Skip to main content
Vraag

Grijze delen in het grafiek van het energieverbruik

Reputatie 2
We hebben sinds een paar maanden de Toon en we zijn blij met de overzichten die we kunnen aflezen.
Echter zagen we eergisteren en afgelopen nacht dat de grafieken van het energieverbruik op de Toon onderbroken zijn en dat er een grijze streep getoond wordt.
Wat is de betekenis van die grijze delen in de grafiek?
Reageer

29 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Die grijze vlakken geven aan dat er geen verbinding was met de meteradapter / metermodule op dat moment.
Reputatie 2
Hallo mAiden,

Bedoel je dat er geen verbinding was tussen de smartmeter en de meteradapter? Of tussen de meteradapter en de Toon?
MarcelR schreef:

We hebben sinds een paar maanden de Toon en we zijn blij met de overzichten die we kunnen aflezen.
Echter zagen we eergisteren en afgelopen nacht dat de grafieken van het energieverbruik op de Toon onderbroken zijn en dat er een grijze streep getoond wordt.
Wat is de betekenis van die grijze delen in de grafiek?

Hoi Marcel,

Wat @mAidenmeldt id idd de juiste conclusie.
Om te kijken hoe dat op te lossen een paar vragen:

-hoeveel meter bevindt Toon®️ zich vanaf de meteradapter in je meterkast?
-heb je al eens geprobeerd de lengte richting van deze meteradapter richting Toon®️ te richten? Dat versterkt het draadloze signaal.

Zet ook via menu/support je externeklanten toegang even open, dan kan een moderator mede ook zien of nav jouw beantwoording van mijn vragen of je wellicht een repeater zou moeten gebruiken.
Reputatie 2
Hallo Brandje,

Er zit 'hemelsbreed' ongeveer 5 a 6 meter en één vloer tussen de meetadapter en de Toon. De afgelopen maanden hebben we geen problemen met de verbinding gehad.

Je gaat er vanuit dat het de radio verbinding is tussen de meteradapter en de Toon, en niet de verbinding tussen de smartmeter en de meteradapter?
Oké Marcel, maar een vloer er tussen dat is de boosdoener. Het kan soms goed gaan en opeens valt door welke reden ook het signaal weg.
Hoeveel sterren heeft het signaal?

Je meteradapter is verbonden met een wit kabeltje met je de P1 poort van je slimme stroommeter; dus dat zit wel goed.
De draadloze zWave verbinding is meestal de boosdoener.
Reputatie 2
Hallo Brandje,

Ik heb net door de menu's gekeken. Ik zie dat er verbinding is tussen de meetadapter en de Toon. Dat klot ook, want ik zie nu netjes mijn energie verbruik.
Maar ik kan geen signaalsterkte met 'sterren' vinden...
Hoi Marcel,

Klik op het potloodje achter de meteradapter dan kom je in het achterliggende menu. Je ziet dan kwaliteit van de verbinding.
Reputatie 2
Ik heb 'm gevonden.
Toen ik keek stond 'ie op één ster. Na een refresh sprong 'ie naar 5 sterren. Toen ik nog een refresh deed duurde het even en gaf 'ie weer één ster aan.
Het zou dus inderdaad kunnen zijn dat de zWave verbinding 'op het randje' zit... 🤔
Hoi Marcel,

Precies dat bedoelde ik dus!
Heb je via support je externe klantentoegang aangezet wat ik eerder voorstelde?
Reputatie 5
@MarcelR

Welkom op de Toon community!
Ik zie dat er het een en ander speelt met de verbruiksweergave op je Toon.
Ook dat de mede community leden je al in de juiste richting meenemen, waar ik niets aan heb toe te voegen.
Wel kijk ik graag met je mee naar de situatie. Laat je even weten als de externe Toegang tot je Toon aanstaat, zoals @Brandje heeft voorgesteld?

Groet, Urgel
Reputatie 2
Hi Urgel,

Ik heb zojuist de externe toegang aangezet.
Reputatie 4
@MarcelR

Bedankt voor het aanzetten van de externe toegang. Ik ga dit voor je uitzoeken en zodra ik meer informatie heb, kom ik hierop terug.

Groet,
Mitchel
Reputatie 4
@MarcelR

Ik heb het voor je nagekeken. De meter module is 'corrupt'. Daarmee wordt bedoeld dat de verbindingen automatisch wegvallen zonder een aanwijsbare reden. Ik stuur kosteloos een nieuwe meter module naar je toe. Deze ontvang je binnen een week per post.

Hou me op de hoogte als dit niet werkt.

Groet,
Mitchel
Reputatie 2
Hi Mitchel,

Bedankt voor het nakijken en voor de voorgestelde oplossing!
Zodra ik de meteradapter binnen heb en daarmee de huidige vervangen heb, meldt ik me hier weer terug.

Marcel
Reputatie 2
Hallo,

Ik heb een nieuwe meteradapter ontvangen.
Helaas werkt het niet naar behoren...

Ik heb eerst de oude meteradapter ontkoppeld, vlak bij de Toon in het stopcontact gestopt en afgemeld in de Toon. Dat ging zonder problemen.
Ik heb toen de nieuwe meteradapter vlak bij de Toon in het stopcontact gestopt en aangemeld. Dat had een aantal pogingen nodig voordat het werkte.
Na het aanmelden heb ik aangegeven wat de sensoren zijn: energie = smartmeter via P1, zonnepanelen = via kWh meter.
Vervolgens de meteradapter in de meterkast geplaatst en aangesloten. De Toon gaf aan dat er een software update was voor de meteradapter, dus die heb ik gestart.
Na lange tijd kwam Toon erachter dat het niet ging werken en adviseerde de meteradapter vlakbij de Toon in een stopcontact te plaatsen. Dat heb ik gedaan.
Opnieuw de software update geprobeerd, maar de Toon gaf aan dat de meteradapter niet bereikt kon worden (zelfs op één meter afstand).

Ik heb toen besloten terug te gaan naar de oude meteradapter. Ik wilde hiervoor de nieuwe meteradapter afmelden in de Toon, maar dat werkte niet.
Ik heb de optie gekozen om de meteradapter uit de Toon te verwijderen.

Daarna de oude meteradapter bij de Toon in een stopcontact geplaatst en gekoppeld. Dat werkte.
Vervolgens de nieuwe meteradapter in de meterkast geplaatst en aangesloten op de P1 poort van de smartmeter en de sensor op de kWh meter van de zonnepanelen.
Ik zie op de Toon het energieverbruik weer. De signaal sterkte is de ene keer 5 sterren en even later 0 sterren. Dat is dus nog steeds hetzelfde.

Extra opmerkingen:
- De sensor op de kWh meter van de zonnepanelen geeft nu een pulserend blauw licht en de Toon geeft aan dat de sensor aan het inregelen is. Ik vermoed omdat het donker is en de kWh meter van de zonnepanelen geen LED pulsen geeft. Ik denk dat de sensor over zal schakelen zodra de zonnepanel 's morgens weer gaan opleveren. Klopt die redenering?
- Deze forum thread heb ik gestart omdat ik grijze vlakken zag in de grafiek van het energieverbruik. Sindsdien heb ik die echter niet meer gezien.

Hoe nu verder?
De nieuwe meteradapter biedt geen oplossing. Zal ik die terugsturen?
Zou er dan toch een repeater geplaatst moeten worden?

Marcel
Vermoedelijk zal idd als er opwek is gewoon weer data binnen komen.

Mijn advies blijft dus staan: “gewoon een repeater installeren”
Reputatie 2
Inderdaad, toen de zonnepanelen begonnen te produceren, heeft de sensor het netjes opgepikt 🙂

Als ik een repeater wil bestellen, hoe gaat dat in z'n werk?
Wat doe ik met de meteradapter die ik gisteren gekregen heb, maar die nu niet meer wil koppelen?

Marcel
Reputatie 7
Badge +6
Meteradapter en keer resetten. Door het zwarte knopje ingedrukt te houden, totdat de ledjes gaan flitsen.
Repeater word aangevraagd door een moderator, dit process duurt 2wkn voordat jij hem in huis heb. Meteradapter ben je ook nodig..
MarcelR schreef:

Inderdaad, toen de zonnepanelen begonnen te produceren, heeft de sensor het netjes opgepikt 🙂

Als ik een repeater wil bestellen, hoe gaat dat in z'n werk?
Wat doe ik met de meteradapter die ik gisteren gekregen heb, maar die nu niet meer wil koppelen?

Marcel

Hoi Marcel,@MarcelR

Mooi dat de opwek weer doorkomt!😎

Toen ik eerder al de repeater voorstelde, besloot de moderator eerst die nieuwe adapter te proberen.
Nou dat is denk ik dus geen succes; als een moderator vandaag cq dit weekend jouw reactie (terug) leest dan zal hij ongetwijfeld die (gratis) repeater voor je bestellen.
Daar hoef je zelf verder nu geen actie op te nemen.
De meteradapter hoef je vrijwel nooit terug te sturen. Die kan je dus behouden.
Reputatie 2
Hallo,

De geleverde meetadapter heb ik inderdaad kunnen resetten door het knopje 10 seconden ingedrukt te houden. Ik heb verder niet geprobeerd hem te koppelen aan de Toon. Ik zal 'm opbergen als reserve.

Nu even afwachten wat een moderator ervan vindt.

Iedereen goed weekend en bedankt voor alle input!

Marcel
Reputatie 5
@MarcelR Ik zorg dat jij een repeater krijgt.

de vloer tussen de meteradapter en Toon kan inderdaad voor een verminderde z-wave zorgen. Zolang het niet nogmaals gebeurd prima, de repeater installeren zou ik sowieso doen.
Mocht het weer in de soep lopen stel ik het volgende voor: Ontkoppel en verwijder alles, koppel eerst de repeater en dan de nieuwe adapter.
Maar if it ain't broke, don't fix it 😛

De repeater is onderweg!
Groet Vinny
Reputatie 2
Hallo Vinny,

Dank je voor het opsturen van de repeater! 🙂

Marcel
Reputatie 2
Hallo,

De repeater is binnen (dat was snel!) en gekoppeld aan de Toon vogens de gebruiksaanwijzing.
Ik zie alleen niet beschreven of de meteradapter nu direct de repeater herkent en gebruikt of dat ik daar nog iets voor moet doen?

Marcel
Hoi Marcel,

Heb je voldoende sterren bij de verbindingscontrole repeater?
De meteradapter herkent niet zo zeer de repeater zelf, maar maakt vanzelf gebruik van het sterkere zWave signaal.
Je hebt de repeater wel ongeveer halverwege Toon®️ - Meterkast geplaatst?
Reputatie 2
Hi Brandje,

Zowel de repeater als de meteradapter geven nu 5 sterren! 👍🏻

Ik had sinds het wisselen van de meteradapter wel melding C15, terwijl ik toch meetgegevens kreeg over electriciteit en gas. Maar nadat ik de meteradapter even uit het stopcontact genomen had, was die melding weg.

Dus het lijkt erop dat alles nu helemaal naar behoren werkt.

Is er nog iemand die remote wil kijken? Anders sluit ik de externe toegang weer af.

Groetjes,
Marcel

Reageer