét aan en hij blijft door pompen/stoken. en de ingestelde temp haalt ie maar nét aan.... terwijl het systeem écht voldoende capaciteit heeft.

Ik zou het kunnen testen vanavond door de radiator op zolder te openen en de ventilatievrijheid wat te bevorderen beneden.

Ik laat het resultaat weten.

Zou het verstandig zijn de aanvoerstemp op te hogen naar 70 gr. ipv 65 gr?

p.s. het zou ook kunnen zijn dat het in de kamer warmer is dan dat Toon aangeeft. Soms is gevoelstemp vs daadwerkelijk temp niet te vergelijken. Ik heb een extern apparaatje ThermPro besteld en die geeft altijd lager aan dan Toon. Of die betrouwbaar is, ik weet het niet. volgens reviews wel.



Mij Toon draait met een temp correctie van -0,5. Dit zou je ook kunnen proberen, door Toon op de ThermPro af te leiden.
Reputatie 1
Badge +2
Dank voor je reactie. Afgelopen vrijdag avond heb ik de Toon gereset hij moet natuurlijk ook ff inleren.

Voor ik correcties uitvoer is het wellicht verstandig eerst eens de retour temp naar beneden te brengen. Soms voelt het aangenamer dan de Thermpro geeft.

Om de retour temp te verlagen ga ik wat dingen doen.
- Ventilatie vrijheid bevorderen
- radiator op zolder iets open, daar is het nu sowieso onaangenaam
- Radiator isolatie tijdelijk weg om te testen


Zie de grafiek verband toerental/vermogen. Standaard op maximaal 18kw in te stellen. Dit kan maximum kan verlaagd worden door toerental naar beneden te stellen. Maar aangezien ketel modulerend is lijkt me dit niet nodig?

Eventueel nog tips van moderators?img]5213154d-5584-403d-b0cc-b49b1dbb7192.jpg[/img]
Reputatie 6
Badge +1
Typisch gevalletje van een niet waterzijdig ingeregeld CV systeem. Zoals al door anderen en jezelf genoemd kan de ketel z'n warmte niet kwijt. a) doordat hij niet lager kan moduleren en b) omdat de radiatoren de hoeveelheid warm water niet snel genoeg kan afstaan aan de ruimte

Je moet echt verder gaan knijpen in de radiator, ook in de woning zodat er veel minder waterflow door je radiatoren gaat. Het liefst doe je dat bij het voetventiel. Zoek even op internet over handleidingen inregelen CV. Genoeg over te vinden. Je kan ook gewoon even op test basis gewoon de knop op de radiatoren allemaal half dicht zetten en beoordelen of het pendelen dan voorbij is. Belangrijk is dus om de flow door de radiatoren te beperken. Hoe langzamer het water loopt hoe makkelijker het z'n warmte kan afstaan.
Reputatie 1
Badge +2
Krijgt de cv pomp het water nog wel rond gepompt als er meer geknepen wordt? Hoe gaat een ketel pomp om als je knijpt en hij al in de laagste stand staat? De theorie als de doorstroming minder is de warmte beter afgestaan kan worden aan de omgeving snap ik volkomen. Wat ik merk als ik een koude radiator open draait dat hij binnen no time warm is dat betekent dat doorstoming Stevig is
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb ook wel eens gehoord dat die designradiatoren flink doorstromen. Deze zou ik zeker knijpen...
Reputatie 1
Badge +2
Update
* De CV pomp staat in standje laag, en kan dus niet lager
* Zowel toon als CV op max 65 graden aanvoer
* heb bij de ketel gezeten. Aanvoer loopt op tot 70 graden en slaat dan af (65grd +5) en komt in bedrijfstoestand 5. Anti pendel modus. Er wordt rond gepompt en niet gestookt.
* Ook de retour aansluiting van de grootste radiator in woonkamer is nog best warm

Vraag 1: Waarom laat de CV de temp op lopen tot 70grd. Waarom stookt ie niet minder of stopt ie om hem niet verder op te laten lopen dan 65 graden?

Ik merk dat de Designradiatoren in keuken en hal een hete aanvoer hebben en een hete afvoer. Staan beide volledig open. Het lijkt me handig dat ik die ga knijpen. Even als de designradiator in badkamer (klassieke design met van die witte buizen). Die wordt zeer snel heet zowel aan- als afvoer.

Vraag 2: zie foto van designradiator in keuken. Beide leidingen zijn heet. radiator is zeker meter lang. Bovenin wordt hij ook warm. Is dat een voetventiel bij rode cirkel? en Hoe beoordelen jullie de aansluiting?

Vraag 3: Zie afbeeldingen Toon. Op het hoofdscherm zegt ie 19 graden en in het correctie menu 18,8 graden. Dat gebeurd dus continu. stel ik hem in op 20.5 wordt ie 20.1 of 20.2. Toon rondt het cijfer af naar boven. Resultaat is dat thermostaat de boel aan blijft sturen omdat hij de 19 rond niet haalt. Is dit dus het resultaat van pendelen?







Reputatie 6
Badge +1
Antwoord 1: Dat is erg CV merk/type afhankelijk. De toon vraagt om te stoken. De ketel krijgt al te warm water terug en beslist dan om niet meer te stoken maar alleen nog rond te pompen en pas na een anti-pendeltijd weer op te warmen. Soms kan je die anti-pendeltijd verkorten maar het is beter de oorzaak van het te warme retour water te vinden.

Antwoord 2: Vind de afwerking van de buizen niet erg mooi. Maar goed. Nee dat is een aftap punt, geen voetventiel. Als die er wel in zit, zit ie uiterts rechts op de foto daar waar de pijpen uit de vloer samen komen op een soort van punt. Zit daar een schroefje in vanuit rechts geziend us?

Antwoord 3: Hij blijft inderdaad aansturen omdat hij maar niet boven die 19 graden komt.

In het kort,.. knijpen die design radiatoren dus 🙂 Als het niet met een voetventiel kan, dan maar via de knop.
Reputatie 1
Badge +2
Dank voor je reactie thehognl.

Heb denk ik progressie gemaakt. Heb alle openstaande radiatoren geknepen. Het valt me erg op dat de radiatoren al heet worden bij een klein beetje open.

Na het knijpen en het heel klein beetje openzetten van de zolder radiator zie ik een aanvoer van 65/66 (65 ingesteld) en 55 retour.

Omdat de radiatoren snel warm worden en omdat de designradiatoren in keuken en hal niet verder geknepen kunnen worden ivm suizen heb ik de aanvoerstemp teruggebracht naar 60°.

Slim idee?

p.s. Is dit een voetventiel of ontluchting? Bij ene zit sneetje in. Andere niet...


Mijn mening, alle design radiatoren flink afknijpen, inclusief badkamer. De radiator naast de ketel op zolder verbetert de situatie ook niet, als je hem te veel open doet. Indien je op zolder moet verwarmen doe hem heel licht open, anders heb je nog een kort sluiting erbij naast de ketel.
Het snelste zonder meet apparatuur, doe alle radiatoren zo ver dicht totdat de retour leiding lauw aavoelt, rond 25/ 30 graden, handwarm.
Verlaag de vermogen van de ketel naar 2500 omw/min, aanvoer op 70. Op Toon, handmatig 65/1 graad p min.
Woonkamer radiator vol open, en wacht nog even met jouw mod met isolatieplaat te verwijderen totdat deze instellingen hebt uitgevoerd, wel de ventilatie verbeteren. Als het niks is, bedenken we toch iets anders.
Leuk die design leidingen van de design radiator..😉
Reputatie 1
Badge +2
Hoi berny,

Dank.

1) loont het om toeren per min naar beneden te halen van max 3500 naar max 2500 je gaat dan van 18 kW naar 13? kW volgens grafiek. Ketel moduleert toch? En bij te ver knijpen hoor je suizen

2) waarom 70° op ketel en 65° op toon. Waarom niet gelijk?

3) 1° per minuut? Ik kan enkel graden per uur instellen

Gaat dit alles er niet voor zorgen dat hij straks continu staat te stoken?


Tsja....vorige eigenaar was designer denk....
1- De ketel moduleert nogsteeds tussen 13KW en 6KW. Stroomgeluiden zou te maken hebben met de pomsnelheid. Weet je het zeker dat er geen schakelaar op de pomp zit? Niet alle Avanta's hebben een modulerende pomp, maar als je het hebt, dan heb je best kans dat hij gekoppeld is aan de ketel vermogen, dan is het wel zinvol om het vermogen te verlagen. 10KW zelfs is ook nog een optie.

2- Was al door @Johnniekk aan het begin van de topic beantwoord. Toon mag 65 graden vragen, maar de ketel kan bv al op 68 graden zijn, omdat net daarvoor warmwater heeft gemaakt en daardoor de temperatuur iets hoger heeft opgelopen in de warmtewisselaar, dan start hij niet. Hij gaat eerst rondpompen totdat de temperatuur onder de 65 komt, als de ketel op 70 is dan maakt het niet uit wat de Toon vraagt, de ketel is ingesteld om tot 70 te leveren, zelfs als op al 68 is.

3- Sorry, ik bedoel inderdaad per uur. Nee, de ketel zal hopelijk langer gaan stokken met een rustiger aanvoer temperatuur opbouw, maar niet pendelen met de constante start/stops door Tset overschreden. Toon zal het begin en eind van de stookopdrachten bepalen en niet de ketel uit zichzelf gaan noodstoppen.
Reputatie 1
Badge +2
Nergens in de handleiding lees ik iets over de pomp schakelaar. Enkel stand hoog en laag. En hij staat 100% op laag. Ik maak uit handleiding ook niet op dat toerental/vermogen invloed heeft op pompsnelheid. Zou kunnen.

Ik snap het gewoon niet.

Na acties gisteren (knijpen+aanvoertemp 60°) een netter verloop van retour temp.

Feit blijft dat t vlammetje bij Toon weer aangegeven staat en als je 19° instelt raakt ie de 18.8°In het correctie menu en als je 20° instelt 19,7° etc. Op het hoofdscherm zie je dan gewoon dat je de temp bereikt hebt. Maar hij blijft ketel aansturen....

Hoe kan dat in hemelsnaam...
Thermosstaat gewoon stuk??
Reputatie 6
Badge +1
Dat zijn ontluchters. Zie deze foto met de rode pijl waar vermoeddelijk je voetventiel zit. Zo niet,. dan zit je aan de knop vast (of je laat even een voetventiel plaatsen).

Reageer