Skip to main content
Vraag

Zon op Toon met maximaal 40 panelen?

Reputatie 1
Ik lees een aantal bijzondere en soms tegenstrijdige zaken rond het kunnen aansluiten van max 40 PV panelen bij Zon op Toon. Ik neem toch aan dat het dan vooral gaat om hoeveel Watt deze panelen leveren. Oude panelen van 50 Wp of nieuwe van 300 Wp maakt nogal verschil lijkt me zo. overigens zijn 40 (nieuwe) panelen van 300Wp 12kWp en iets van 42A (3 groepen van 16A). U schrijft elders

"Bij 4 tot en met 12 zonnepanelen is in de meeste gevallen een 1-fase kWh meter noodzakelijk. Deze is geschikt voor een opwek van maximaal 45 Ampère. Bij 13 tot 40 zonnepanelen is in de meeste gevallen een 3-fase kWh-meter noodzakelijk. Deze is geschikt voor een opwek van maximaal 100 Ampère."

100 Ampere is meer dan 80 panelen van 300 Wp ?????

Mijn vraag, ik heb 16 kWp aan panelen liggen op 4 x 16A groepen verdeeld over de 3 fasen van 25A zoals die zijn (hoofd)-afgezekerd, dat is totaal ongeveer 12 Ampere, is het mogelijk daar een (3-fasen)-Toon-aansluiting voor te krijgen ? Ik kan e.e.a. vrij eenvoudig via een 3-fasenmeter laten lopen, ik begrijp dat Eneco die dan komt plaatsen ?
Waarom wordt er gemeten met maximaal aantal panelen en niet met kWp ? of aantal / type omvormers etc. ?
Reageer

16 Reacties

Inderdaad dit is de steeds weer terugkerende vraag, maar uiteindelijk zal de monteur ter plaatste kijken naar het totale opwekvermogen van je PV('s) en uiteraard naar je reeds bestaande groepenkast en aansluiting op het net.
Jij hebt uiteraard nu al een 3-fase aansluiting.

Eneco plaatst alleen een enkele 1-fase verbruiksmeter of een enkele 3 fase verbruiksmeter.

https://www.koopman.nu/nl/catalog/kwh-meters-en-urentellers-eg000045/elektriciteitsmeter-ec001506/kwh1088pro/g+c+nr

Deze heeft een knipperende led waar een plaksensor op komt.

In jouw situatie plaatst de Eneco-monteur dus idd één 3-fase verbruiksmeter PRO380-S.😎 😎 😎

Als de totale PV uit meerdere omvormers bestaat zal je dus zelf eerst voor samenvoeging moeten (laten) zorgdragen.
Zon op Toon werkt namelijk niet met 2 of meerdere PRO's
Reputatie 1
Hoi Brandje, met dank voor je snelle reactie.

Om de monteur te kunnen laten komen moet je invullen hoeveel panelen je hebt, ik heb er 84 ! Als ik invul dat ik meer dan 40 panelen heb dan stelt het systeem dat dat niet mogelijk is met Zon op Toon ...... en dan komt de monteur dus niet !
Vandaar de vraag, waarom is het aantal panelen belangrijk ? Dat komt inderdaad steeds weer terug maar ik begrijp het niet.
Het echte maximum qua panelen ken ik ook niet, omdat het totale AMP van je PV het belangrijkste is.
Dus ik zou uiteraard Eneco even bellen.
088 895 59 59
Reputatie 5
Hi @Ernstig

De vraag is inderdaad niet dekkend voor uitzonderingsgevallen. De vraag is ingericht om 9/10 af te dekken op een correcte manier. We stellen de vraag over de grens bij 12 en 40 panelen gebaseerd op panelen die gemiddeld 285wp zijn. Ik erken dat een max van 100amp dan op 80 panelen zou moeten liggen, ik ga even uitzoeken voor je waarom de max van 40 panelen wordt aangehouden. (dit zou voor 49amp staan bij 285wp panelen).

Groet Vinny
Maar @Vinny vraag dan tevens of idd Eneco bij een totale PV van 70 AMP dan dus ook de monteur Zon op Toon®️ kan/mag plaatsen. De ts heeft een PV van 16 kWp.
Reputatie 5
Bij antwoord op mijn vraag kan ik ongetwijfeld ook die van jou beantwoorden @Brandje! Wordt vervolgd 🙂

Vinny
Top Vinny, want in m’n 1e antwoord ging IK daar namelijk wel van uit, maar echte zekerheid krijgt de ts uiteraard pas als jij het dus ook navraagt.😎😎😎
Reputatie 4
Badge +2
Als ik dit goed lees heb je de panelen aan 4 enkelfasige omvormers hangen die ieder met 16 A zijn afgezekerd. Is het niet logischer om alle panelen aan een 3 fasen omvormer te koppelen die gemeten wordt? Mijns inziens werkt dit namelijk wel. (Komt overeen met mijn situatie). In mijn geval heb ik uiteraard niet het aantal panelen doorgegeven aan Eneco (96), aangezien mijn panelen 80kWP zijn. Deze zijn aan een 8kW 3 fasen Solaredge op 3fasen aangesloten. (25 A afgezekerd). De hoofdzekering is dus opgewaardeerd naar 3*35A.
Reputatie 2
Badge
En ik heb dan ook de vraag hoe je uberhaupt de 4x 16A hebt aangesloten op de 3-fase van je 25A hoofdgroep.

3x 16A snap ik nog, maar de 4e? Die zit dan op 1 van de andere drie. En dat betekend 32A op 1 fase. Veel te hoog voor je hoofdzekering dus.

En wat bedoel je met "dat is totaal ongeveer 12 Ampere"?

Waarom is er niet zoals een andere ook al vroeg gewoon een 3-fase omvormer geplaatst voor al je panelen?
mvaneck schreef:

Als ik dit goed lees heb je de panelen aan 4 enkelfasige omvormers hangen die ieder met 16 A zijn afgezekerd. Is het niet logischer om alle panelen aan een 3 fasen omvormer te koppelen die gemeten wordt? Mijns inziens werkt dit namelijk wel. (Komt overeen met mijn situatie). In mijn geval heb ik uiteraard niet het aantal panelen doorgegeven aan Eneco (96), aangezien mijn panelen 80kWP zijn. Deze zijn aan een 8kW 3 fasen Solaredge op 3fasen aangesloten. (25 A afgezekerd). De hoofdzekering is dus opgewaardeerd naar 3*35A.

Hoi Menno, @mvaneck

Vandaar dat ik ook gericht aan Vinny vroeg het standpunt van Eneco mbt 70 Amp ook te vragen.
Jouw samenstelling geeft een behoorlijke grotere kostenpost; vermoedelijk een nieuwe omvormer en zeker duurdere maandlasten ivm 3x35
Ik ben benieuwd wat Vinny terugkoppelt.
Reputatie 2
Badge
mvaneck schreef:

In mijn geval heb ik uiteraard niet het aantal panelen doorgegeven aan Eneco (96), aangezien mijn panelen 80kWP zijn. Deze zijn aan een 8kW 3 fasen Solaredge op 3fasen aangesloten. (25 A afgezekerd). De hoofdzekering is dus opgewaardeerd naar 3*35A.

Dit snap ik dan ook weer niet. 8kW piek afzekeren met 25A 3 fase? 16A 3-fase zou dan ruim genoeg zijn. Dan had je hoofdaansluiting 3x25A kunnen blijven en zit je niet met (zoals Brandje al aangeeft) een veel hogere vaste maandlasten vanwege de hogere aansluitwaarde.
Reputatie 5
@Ernstig @Brandje en de rest

Antwoord:
100amp = het maximale vermogen dat de KWh meter fysiek aankan.

De groepen in een meterkast zijn meestal per fase 16A af-gezekerd.
3x16A = 48A Max = 11.400 Max. Bij panelen van 300wp kom je op ongeveer 38 panelen.

Voor het grote deel van de klanten en medewerkers van Eneco, handig om de grens van 40 panelen aan te houden.

Uitzondering:
Bij minder sterke panelen, of een verzwaarde groepenkast & zekeringen.
Thx voor uitleg beleid Eneco Vinny!👍

Dus zal @Ernstig zelf aan de slag moeten en daarna gewoon, zoals af en toe voorkomt, Zon op Toon®️ laten activeren.
De PRO380-S is gewoon los verkrijgbaar in de handel en een sensor heeft de ts wellicht nog of is via MP te koop. Idem voor de juiste meetmodule.
Reputatie 4
Badge +2
Commandeur schreef:

mvaneck schreef:

In mijn geval heb ik uiteraard niet het aantal panelen doorgegeven aan Eneco (96), aangezien mijn panelen 80kWP zijn. Deze zijn aan een 8kW 3 fasen Solaredge op 3fasen aangesloten. (25 A afgezekerd). De hoofdzekering is dus opgewaardeerd naar 3*35A.

Dit snap ik dan ook weer niet. 8kW piek afzekeren met 25A 3 fase? 16A 3-fase zou dan ruim genoeg zijn. Dan had je hoofdaansluiting 3x25A kunnen blijven en zit je niet met (zoals Brandje al aangeeft) een veel hogere vaste maandlasten vanwege de hogere aansluitwaarde.

De hoofdzekering heeft niet alleen te maken met de zonnepanelen. Aangezien het een full electric installatie is is 3*35 A in ons geval noodzaak (zeker met onze instantheater die 18KW kan verstoken).
Mijn punt was echter (indien mogelijk) ga naar een enkele omvormer 3 fasen, om dit soort perikelen te voorkomen. Een enkele 3 fasen omvormer is altijd goedkoper en beter bemeetbaar dan 4 enkelfasige omvormers.
Reputatie 1
Zojuist bij Eneco telefonisch geholpen door Adriaan, zeer adequaat overigens.

We hebben afgesproken dat ik zelf zorg dat er een drie-fasen meter komt te hangen "met puls-ledje", Adriaan stuurt mij de bijbehorende sensor.
Zon op Toon meteen door Adriaan geactiveerd, zodra de sensor binnen is zal ik laten weten of het is gelukt.
Meteen ook nog even over mijn stadsverwarming gesproken, dat te meten is ( nog ) niet mogelijk in mijn buurt begrijp ik..... wel doet de thermostaat het OK met mijn stadsverwarming, heb wel even de 230V hoofdafsluiter vervangen door een 24V exemplaar, maar het werkt....
Ernstig schreef:

Zojuist bij Eneco telefonisch geholpen door Adriaan, zeer adequaat overigens.

We hebben afgesproken dat ik zelf zorg dat er een drie-fasen meter komt te hangen "met puls-ledje", Adriaan stuurt mij de bijbehorende sensor.
Zon op Toon meteen door Adriaan geactiveerd, zodra de sensor binnen is zal ik laten weten of het is gelukt.
.

Kijk daar doelde ik op!
Een perfecte en klantvriendelijke afspraak is dit; zo hoort het👍😀
Leuk om te horen.
Ik ben benieuwd naar de afloop.
Plaats je dan ook nog even een foto van je groepenkast en geplaatste PRO380?

Dat is een mooie afsluiting van dit topic; ook voor toekomstige forumleden.

Ps
Hebben ze ook gecontroleerd of je huidige meetmodule geschikt is voor Zon op Toon®️?

Reageer