Skip to main content
Vraag

Grijze delen in het grafiek van het energieverbruik


We hebben sinds een paar maanden de Toon en we zijn blij met de overzichten die we kunnen aflezen.
Echter zagen we eergisteren en afgelopen nacht dat de grafieken van het energieverbruik op de Toon onderbroken zijn en dat er een grijze streep getoond wordt.
Wat is de betekenis van die grijze delen in de grafiek?
Reageer

14 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Die grijze vlakken geven aan dat er geen verbinding was met de meteradapter / metermodule op dat moment.
Hallo mAiden,

Bedoel je dat er geen verbinding was tussen de smartmeter en de meteradapter? Of tussen de meteradapter en de Toon?
MarcelR schreef:

We hebben sinds een paar maanden de Toon en we zijn blij met de overzichten die we kunnen aflezen.
Echter zagen we eergisteren en afgelopen nacht dat de grafieken van het energieverbruik op de Toon onderbroken zijn en dat er een grijze streep getoond wordt.
Wat is de betekenis van die grijze delen in de grafiek?



Hoi Marcel,

Wat @mAidenmeldt id idd de juiste conclusie.
Om te kijken hoe dat op te lossen een paar vragen:

-hoeveel meter bevindt Toon®️ zich vanaf de meteradapter in je meterkast?
-heb je al eens geprobeerd de lengte richting van deze meteradapter richting Toon®️ te richten? Dat versterkt het draadloze signaal.

Zet ook via menu/support je externeklanten toegang even open, dan kan een moderator mede ook zien of nav jouw beantwoording van mijn vragen of je wellicht een repeater zou moeten gebruiken.
Hallo Brandje,

Er zit 'hemelsbreed' ongeveer 5 a 6 meter en één vloer tussen de meetadapter en de Toon. De afgelopen maanden hebben we geen problemen met de verbinding gehad.

Je gaat er vanuit dat het de radio verbinding is tussen de meteradapter en de Toon, en niet de verbinding tussen de smartmeter en de meteradapter?
Oké Marcel, maar een vloer er tussen dat is de boosdoener. Het kan soms goed gaan en opeens valt door welke reden ook het signaal weg.
Hoeveel sterren heeft het signaal?

Je meteradapter is verbonden met een wit kabeltje met je de P1 poort van je slimme stroommeter; dus dat zit wel goed.
De draadloze zWave verbinding is meestal de boosdoener.
Hallo Brandje,

Ik heb net door de menu's gekeken. Ik zie dat er verbinding is tussen de meetadapter en de Toon. Dat klot ook, want ik zie nu netjes mijn energie verbruik.
Maar ik kan geen signaalsterkte met 'sterren' vinden...
Hoi Marcel,

Klik op het potloodje achter de meteradapter dan kom je in het achterliggende menu. Je ziet dan kwaliteit van de verbinding.
Ik heb 'm gevonden.
Toen ik keek stond 'ie op één ster. Na een refresh sprong 'ie naar 5 sterren. Toen ik nog een refresh deed duurde het even en gaf 'ie weer één ster aan.
Het zou dus inderdaad kunnen zijn dat de zWave verbinding 'op het randje' zit... 🤔
Hoi Marcel,

Precies dat bedoelde ik dus!
Heb je via support je externe klantentoegang aangezet wat ik eerder voorstelde?
Reputatie 5
@MarcelR

Welkom op de Toon community!
Ik zie dat er het een en ander speelt met de verbruiksweergave op je Toon.
Ook dat de mede community leden je al in de juiste richting meenemen, waar ik niets aan heb toe te voegen.
Wel kijk ik graag met je mee naar de situatie. Laat je even weten als de externe Toegang tot je Toon aanstaat, zoals @Brandje heeft voorgesteld?

Groet, Urgel
Hi Urgel,

Ik heb zojuist de externe toegang aangezet.
Reputatie 4
@MarcelR

Bedankt voor het aanzetten van de externe toegang. Ik ga dit voor je uitzoeken en zodra ik meer informatie heb, kom ik hierop terug.

Groet,
Mitchel
Reputatie 4
@MarcelR

Ik heb het voor je nagekeken. De meter module is 'corrupt'. Daarmee wordt bedoeld dat de verbindingen automatisch wegvallen zonder een aanwijsbare reden. Ik stuur kosteloos een nieuwe meter module naar je toe. Deze ontvang je binnen een week per post.

Hou me op de hoogte als dit niet werkt.

Groet,
Mitchel
Hi Mitchel,

Bedankt voor het nakijken en voor de voorgestelde oplossing!
Zodra ik de meteradapter binnen heb en daarmee de huidige vervangen heb, meldt ik me hier weer terug.

Marcel

Reageer