Skip to main content
Sticky

#vraagonsoverToon - Stel je vraag over de nieuwe Toon

Toon eerste bericht Reageer

75 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
FireChief schreef:

Even weer on topic:

Waar blijven de foto's, heren eerste testers?

Ik zou je graag een foto willen sturen maar helaas is mijn nieuwe Toon al gestorven. Schermpje (wat blijkbaar de touchscreen is, de digitizer) is er afgevallen en wil dus geen touch meer doen. Ben nu van ellende maar eens dat ding aan de binnenkant aan het bekijken.
Geen gorilla glas?🤣
Reputatie 6
Folkert schreef:

Brandje, ToonZ, TheHognl en TonvanRijn zijn Toon gebruikers die veelvuldig op het forum actief zijn. Je bent ze vast al een keer tegen gekomen. Zij hebben de nieuwe Toon al van alle kanten bekeken.

Dat neem je dus wel erg letterlijk, @thehognl🤣 :

thehognl schreef:

Schermpje (wat blijkbaar de touchscreen is, de digitizer) is er afgevallen en wil dus geen touch meer doen. Ben nu van ellende maar eens dat ding aan de binnenkant aan het bekijken.

Om even terug te komen op mijn vraag: Ook foto's van de binnenkant zijn welkom, wat mij betreft 😀 .
Reputatie 6
Badge +1
FireChief schreef:

Folkert schreef:

Brandje, ToonZ, TheHognl en TonvanRijn zijn Toon gebruikers die veelvuldig op het forum actief zijn. Je bent ze vast al een keer tegen gekomen. Zij hebben de nieuwe Toon al van alle kanten bekeken.

... knip ...

Binnenkant telt ook mee 😄
Reputatie 6
Badge +1
Zonder gekheid. Ik heb het vermoedden dat op de nieuwe Toon die mij geleverd is de sticky tape of hoe dat dan ook heet om de digitizer (de touch sensor) aan de lcd scherm vast te kleven ontbrak. Al bij het open maken van de doos/verpakking viel me op dat de voorkant van het scherm wat los zat.
Ik kwam nog wel zo ver om een initiele installatie te doen (lag los op tafel) maar nadat ik heb wou ophangen aan de muur viel dit ding er uit. Krak en los van z'n kabels en niet meer te herstellen.

Ik denk gewoon een productiefoutje ofzoiets. Kan gebeuren.

Hij start nog wel op en LCD scherm geeft gewoon beeld. Maar helaas kan ik hem niet meer bedienen.

Ik behoud me nog even van het plaatsen van foto in de publieke ruimte want ik denk dat Eneco liever zelf met de primeur wil komen. Is het niet moderators?
Reputatie 5
Badge
picardo schreef:

Voor bestaande klanten komt er zelden een aanbieding .. Ik ben al ruim 15 jaar Eneco klant en een kadootje heeft er nooit ingezeten.. Mijn huidige Toon heb ik ook de volle mep voor betaald …

Maar we wachten af … .

Een klassieke fout van marketeers. Nieuwe klanten proberen te winnen met mooie aanbiedingen en de loyale bestaande klanten vergeten. Uiteindelijk zijn het de bestaande klanten die zo’n actie voor de nieuwe betalen.
Reputatie 6
Badge +1
RayDelft schreef:

picardo schreef:

Voor bestaande klanten komt er zelden een aanbieding .. Ik ben al ruim 15 jaar Eneco klant en een kadootje heeft er nooit ingezeten.. Mijn huidige Toon heb ik ook de volle mep voor betaald …

Maar we wachten af … .

Een klassieke fout van marketeers. Nieuwe klanten proberen te winnen met mooie aanbiedingen en de loyale bestaande klanten vergeten. Uiteindelijk zijn het de bestaande klanten die zo’n actie voor de nieuwe betalen.

Hou nou aub hier over op. Er is nog helemaal niks geroepen over een aanbieding wel of niet.
Reputatie 6
Badge +1
Eerste indruk is overigens (na het incidentje na):

- de omranding heeft een vies geel/grijze kleur (vergelijkbaar met een oude ptt draaitelefoon) terwijl het scherm zelf een helder witte kleur heeft. Dit steekt af en past niet op de RAL9001 / RAL9010 kleuren die je op de meeste muren en stopcontacten ziet in nederland.
- Hij start veel sneller op en de bediening is ook soepel. Dit was natuurlijk ook de meest irriterende van de Toon
- Het scherm is door zijn hogere resolutie wel mooier en scherper. Qua grootte evengroot als de Toon.
- Helaas ontbreekt 5Ghz wifi. Dit is jammer. Helaas niet de A600x die ik had verwacht maar een andere chip.
- Aan de binnenkant is het een 'schone' printplaat. Geen losse wifi/zwave antenna draadjes meer wat los kunnen raken. Ook geen losse wifi chip meer maar er op gebakken. Er kan wat dat betreft dus hardwarematig weinig mis gaan (mits de digitizer goed vastgeplakt zit 😑 )
- Door het ontbreken van een LAN poort (de chip heeft wel optie voor 2x gigabit maar helaas gebruiken ze die niet) is het onmogelijk om wifi storingen uit te sluiten door even een LAN kabel aan te sluiten
- De zigbee chip (van greenpeak) die al eerder werd genoemt als specificiatie is inderdaad aanwezig alleen in de software nog niet in gebruik. Dus het doet nu nog niks

Al met al een verbetering die nodig was (alleen al om de snelheid). Maar het ontbreken van 5Ghz en de lelijke omranding (ieder zijn eigen smaak) maakt het voor mij een apparaat die net de boot heeft gemist. Een strakker design is wel wenselijk en met de 'schone' printplaat volgens mij ook veel strakker en platter te maken dan dat ie nu is.

Ohja, nog een punt. Ik snap niet dat ze een andere achterplaat hebben ontwikkeld voor deze nieuwe Toon. Dat maakt het vervangen onnodig lastiger. Alle andere onderdelen zijn wel hetzelfde.
Reputatie 5
Badge
@thehognl
Waarom zou je graag 5GHz willen?
ik begrijp tov 2,4 voor een Toon het voordeel niet direct.
Reputatie 6
Badge +1
RayDelft schreef:

@thehognl

Er zijn genoeg voorbeelden van gebruikers die speciaal voor de Toon een losse 2.4ghz in de lucht hebben omdat de Toon niet werkt op hun normale wifi. Of dat het simpelweg niet werkt omdat de wifi je probeert te sturen naar de 5ghz band (bij sommige wifi multiroom oplossingen).

Hoe mindere 2.4ghz hoe beter. Die band zit gewoon overvol en als je alleen nog maar voor je thermostaat je 2.4ghz in de lucht moet houden is het wel erg zonde.

Wifi multiroom is aan het opkomen en ik zie over 2 tot 5 jaar dit als standaard oplossing in een woning. Waarbij per vertrek er een 5ghz kanaal wordt gebruikt voor optimale bandbreedte en dekking. 2.4ghz zal dan alleen nog maar voor 'oude' apparatuur in de lucht worden gehouden. Nu de nieuwe Toon geen 5ghz ondersteund valt hij gelijk al onder de categorie 'oude' apparatuur. 5ghz is beter geschikt om je signalen binnenshuis te houden (door zijn slechte murenpenetratie) dus alles alleen op 5ghz is vanuit veiligheids aspect ook weer gelijk een voordeel.

Ik kan het vanuit Eneco's standpunt wel begrijpen. De support voor wifi hoeft zicht alleen te focussen op 2.4ghz. Want op 5ghz is het bereik minder en zullen de aantal storingen dus weer groter zijn en dan moet je de gebruiker dat weer uitleggen.
Reputatie 7
Badge +6
RayDelft schreef:

@thehognl

Alles in mijn huis is 5Ghz, zoals ik al eerder zei. Als ik de 2,4Ghz band daardoor kan uitzetten, scheelt dat alleen maar. Heb toch liever op 1 en dezelfde band, gaat me er niet om dat Toon mij volle internetsnelheid kan gaan trekken, dat zal die waarschijnlijk niet eens aankunnen. (350mbit pure glasvezel.).. Maar gaat mij er puur om, om alles op 1 en dezelfde band te krijgen, in dit geval is dat 5Ghz (alles op 2,4Ghz is een no go!), maar helaas werk de nieuwe Toon alleen maar met 2,4Ghz.. Dan blijf alles bij hetzelfde hier, wat overigens ook prima werkt 🙂
mAiden schreef:

Alles in mijn huis is 5Ghz, zoals ik al eerder zei. Als ik de 2,4Ghz band daardoor kan uitzetten, scheelt dat alleen maar. Heb toch liever op 1 en dezelfde band, gaat me er niet om dat Toon mij volle internetsnelheid kan gaan trekken, dat zal die waarschijnlijk niet eens aankunnen. (350mbit pure glasvezel.).. Maar gaat mij er puur om, om alles op 1 en dezelfde band te krijgen, in dit geval is dat 5Ghz (alles op 2,4Ghz is een no go!), maar helaas werk de nieuwe Toon alleen maar met 2,4Ghz.. Dan blijf alles bij hetzelfde hier, wat overigens ook prima werkt :-)

Precies Ricardo,

Dat is waarbij ook naar toe werk.
Helaas ligt Toon®️, ook met Toon®️ 2 dwars; het is niet anders.
Dus houd ik ook gewoon een 2,4 GHz SSID in de lucht.
Dan kan alle andere apparatuur gewoon gebruik maken van de snelheid en het grotere data volume op de 5Ghz.
Nu alleen nog even uitvlooien hoe e.e.a. met multiroomsystemen (Mesh) en Toon®️ 2 uitpakt.
Reputatie 5
Badge +3
Naar mijn inziens is alleen 2,4 GHz niet meer dan logisch . Het is nog steeds veruit de meest gebruikte band met het verste bereik .. Denk dat er met Dualband in de Toon er meer verbindingsproblemen naar voren komen … En ook dat 5 GHz op een langere afstand het aflegt tegen 2,4 GHz . Of je moet overal accespoints hebben hangen .

Hier werken er ook nog een aantal apparaten op 2,4 GHz only .. Bijv. mijn wifi printer en nog een aantal dingen ...
Reputatie 6
Badge +1
Wie zelf een nieuwe toon wil hebben.. iemand op marktplaats schijnt hem al aan te bieden.
De foto van de doos klopt, de tweede foto is de oude toon. https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-radiatoren/m1284503509-toon-slimme-thermostaat-2-nieuw-600.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Reputatie 6
Badge +1
thehognl schreef:

Wie zelf een nieuwe toon wil hebben.. iemand op marktplaats schijnt hem al aan te bieden.
De foto van de doos klopt, de tweede foto is de oude toon. https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-radiatoren/m1284503509-toon-slimme-thermostaat-2-nieuw-600.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Foutje van mij. Is oude doos, niet nieuwe doos. Dus gewoon de oude Toon
Reputatie 6
thehognl schreef:

Zonder gekheid. Ik heb het vermoedden dat op de nieuwe Toon die mij geleverd is de sticky tape of hoe dat dan ook heet om de digitizer (de touch sensor) aan de lcd scherm vast te kleven ontbrak. Al bij het open maken van de doos/verpakking viel me op dat de voorkant van het scherm wat los zat. Ik kwam nog wel zo ver om een initiele installatie te doen (lag los op tafel) maar nadat ik heb wou ophangen aan de muur viel dit ding er uit. Krak en los van z'n kabels en niet meer te herstellen. Ik behoud me nog even van het plaatsen van foto in de publieke ruimte want ik denk dat Eneco liever zelf met de primeur wil komen. Is het niet moderators?

@thehognl

We willen inderdaad graag wachten tot de 23ste voordat er foto's worden geplaatst. Wat betreft de defecte Toon 2, daar hebben we over gesproken en we gaan onderzoeken wat er mis is gegaan, je krijgt zo spoedig mogelijk een vervangend exemplaar waar je mee kan testen.
Reputatie 3
Badge
jammer ben dan net met vakantie moet ik 2 weken langer wachten 😞 maar we kunnen ervanuitgaan dat de Slimme stekkers en hue en brandmelders blijven werken met de nieuwe toon 🙂 ??
m_jong schreef:

.......maar we kunnen ervanuitgaan dat de Slimme stekkers en hue en brandmelders blijven werken met de nieuwe toon 🙂 ??

Uiteraard!
Hey, kunnen we uitkijken naar zigbee integratie? Aangezien het gros van de (betaalbare) smart home applicaties nu zigbee gebruikt zou het handig zijn voor een centraal aparaat als de Toon om ook via zigbee te kunnen communiceren.

EDIT: Na even teruggelezen te hebben blijkt er inderdaad een zigbee chip aanwezig te zijn.
Jan453 schreef:

Ga ook maar naar een andere thermostaat Toon is allang achterhaald er is zo veel moois te koop ga niet wachten op een nieuwe toon deze zal ook heel snel uit de tijd zijn aangezien er weinig aan gedaan wordt veel praten en niets doen!

Naar mijn kennis is toon de enige opossing van zijn soort die zowel energie als gas meet (via slimme meter) en als thermostaat dient. De mogelijkheden zijn aanzienlijk ruimer bij Toon dan bijvoorbeeld bij Nest. Ik vind Nest persoonlijk mooier en heb daar ook meer vertrouwen in op een technologisch niveau, maar Toon biedt simpeweg alle functies in één pakket dat je zo aan de muur kan hangen.
michaelology schreef:

Hey, kunnen we uitkijken naar zigbee integratie? Aangezien het gros van de (betaalbare) smart home applicaties nu zigbee gebruikt zou het handig zijn voor een centraal apparaat als de Toon om ook via zigbee te kunnen communiceren.

Quby zit zeker niet stil op het gebied wat in de toekomst mogelijk is.
Zeker nu met Toon2 zijn er veel meer mogelijkheden.
Vast omlijnde plannen kunnen hieromtrent nog niet gedeeld worden.

Leuk jouw berichtje inzake Nest!
Het zg alles in één pakket op Toon aan de muur is precies dat wat mij ook zo trekt.
Reputatie 6
Badge +1
Brandje schreef:

Quby zit zeker niet stil op het gebied wat in de toekomst mogelijk is.
Zeker nu met Toon2 zijn er veel meer mogelijkheden.
Vast omlijnde plannen kunnen hieromtrent nog niet gedeeld worden.

Klopt. Gelukkig kan de communitie zelf wel roepen wat we verwachten dat er aan gaat komen (vooral degene die in de communitie zitten die de code in de toon kunnen lezen).

Zo heb ik onlangs code gevonden wat wijst op plannen voor de Somfy Project (denk aan alarm systeem) toevoeging. Dit zit al deels in de 4.15.6 code maar nog niet actief gemaakt.

En vergeet natuurlijk niet de al eerder genoemde informatie zoals vochtigheid sensor, slimme radiator kranen e.d.

Wat de nieuwe Toon ons nog meer gaat brengen is nog de vraag (zoals Eneco geen roadmap wil delen). Het lijkt er op dat de nieuwe Toon qua software momenteel nog gelijk loopt met de oude Toon maar daar zal snel verandering in komen. Ik denk dat snel na de launch van de nieuwe Toon de ontwikkeling op de oude Toon stil komt te liggen, tot het punt dat er alleen security updates komen.

Ik heb de mogelijkheid gehad om ook de printplaat van de nieuwe Toon te mogen inspecteren en daar blijkt uit dat er nog wat meer verrassingen in zitten. Zo heeft de nieuwe Toon bijv. ook een lichtsensor, bluetooth en de al eerder genoemde zigbee.

Al met al, met de nieuwe Toon zal een interessante nieuwe periode gaan komen met veel nieuwe mogelijkheden.
Reputatie 7
Badge +2
Ik denk dat de oude Toon nog wel een tijdje doorontwikkeld zal worden voor wat betreft functies die niet afhankelijk zijn van de nieuwe hardware componenten. Vergeet niet dat er bijna 400.000 'oude Toons' in het veld staan, daar is een flink aantal jaar voor nodig geweest. De uitrol van de nieuwe Toon zal ook de nodige tijd gaan kosten. Je kan niet zomaar de ontwikkeling van de oude Toon stopzetten. Ik ben wel benieuwd naar de visie van Eneco in deze, hopelijk kunnen we daar woensdag ook meer van horen....
Wat gaat er woensdag gebeuren?
Reputatie 5
Badge +3
Berny schreef:

Wat gaat er woensdag gebeuren?

Dat staat in het allereerste bericht 😉

Reageer