Skip to main content
Vraag

Werkt toon met een AWB thermomaster hr 28 ketel?

Reageer

6 Reacties

Reputatie 6
Wim Ambaum schreef:

Hoi @Wim Ambaum

Welkom op het Forum! Om op je vraag te antwoorden:
Toon werkt met elke CV-ketel. Wil je dat Toon je CV-ketel modulerend aanstuurt, dan moet heb je een modulerende CV-ketel nodig die Opentherm is. Wanneer dit niet zo is stuurt Toon je CV-ketel aan/uit aan.
Naar mijn weten ondersteunt de AWB Thermomaster hr 28 ketel Opentherm en daarmee zou Toon deze CV-ketel optimaal moeten ondersteunen.

Echter, in het kader van transparantie, weet ik dat dit in het verleden niet altijd goed is gegaan doordat het opentherm prototocol van AWB niet aan alle eisen voldeed. AWB adviseerde toen (5jaar terug) als oplossing om de aansturing in Aan/uit te veranderen. Ik ga er nog even achteraan om je een sluitend antwoord te geven omtrent de modulerende werking van Toon met je CV-ketel.

Groet Vinny
Reputatie 7
Badge +6
@Vinny,

Er staat mij iets bij dat Eneco eerder onderzoek gedaan heeft aangaande de samenwerking van Toon en AWB.
AWB ThermoMaster 28HR, 2HR, 3HR en VR24T was toen onderzocht. De conclusie was toen dat het OpenTherm protocol dat in ThermoMaster 28HR, 2HR, 3HR en VR24T wordt gebruikt niet volledig voldoet aan de eisen die door Toon van Eneco daaraan gesteld mogen worden. AWB adviseert voor een optimale werking de Toon van Eneco in combinatie met de ThermoMaster 28HR, 2HR, 3HR en VR24T aan/uit te schakelen.
Het verschil tussen een aan/uit en modulerende thermostaat is vooral de mate van schommeling van de kamertemperatuur. De temperatuur in een woonkamer die geregeld wordt door een aan/uit thermostaat zal relatief grotere schommelingen kennen dan wanneer deze geregeld wordt door een modulerende thermostaat.
Het verschil in energiegebruik tussen een ketel aangestuurd door aan/uit of modulerende thermostaat zal in de regel niet veel verschillen. Een ketel aangestuurd door aan/uit thermostaat zal relatief wel iets meer gas gebruiken dan een ketel aangestuurd door een modulerende thermostaat. Maar door het korter (en harder) branden zal deze weer minder elektriciteit gebruiken voor het laten lopen van de pomp.
Het is overigens een veel gemaakte misvatting dat een ketel aangestuurd door een aan/uit thermostaat niet moduleert. Iedere moderne ketel moduleert met als doel een constante aanvoertemperatuur te leveren. Op het moment dat de radiatoren warm worden en de retourtemperatuur naar de ketel stijgt zal de ketel daarom automatisch terugmoduleren. Een modulerende thermostaat zorgt er enkel voor dat wanneer de actuele kamertemperatuur in de buurt komt van de gewenste temperatuur (bij een verschil van minder dan 2 graden) de ketel aanvullend gaat terugmoduleren (afremmen).

Overigens als je het over transparantie heb, ben ik van mening dat Eneco ook wel mag aangeven welke ketels er wel OpenTherm ondersteunt worden, welke niet. Alvorens de klant de keuze maak Toon te bestellen, deze is niet modulerend aan te sluiten. Zo schema is zeer eenvoudig in elkaar te zetten, vooral met de kennis van Eneco Installatie erbij. 😉
Reputatie 6
@mAiden
Ik denk dat ik hetzelfde bericht op het Eneco forum heb gelezen, Het bericht is zo'n 5 jaar oud. Ik heb de vraag uitgezet of er iets in onze software is gewijzigd waardoor we het gebrek in het Opentherm Protocol van AWB kunnen ondervangen. Waarschijnlijk niet, maar wie niet waagt..

Groet Vinny
Reputatie 7
Badge +6
Vinny schreef:

@mAiden
Ik denk dat ik hetzelfde bericht op het Eneco forum heb gelezen, Het bericht is zo'n 5 jaar oud. Ik heb de vraag uitgezet of er iets in onze software is gewijzigd waardoor we het gebrek in het Opentherm Protocol van AWB kunnen ondervangen. Waarschijnlijk niet, maar wie niet waagt..

Groet Vinny

Dat zou heel goed kunnen Vinny.

Overigens word er niet op mij idee in gegaan. Als je het over transparantie heb, ben ik van mening dat Eneco ook wel mag aangeven welke ketels er wel OpenTherm ondersteunt worden, welke niet. Alvorens de klant de keuze maak Toon te bestellen, deze is niet modulerend aan te sluiten. Zo schema is zeer eenvoudig in elkaar te zetten, vooral met de kennis van Eneco Installatie erbij.

Zo is het bekend bij Nefit, dat alleen de Nefit Proline NxT standaard OpenTherm inzich heeft. De rest dien een converter (50eur aanschaf) te hebben, alvorens deze OpenTherm werk.

Zou je dit is intern kunnen aankaarten?
Reputatie 6
mAiden schreef:

Zou je dit is intern kunnen aankaarten?

@mAiden Sterker nog, dit idee is al een keer naar voren gekomen. Een aansluittabel, ook bij mij is het verwaterd. Ik neem het nog een keer mee!

Vinny
Reputatie 6
@Wim Ambaum

Ik citeer:
"Voor zover wij weten is dit nog steeds van toepassing. Alleen is dit al geruime tijd niet getest, de doorontwikkeling van Toon kan ervoor gezorgd hebben dat Toon nu wel met de AWB Thermomaster kan communiceren zonde een veelvoud van communicatie-fouten. Het zou best kunnen dat Toon hier nu geen last meer van heeft, maar we (Quby) hebben het sindsdien nooit meer getest."

AWB heeft in de tussentijd geen aanpassing gemaakt. Hierbij hanteren wij nog steeds het advies van AWB en sluiten Toon 'Aan/Uit' aan. Het antwoord op je vraag is dus: Ja Toon kan, maar zal niet opentherm aangesloten worden. Dit kan je zelf altijd testen, maar de werking (zonder communicatie fouten) wordt alleen gegarandeerd bij een Aan/Uit aansluiting.
Dat zeggende hebben, ook dan probeert Toon te moduleren. Dit zal alleen met 100% aan of 100% uit gaan. Na een week of 2 inleren zal Toon het stookgedrag iets aanpassen omdat het leert hoe snel de woning opwarmt en afkoelt, en daarmee de overshoot zo klein mogelijk maken door iets eerder uit te gaan.

Zoals @mAiden al zei:
mAiden schreef:

Het verschil tussen een aan/uit en modulerende thermostaat is vooral de mate van schommeling van de kamertemperatuur. De temperatuur in een woonkamer die geregeld wordt door een aan/uit thermostaat zal relatief grotere schommelingen kennen dan wanneer deze geregeld wordt door een modulerende thermostaat.
Het verschil in energiegebruik tussen een ketel aangestuurd door aan/uit of modulerende thermostaat zal in de regel niet veel verschillen. Een ketel aangestuurd door aan/uit thermostaat zal relatief wel iets meer gas gebruiken dan een ketel aangestuurd door een modulerende thermostaat. Maar door het korter (en harder) branden zal deze weer minder elektriciteit gebruiken voor het laten lopen van de pomp.
Het is overigens een veel gemaakte misvatting dat een ketel aangestuurd door een aan/uit thermostaat niet moduleert. Iedere moderne ketel moduleert met als doel een constante aanvoertemperatuur te leveren. Op het moment dat de radiatoren warm worden en de retourtemperatuur naar de ketel stijgt zal de ketel daarom automatisch terugmoduleren. Een modulerende thermostaat zorgt er enkel voor dat wanneer de actuele kamertemperatuur in de buurt komt van de gewenste temperatuur (bij een verschil van minder dan 2 graden) de ketel aanvullend gaat terugmoduleren (afremmen).

Financieel gezien heb ik altijd het idee gehad dat het niet heel veel zal schelen, opentherm vs aan/uit. Daar hebben andere leden ongetwijfeld wel een mening over mocht je daar in geïnteresseerd zijn. 😉

Fijne avond! Vinny

Reageer