Skip to main content
Beantwoord

Zijn er wellicht problemen met de update 4.8 voor Toon


  • Toon specialist
  • 5087 reacties
De afgelopen dagen zijn er veel gevallen hier gemeld, dat na een update 4.8 er problemen ontstonden, die voor de update niet aanwezig waren.
Denk aan een probleem met de WiFi module en uitval van de Toon module bij de CV.

Afgelopen weekend werd nog een geval gemeld dat het vermoeden bestaat dat zelfs de printplaat van een CV beschadigd is, gelijktijdig met het uitvoeren van de update.

Ik had gehoopt hier op het forum vandaag iets naders daarover te horen.

Kan 1 van de moderators aangeven:

-wat er aan de hand is en/of
-er een verband bestaat en
-zaken in onderzoek zijn?
icon

Beste antwoord door Folkert 10 oktober 2017, 15:45

@Brandje

We hebben inderdaad gezien dat veel mensen problemen ervaren om Toon met hun WiFi netwerk te verbinden. Dit is in onderzoek, wel hebben we gemerkt dat wanneer er een harde reset wordt uitgevoerd door de ketelmodule minimaal 2 minuten uit het stopcontact te halen vaak helpt, wanneer de gebruikelijke stappen om Toon met WiFi te vebinden geen effect hebben. Ook is de lijst met ketels inmiddels van een upgrade voorzien. Dat er door de update printplaten van ketels worden beschadigd lijkt ons heel onwaarschijnlijk, maar ik kom daar in het betreffende topic op terug.

Bekijk origineel
Reageer

77 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Ik had inderdaad ook al zoiets gesuggereerd in dat topic van de cv printplaat .. En ook al een keer eerder maar nooit reactie op gehad ...

Het valt nu wel op Ton... Kan toeval zijn maar toch het zijn er nu te veel naar mijn mening ...

Zal fijn zijn als er een onderzoekje komt om het één en ander uit te sluiten ...
Of in ieder geval een reactie van 1 van de mods ..
Precies daar had ik vandaag opgehoopt, maar ik vind het wel erg stil op dit gebied.......
Reputatie 1
Badge +2
Hier ook opeens (enkele dagen na de update) telkens de WiFi-verbinding of de verbinding met het Service Centre verbroken. De signaalsterkte is volle schaal, terwijl op de telefoons of tablets er wel een super strakke snelle WiFi-verbinding aanwezig is.
Opgelost door de Toon bedraad met het thuisnetwerk te verbinden (jammer dat er nu een kabeltje in het zicht hangt), met het resultaat een constante verbinding tussen de Toon en het Service Centre.
Reputatie 7
Badge +5
Hoi Ton,

Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van Eneco.
Want inderdaad de problemen stapelen op, worden steeds erger.
Uiteraard zal er wel een logische verklaring achter zitten.
Inderdaad Ricardo!
Er kunnen dan allerlei suggesties de ronde gaan doen, dat moet je als Eneco niet willen.
Dus Eneco: Kom met een verklaring!
Hier ook een probleem met de wifi en na alle mogelijke oplossingen te hebben geprobeerd geen verandering en/of verbinding.
Reputatie 5
Ik vind het maar een raar verhaal.

Wat betreft de wifi: Er is geen byte veranderd aan de wifi-stack van toon, sinds update 4.4.21. Het lijkt mij vreemd dat er nu ineens iets niet meer goed werkt, dat zou dan sinds update 4.4.21 het geval moeten zijn. Misschien dat het een aantal gebruikers nu pas opvalt dat hun toon af en toe het contact met de buitenwereld verliest, omdat de melding daarvan een tikkeltje prominenter is geworden?

De communicatie van toon met de ketel gebeurt in twee gescheiden stappen: Toon praat met de ketelmodule volgens een protocol dat door de toon ontwikkelaars bedacht is. De ketelmodule vertaalt dat naar opentherm en brieft het door aan de ketel. De mededelingen van de ketel worden in de ketelmodule omgezet naar het toon-protocol en doorgegeven aan toon. Omdat de polariteit aan beide kanten van de ketelmodule niet van belang mag zijn, zijn deze twee communicatiestromen elektrisch van elkaar gescheiden. Hoe een software update dan een print van een verwarmingsketel kan laten uitfikken is mij een compleet raadsel.
FireChief schreef:

Ik vind het maar een raar verhaal.

Wat betreft de wifi: Er is geen byte veranderd aan de wifi-stack van toon, sinds update 4.4.21. Het lijkt mij vreemd dat er nu ineens iets niet meer goed werkt, dat zou dan sinds update 4.4.21 het geval moeten zijn. Misschien dat het een aantal gebruikers nu pas opvalt dat hun toon af en toe het contact met de buitenwereld verliest, omdat de melding daarvan een tikkeltje prominenter is geworden?

De communicatie van toon met de ketel gebeurt in twee gescheiden stappen: Toon praat met de ketelmodule volgens een protocol dat door de toon ontwikkelaars bedacht is. De ketelmodule vertaalt dat naar opentherm en brieft het door aan de ketel. De mededelingen van de ketel worden in de ketelmodule omgezet naar het toon-protocol en doorgegeven aan toon. Omdat de polariteit aan beide kanten van de ketelmodule niet van belang mag zijn, zijn deze twee communicatiestromen elektrisch van elkaar gescheiden. Hoe een software update dan een print van een verwarmingsketel kan laten uitfikken is mij een compleet raadsel.

FireChief schreef:

Ik vind het maar een raar verhaal.

Wat betreft de wifi: Er is geen byte veranderd aan de wifi-stack van toon, sinds update 4.4.21. Het lijkt mij vreemd dat er nu ineens iets niet meer goed werkt, dat zou dan sinds update 4.4.21 het geval moeten zijn. Misschien dat het een aantal gebruikers nu pas opvalt dat hun toon af en toe het contact met de buitenwereld verliest, omdat de melding daarvan een tikkeltje prominenter is geworden?

De communicatie van toon met de ketel gebeurt in twee gescheiden stappen: Toon praat met de ketelmodule volgens een protocol dat door de toon ontwikkelaars bedacht is. De ketelmodule vertaalt dat naar opentherm en brieft het door aan de ketel. De mededelingen van de ketel worden in de ketelmodule omgezet naar het toon-protocol en doorgegeven aan toon. Omdat de polariteit aan beide kanten van de ketelmodule niet van belang mag zijn, zijn deze twee communicatiestromen elektrisch van elkaar gescheiden. Hoe een software update dan een print van een verwarmingsketel kan laten uitfikken is mij een compleet raadsel.

muizelaar schreef:

FireChief schreef:

Ik vind het maar een raar verhaal.

Wat betreft de wifi: Er is geen byte veranderd aan de wifi-stack van toon, sinds update 4.4.21. Het lijkt mij vreemd dat er nu ineens iets niet meer goed werkt, dat zou dan sinds update 4.4.21 het geval moeten zijn. Misschien dat het een aantal gebruikers nu pas opvalt dat hun toon af en toe het contact met de buitenwereld verliest, omdat de melding daarvan een tikkeltje prominenter is geworden?

De communicatie van toon met de ketel gebeurt in twee gescheiden stappen: Toon praat met de ketelmodule volgens een protocol dat door de toon ontwikkelaars bedacht is. De ketelmodule vertaalt dat naar opentherm en brieft het door aan de ketel. De mededelingen van de ketel worden in de ketelmodule omgezet naar het toon-protocol en doorgegeven aan toon. Omdat de polariteit aan beide kanten van de ketelmodule niet van belang mag zijn, zijn deze twee communicatiestromen elektrisch van elkaar gescheiden. Hoe een software update dan een print van een verwarmingsketel kan laten uitfikken is mij een compleet raadsel.

FireChief schreef:

Ik vind het maar een raar verhaal.

Wat betreft de wifi: Er is geen byte veranderd aan de wifi-stack van toon, sinds update 4.4.21. Het lijkt mij vreemd dat er nu ineens iets niet meer goed werkt, dat zou dan sinds update 4.4.21 het geval moeten zijn. Misschien dat het een aantal gebruikers nu pas opvalt dat hun toon af en toe het contact met de buitenwereld verliest, omdat de melding daarvan een tikkeltje prominenter is geworden?

De communicatie van toon met de ketel gebeurt in twee gescheiden stappen: Toon praat met de ketelmodule volgens een protocol dat door de toon ontwikkelaars bedacht is. De ketelmodule vertaalt dat naar opentherm en brieft het door aan de ketel. De mededelingen van de ketel worden in de ketelmodule omgezet naar het toon-protocol en doorgegeven aan toon. Omdat de polariteit aan beide kanten van de ketelmodule niet van belang mag zijn, zijn deze twee communicatiestromen elektrisch van elkaar gescheiden. Hoe een software update dan een print van een verwarmingsketel kan laten uitfikken is mij een compleet raadsel.

muizelaar schreef:

Hier ook een probleem met de wifi en na alle mogelijke oplossingen te hebben geprobeerd geen verandering en/of verbinding.



Klopt @muizelaar,

Er zijn ook op dat gebied veel vreemde zaken gemeld. Hopenlijk lukt het jou ook om via een utp-kabel verbinding te maken?
Heb je ook de hotspot methode geprobeerd?
Toon reageerd nog steeds goed op de ketel, daar is geen probleem.
Wat niet meer klopt sinds vanmorgen is dat er geen connectie meer is met internet en zelfs na andere routers te gebruiken en diverse harde resets, kan ik nog steeds geen verbinding krijgen en ben vervolgens hier op het forum gaan kijken en de reactie gegeven.
muizelaar schreef:

Toon reageerd nog steeds goed op de ketel, daar is geen probleem.
Wat niet meer klopt sinds vanmorgen is dat er geen connectie meer is met internet en zelfs na andere routers te gebruiken en diverse harde resets, kan ik nog steeds geen verbinding krijgen en ben vervolgens hier op het forum gaan kijken en de reactie gegeven.



Hoi @muizelaar,

Oké, en de utpkabel dan? Of hotspot?
Zie m’n vorige reactie aan je......
Reputatie 5
@muizelaar
't Is niet dat ik je niet geloof, ik vind het alleen raar, omdat de onderliggende software niet gewijzigd is.
Brandje schreef:

muizelaar schreef:

Hier ook een probleem met de wifi en na alle mogelijke oplossingen te hebben geprobeerd geen verandering en/of verbinding.



Klopt @muizelaar,

Er zijn ook op dat gebied veel vreemde zaken gemeld. Hopenlijk lukt het jou ook om via een utp-kabel verbinding te maken?
Heb je ook de hotspot methode geprobeerd?

Hotspot net geprobeerd en geeft alleen aan: 'niet verbonden"terwijl er op de diverse routers aangegeven werd dat het wachtwoord onjuist was
muizelaar schreef:

Hotspot net geprobeerd en geeft alleen aan: 'niet verbonden"terwijl er op de diverse routers aangegeven werd dat het wachtwoord onjuist was



Hoi muizelaar,
Heb je de hotspot via een smartphone gedaan en even gewacht tot de beveiligde verbinding met het Service Center weer hersteld was?
muizelaar schreef:

Hotspot net geprobeerd en geeft alleen aan: 'niet verbonden"terwijl er op de diverse routers aangegeven werd dat het wachtwoord onjuist was



Heb helaas geen kabellengte genoeg om verbinding te maken.
FireChief schreef:

@muizelaar
't Is niet dat ik je niet geloof, ik vind het alleen raar, omdat de onderliggende software niet gewijzigd is.



het rare is hier ook dat de update al een week eerder is gebeurd/ ingevoerd
De problemen spelen al een weekje!

De gelijkluidige problemen stapelen zich nu op en dan begint het vreemd te worden, vandaar ook de start van dit topic.
muizelaar schreef:

muizelaar schreef:

Hotspot net geprobeerd en geeft alleen aan: 'niet verbonden"terwijl er op de diverse routers aangegeven werd dat het wachtwoord onjuist was



Heb helaas geen kabellengte genoeg om verbinding te maken.



Dat is jammer? Dat is namelijk de ultieme test om Eneco te contacten inzake je WiFi module in Toon.
Ik vroeg ook nog of je de hotspot functie via je smartphone had gedaan?
klopt Brandje, heb het net via de IPhonre geprobeerd en nu geeft Toon hier ook ww onjuist ((
muizelaar schreef:

klopt Brandje, heb het net via de IPhonre geprobeerd en nu geeft Toon hier ook ww onjuist ((



Oké, duidelijk, gewoon morgen contact opnemen met Eneco!
Kan ook telefonisch 088 895 59 59
En nu afwachten tot Toon/ Eneco met een antwoord/ oplossing komt? of hoe moet / kan ik dit het beste zien?
muizelaar schreef:

En nu afwachten tot Toon/ Eneco met een antwoord/ oplossing komt? of hoe moet / kan ik dit het beste zien?



Tja daar heb ik dus nu juist dit topic voor gestart!
Er zijn onduidelijkheden en wellicht wordt dat morgen door Eneco verduidelijkt.
Jouw storing kan je intussen wel melden dus; telefonisch bv 088 895 59 59
Oke, zal ik morgen meteen doen, hartelijk dank voor jullie ondersteuning en support. op deze manier steken jullie de mensen wel een hart onder de riem !!! ;+)))

Reageer