Skip to main content

Geen gasverbruik te zien op Toon na mijn 3e meter wissel..

Reputatie 2
  • WR7
  • Toon kenner
  • 36 reacties
Goedemorgen... Sinds september 2017 ben ik al bezig mijn Toon volledig werkend te krijgen.
In september heb ik zonnepanelen gekregen en Zon op Toon, mijn waardes werden niet goed weergegeven op Toon dus heb ik nieuwe meters ontvangen van Stedin en Zon op Toon werkte nu prima. na die plaatsing van die meters was mijn gasverbruik niet meer te zien op Toon. eerst moest ik 2 weken wachten omdat de meter zich moeten inlezen maar daarna stonden de meters nog steeds in storing zo zei Stedin.
Er moest weer een monteur komen van Stedin, dus weer 2 weken wachten voordat er echt een afspraak stond, dan weer 4 weken wachten op de meterwisseling. Half december nogmaals een andere meter ontvanger (gasmeter werdt niet vervangen) weer natuurlijk 2 weken wachten. Nu zijn we weer een maand verder en nog steeds staat die meter in storing en krijgt de Toon geen waardes door van gasverbruik. nu wacht ik nog steeds weer op stedin om een afspraak te maken voor WEER een nieuwe meter, dus dan zijn we weer 6 weken verder.... Ik heb niet echt het idee dat een nieuwe meter gaat werken namelijk of dat zo mijn gasverbruik het weer wel doet maar mijn zonnepanelen niet meer. Ik heb momenteel de ISKRA AM550 SMR5.0 meter. heeft iemand hier ervaring mee waarbij ook zijn gasverbruik niet wordt gezien in Toon (eventueel met deze meter) of weet iemand misschien de echte oplossing dat het gaat werken of wie kan mij vertellen welke meter wel werkt met zonnepanelen en gasverbruik?

Alvast bedankt voor de reacties

WR7
Reageer

65 Reacties

Als er weer een nieuwe slimme gasmeter komt dan zal dat zeker Zon op Toon niet beïnvloeden.

Toon zal zelfs het gas beter weergeven omdat bij DSMR 5.0 het gasverbruik bijna realtime binnenkomt.
Dus een aanzienlijke verbetering.
Heb je de juiste firmware versie van de meteradapter?
Reputatie 2
Oke Maar heb je wel het idee dat weer een nieuwe slimme meter de oplossing is of denk je dat een nieuwe gasmeter de oplossing is? en welk merk en type is dan de beste waar geen problemen mee zijn?

Nu heb ik een mail gehad van Stedin waarin stond: "Er is een storing in het netwerk en de meter komt niet uit de controle controlefase" maar goed deze mail heb ik 2 maanden geleden ook al ontvangen van Stedin, dus eigenlijk nog steeds hetzelfde probleem 😞

Nu heb ik ook met Eneco contact gehad en die zeggen dat die slimme meter die ik nu heb (ISKRA AM550) waarschijnlijk niet goed overweg kan met Toon. er zou een firmware update komen in februari maar die is weer uitgesteld, iemand die hier bekend mee is?

WR7
Reputatie 2
@Berny

Ja die heb ik, 0.25/0.13
Er komen steeds meer slimmemeters met SMR5.0, jammer dat Eneco/ Quby andere prioriteiten hebben. Verspillingschecker, ketelmonitoring e.d...🙄
WR7 schreef:

Oke Maar heb je wel het idee dat weer een nieuwe slimme meter de oplossing is of denk je dat een nieuwe gasmeter de oplossing is? en welk merk en type is dan de beste waar geen problemen mee zijn?

Nu heb ik een mail gehad van Stedin waarin stond: "Er is een storing in het netwerk en de meter komt niet uit de controle controlefase" maar goed deze mail heb ik 2 maanden geleden ook al ontvangen van Stedin, dus eigenlijk nog steeds hetzelfde probleem 😞

Nu heb ik ook met Eneco contact gehad en die zeggen dat die slimme meter die ik nu heb (ISKRA AM550) waarschijnlijk niet goed overweg kan met Toon. er zou een firmware update komen in februari maar die is weer uitgesteld, iemand die hier bekend mee is?

WR7

Je hebt bij Stedin geen vrije keuze.
Dus is het afwachten met welke gasmeter ze komen.
De aanpassing van de meteradapter is volgens mij ivm de frequentie van de uit te lezen data ivm DSMR 5.0.
Of dat dus specifiek op de Iskra slaat???
Reputatie 2
Het lijkt mij wel slim om dan niet dezelfde meter te plaatsen, anders blijft het probleem denk ik zo.

Nu heb ik weer een mail gekregen van Stedin waarin ook staat dat het voornamelijk te maken heeft met het telecom netwerk en dat de meter zich nog steeds niet registreert op op het netwerk. het mooie is: dit was bij de andere meters ook zo...

Volgens eneco support gaat het alleen om de firmware van de elektrameter, de gasmeter geeft het alleen maar door.

Maar wat is nu wijsheid, afwachten of toch stedin laten komen met weer andere meters?
Je bent afhankelijk van Stedin dus zonder actie van hun kant kom jij geen steek verder.
Reputatie 2
Klopt... nu weer een apart verhaal, nu is het ook zo dat het niet meer aan de meters ligt 😞

Net even een chat bericht gedaan met Stedin:

Stedin:
Ja, ik kan zien dat de meter nog steeds niet communiceert.
Mijn collega heeft op 12 januari een e-mail verstuurd met de mededeling dat het wisselen van de meter het probleem niet zal oplossen.
Dit zal te maken hebben met het netwerk waardoor de slimme meter geen verbinding kan maken.
Uiteraard zijn wij al op de hoogte van dit probleem en is Stedin aan het onderzoeken wat hier aan gedaan kan worden.
Zodra wij hier meer over weten, dan wordt jij er ook van op de hoogte gebracht."

ïk: "Maar dit is al 4 maanden zo, neem aan dat er toch wel snel een oplossing mag komen?

Stedin: Ik heb helaas geen informatie van wanneer dat precies zal zijn.
Er zijn meerdere adressen met hetzelfde probleem. Ik kan mij voorstellen dat mijn antwoorden niet echt duidelijk, maar dat komt ook omdat ik zelf geen idee heb wanneer deze problemen wel opgelost zijn.

Dit is alle informatie die ik jou kan meegeven. Wat Eneco voor aanvraag heeft toegestuurd, kan ik helaas ook niet inzien. Het is wel zo dat nóg een meterwissel het verbindingsprobleem niet oplost.
Oké dan is er dus duidelijk een communicatieprobleem tussen Netbeheer en zeg maar het Sim-kaartje/module in je slimme stroommeter.
Dat gaat meestal via GPRS-netwerk en helaas zijn er meer blinde vlekken in Nederland.
Soms hangt het er van af welke provider ze gebruiken.
Dit kan een langdurige zaak worden.

Let bv ook op dat Eneco de standen bij je opvraagt, anders heb je zo een geschatte jaarnota.

Ik denk dat het mooiste zou zijn als ze bij jou (Breedband)PLC zouden toepassen.
Of dat mogelijk is weet ik uiteraard niet.
Hier heb je de info over die methode:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication
Reputatie 2
Dat het lang gaat duren ja dat verbaasd met niks meer, heb ook niet echt het idee dat Stedin dit snel wil lossen of er wat aan doet want ik moet constant met hun contact opnemen...

En die PLC gaan ze denk ik zeker niet doen maar kan het voorleggen...

Wat wel vreemd is dat het voor Oktober 2017 alles perfect gewerkt heeft en dat er niemand bij mij in de buurt dit probleem momenteel heeft....en die hebben ook allemaal slimme meters
Misschien is er toen een provider wisseling geweest?
Tja het GSM-signaal kan bij bepaalde adressen kennelijk wel doorkomen.
Dit alles blijft een lastige materie.
Reputatie 2
Niet dat ik weet....

Maar als Stedin zijnde ook, dan is er al 4 maanden een probleem op een adres (en meerdere) dan mag je toch wel verwachten dat het wordt opgelost na zoveel maanden.....

Gewoon niet klantvriendelijk...

Anders misschien toch nog 1x een ander type elektrameter laten wisselen.

Tot zover alvast bedankt voor je hulp!
Graag gedaan!
Zo als ik al eerder idd zei: niets doen is ook geen optie.
Ik zou het gewoon doen.
Niet geschoten is altijd mis.
Reputatie 2
En nog steeds werkt mijn gasverbruik niet op Toon...

Iemand nog een idee?
Reputatie 7
Badge +6
@WR7,

Ik weet het niet zeker, ga even straks thuis kijken. Maar zover ik nu denk heb ik exact dezelfde slimme meter (ISKRA AM550). Deze werken uitstekend bij mij, in samenwerking met Toon! 😉
Reputatie 2
@mAiden

Die heb ik nu ook... maar Stedin kan er remote niet bijkomen omdat ze nog in storing staan.
Eneco zegt dat er dan Landis+Gyr meter moet komen...
Hier speelt toch een GPRS probleem?
Dat zal dan eerst opgelost moeten worden.
Reputatie 2
Ja ik denk dat ook maar hoe leg je dat uit aan de klantenservice van Stedin?

Bij Stedin wilde ze een firmware update doen op afstand, dat gaat nogal lekker als je hem niet kan bereiken...

Nu komen ze weer de meter wisselen op 9-2!
Gewoon die omwisseling op 9/2 afwachten.
Hopelijk krijg je dan een ander merk, die beter met het GPRS netwerk communiceert.
Bv Landis-Gyr; en dan DSMR 5.x; heb je zelfs nog dat het beter en frequenter verbruiksdata genereert op je Toon.
Reputatie 2
@Brandje

Ja dat denk ik ook alleen zijn we dan weer 2,5 week verder + daarna moet de meter zich nog inlezen.

Maar nu kom ik ook niet verder.

Bedankt weer zover!
Je hebt gelijk, maar neem van mij aan dat dit de beste mogelijkheid is, die nu voorhanden ligt.

Nog een tip: houdt de verschillende meterstanden goed in de gaten; er worden makkelijk overname fouten gemaakt.
En een geschatte jaarnota geeft weer extra herstel problemen.

Ik ben straks erg nieuwsgierig wat er bij je Netbeheerder uit de bus komt.
Reputatie 2
De meterstanden opschrijven die nu op de meter staan bedoel je?
Ja en liever een foto maken op het moment van wisselen. Ivm geen communicatie met Netbeheer weet Eneco geen standen en is men afhankelijk wat de Netwerkmonteur noteert op het omwisselingsbewijs. Daar dien je overigens een kopie van te krijgen.
Gaat meestal goed, maar soms ook niet.
Reputatie 2
Goedemiddag! Net zijn mijn meters eindelijk weer vervangen, 1 ding is al opgelost, die irritante pieptoon uit de gasmeter is weg 🙂 nu mijn gasverbruik op Toon nog. Hoe lang gaat dit duren voordat ik resultaat zie? of kan ik het versnellen?

Het is nu trouwens een CDMA meter van Landys + Gyr geworden.
Volgens mij zijn de ISKRA meters GPRS?

WR7

Reageer