Skip to main content
Beantwoord

Plug en play zonnepaneel

Toon eerste bericht Reageer

85 Reacties

mvaneck schreef:

Hi allen, ik snap even het probleem nu niet meer. De huidige Toon 1 kan ook al overweg met meerdere meteradapters. Ik zie dat je een perfecte kWH meter hebt geïnstalleerd. Het enige dat je nodig hebt is een 2e meteradapter (Zwave), die met een sensorkabeltje aansluiten aan de nieuwe KWh meter. Als de Zwave range niet voldoende is, heb je een extender nodig maar zelfs die wordt door Toon 1ondersteund.
Het enige dat ik mis is de mogelijkheid om 2 meteradapters aan “zon” te koppelen, zo zou je een hoop gebruikers met meerdere omvormers gelukkig maken.

Groet Menno

Hoi Menno,@mvaneck

Maar niemand beweert toch dat Toon1 dat ook niet aan kan? Hooguit kan je stellen dat Toon1 minder soepel met Zon op Ton omgaat.
De software versie is immers gelijk.

Dus straks met een zWave verbruiksmeter gaat het gewoon draadloos werken. De sw is sinds kort geheel ingericht voor een draadloze meetmodule.
Alleen de ts wacht op nadere testen van Eneco want de uitrol daarvan is nog niet gereed.
Wel is inmiddels bekend dat 2 losse PV niet op Toon®️ gekoppeld kunnen worden.
Reputatie 4
Badge
Brandje schreef:

Maar niemand beweert toch dat Toon1 dat ook niet aan kan? Hooguit kan je stellen dat Toon1 minder soepel met Zon op Ton omgaat.
De software versie is immers gelijk.

Dus straks met een zWave verbruiksmeter gaat het gewoon draadloos werken. De sw is sinds kort geheel ingericht voor een draadloze meetmodule.
Alleen de ts wacht op nadere testen van Eneco want de uitrol daarvan is nog niet gereed.
Wel is inmiddels bekend dat 2 losse PV niet op Toon®️ gekoppeld kunnen worden.

Wat Menno, terecht, opmerkt is dat je prima twee meteradapters kan plaatsen (sinds firmware 4.14 ofzoiets?). Een meteradapter voor je stroom/gas in de meterkast en een tweede die op afstand (draadlosse/zwave) de Zon op Toon meet in de scheur. Daar heb je geen apparte zwave kwh meter voor nodig. Uiteraard is de zwave kwh meter mooier dan een losse meteradapter en losse kwh meter waarin de foutmarge altijd bestaat in het analoog meten van het ledje. Maar het is geen belemmering om dit te doen. Alle andere Zon op Toon installaties werken immers ook gewoon op deze manier (alleen dan alles via 1 meteradapter).

Ts hoeft dus niet te wachten op de beschikbaarheid van de zwave kwh meter.
Reputatie 4
Badge
Ze denken dat er teveel dataverlies optreed, en ach we kunnen nog wel een paar maanden extra wachten, scheeld wel weer kabels en een stopcontact, de adaptor en kabels heb ik nog wel liggen van de toon 1
Reputatie 4
Badge
m_jong schreef:

Ze denken dat er teveel dataverlies optreed,

Dan hebben ze dus weinig vertrouwen in hun eigen product. Een meteradapter op vijf meter, eventueel via een repeater komt vaker voor en al die klanten hebben dus dataverlies. Lekker dan.
m_jong schreef:

Ze denken dat er teveel dataverlies optreed, en ach we kunnen nog wel een paar maanden extra wachten, scheeld wel weer kabels en een stopcontact, de adaptor en kabels heb ik nog wel liggen van de toon 1

Hoi @m_jong,

Je bedoelt dus als je een zWave repeater nodig zou hebben?
Maar de afstand van jouw schuurtje tot de werklast is toch niet zo groot?
Heb je niet gezegd: kom het ff testen bij mij?
Reputatie 4
Hey @m_jong,

Het is niet zo dat alle klanten met een repeater per definitie dataverlies hebben. De kans is wel groter omdat er geen directe verbinding is tussen de meteradapter en Toon. Met slimme meters zal de verloren data ook in Toon zichtbaar worden zodra de verbinding zich heeft herstelt.

Groeten
Chantal
Reputatie 4
Badge
Brandje schreef:

Je bedoelt dus als je een zWave repeater nodig zou hebben?
Maar de afstand van jouw schuurtje tot de werklast is toch niet zo groot?
Heb je niet gezegd: kom het ff testen bij mij?

Nee hij bedoelt dat met een normale meteradapter (ook op zwave) en kWh meter te veel dataverlies zou optreden volgens Eneco (zelfs met een zwave repeater in de vorm van een fibaro stekker). En met de nieuwe zwave kWh meter zou dat niet gebeuren. Ik vind het maar een rare conclusie van Eneco. Daar moet je het wel mee eens zijn @Brandje?
Precies @ChantalS, want uit eerdere contacten bleek dat zijn schuurtje vrij dicht bij stond. Vandaar mijn eerdere vraag of dat klopte.
Maar in het kader van testen zou Quby toch een test bij hem ook eens kunnen uitvoeren?
En voor alle duidelijkheid ik bedoel een test met de eerdere genoemde zWave kWh-verbruiksmeter.
Komt de zaak misschien in een stroomversnelling.
Reputatie 4
Badge
Klopt nog geen 5 meter, ik hoop dat ze snel de nieuwe z-wave kw meter in de paraktijk gaan testen. Geen kabels en dergelijke.

Oude systeem zou er dataverlies kunnen optreden, volgens de geleerde mensen. Afstand te groot dus geen test.

We hebben een balletje opgegooit en helaas is het niet getest in de praktijk. Maar als er inderdaad snel de nieuwe kw meter uitkomt zal de oude KWmeter wel gaan vervallen bij het aanbieden van toon op zon denk ik dan.

Ze mogen bij mij best de nieuw kwmeter testen, hebben ze iets uit de praktijk 😋 en gelijk ervaring met een plug en play systeem.
Inderdaad 5 meter dus!
Ik dacht eerst dat je wellicht voor de kosten van die nieuwe zWave meetmodule ging afhaken, omdat ik in je dinrailkastje die meetmodule zag.
Maar ik begrijp dat doe je dus niet en die zit daar dus tijdelijk.

En wie weet als je blijft vragen om een test dat Eneco je voordraagt bij Quby. Mooier kan je het niet hebben.
Reputatie 4
Badge
Brandje schreef:

Inderdaad 5 meter dus!
Ik dacht eerst dat je wellicht voor de kosten van die nieuwe zWave meetmodule ging afhaken, omdat ik in je dinrailkastje die meetmodule zag.

En wie weet als je blijft vragen om een test dat Eneco je voordraagt bij Quby. Mooier kan je het niet hebben.

Nee is een module uit china koste nog geen 6 euro, je weet hoe lang iets kan duren dat het uitgebracht word. Kan een maand zijn maar ook een jaar of nooit 🤔.

Nu weet ik in ieder geval hoe me opwek is
m_jong schreef:

Brandje schreef:

Inderdaad 5 meter dus!

Nee is een module uit china koste nog geen 6 euro, je weet hoe lang iets kan duren dat het uitgebracht word. Kan een maand zijn maar ook een jaar of nooit 🤔.

Nu weet ik in ieder geval hoe me opwek is

Oke, je kan idd nu gewoon het aantal kWh realtime aflezen.
Maar ik bedoelde met tijdelijk als je straks voor die nieuwe zWave meetmodule gaat, (robbschop verkoopt ‘m al, zoals je weet) dan houd je die erbij?
Is toch dubbel op? Die zWave heeft ook een display?
Reputatie 4
Badge
Ik zag dat diverse shops de zwave versie al levert, maar ga nu nog geen ruim 100 euro uitgeven voor als iets niet zeker is. Als eneco ze gaat plaatsen komt ie zeker in het kastje. Als de oude kw meter erbij kan blijven mag ie blijven anders gaat ie er gewoon uit.

Komt de zwave versie niet of willen ze em niet plaatsen heb ik nu in ieder geval een metertje ertussen.
Voor de “time being” zit je zeker goed. Inzicht heb je nu ook; alleen ff naar je schuur lopen😏

We, en jij zeker uiteraard, volgen de ontwikkelingen nauwgezet. 😎😎
En duidelijk dat je de uitgave van de zWave module nu nog niet verantwoord vindt.
Fijne zondag en op naar nog meer opgewekte kWh’s😎😎
Reputatie 4
Badge
m_jong schreef:

Oude systeem zou er dataverlies kunnen optreden, volgens de geleerde mensen. Afstand te groot dus geen test.

@ChantalS en dit snap ik dus niet. Waarom zou (op dezelfde afstand) de (oude) meetadapter met een sensor op een losse kwh meter methode wel dataverlies kunnen geven en de nieuwe zwave kwh meter niet? Het is beiden zwave, zelfde afstand.

Waarom deze klant niet gewoon helpen met een tweede meteradapter (die hij blijkbaar al heeft liggen van zijn toon1 als ik het goed begrijp) en een kwh meter (pro1)? Als dat niet werkt kan je altijd later nog die zwave kwh meter plaatsen.
Reputatie 5
Commandeur schreef:

Waarom deze klant niet gewoon helpen met een tweede meteradapter (die hij blijkbaar al heeft liggen van zijn toon1 als ik het goed begrijp) en een kwh meter (pro1)? Als dat niet werkt kan je altijd later nog die zwave kwh meter plaatsen.

@Commandeur @m_jong
De theoretische mogelijkheid is gecreëerd door het mogelijk maken van meerdere meetmodules. Het testen van losse KWHmodule + meteradapter na de 'omvormer' doen ze naar alle waarschijnlijkheid niet met het oog op de Qubino. En ik ben even ongeduldig als jullie, ik zie de Qubino (Z-wave KWHmeter) ook liever gister dan vandaag. Zodra wij meer weten zijn jullie op het forum de eerste die een update krijgen!

Vinny
We wisten het uiteraard al @Vinny, maar het is goed dat je nog even duidelijkheid schept; ook voor toekomstige P&P zonnepanelen.
We wachten de ontwikkelingen gewoon af.
Reputatie 4
Badge
Vinny schreef:

Het testen van losse KWHmodule + meteradapter na de 'omvormer' doen ze naar alle waarschijnlijkheid niet met het oog op de Qubino.

"Naar alle waarschijnlijkheid", het zijn toch jouw collega's die dit roepen? Zoek het uit zou ik zeggen. Mooie testcase om het op die manier ook te testen. Ik ben niet ongeduldig, van mij hoeft die losse zwave kwh meter niet als het op de andere (oude) manier ook gewoon wordt voor Ts.
Reputatie 5
Commandeur schreef:

"Naar alle waarschijnlijkheid", het zijn toch jouw collega's die dit roepen? Zoek het uit zou ik zeggen.

Vinny schreef:

Zodra wij meer weten zijn jullie op het forum de eerste die een update krijgen!

Zie bovenstaande quote. Ik zou het waarderen als je de vraagstelling iets anders formuleert in het vervolg.

Als toevoeging: "Sinds 4.15 is er de mogelijkheid meerdere meetmodules te koppelen aan Toon met het oog op de Qubino die later uitgerold zal worden."

Vinny
Vinny schreef:

Als toevoeging: sinds 4.15 is er de mogelijkheid meerdere meetmodules te koppelen aan Toon met het oog op de Qubino die later uitgerold zal worden.

Vinny

Hè thx voor deze aanvulling @Vinny; ik ging in mijn lijstje uit van een latere versie.
Idd 4.15.2 (10 april 2018) werd het aan de veldtesters uitgerold.
Reputatie 4
Badge
@Vinno86 we zitten echt niet op 1 lijn merk ik. Jij blijft maar herhalen dat je wacht op de zwave kwh meter en ons informeert als die er is.

Ik blijf vragen naar waarom jullie deze klant niet helpen met een normale meteradapter met kwh-meter.

Jij geeft aan dat 'naar alle waarschijnlijkheid' jouw collega's dit afraden omdat er al een zwave kwh meter komt. Ik vraag jou omdat die 'waarschijnlijkheid' duidelijk te maken. Wat is daar mis mee?

Nogmaals, ik bedoel het goed. Maar ik merk dat deze klant wordt afgewippeld met "wacht nou even op de nieuwe zwave kwh meter" terwijl hij prima nu ook geholpen kan worden met een tweede (normale) meteradapter.
Reputatie 5
Beste @commandeur

We zitten ook niet op 1 lijn. De losse KWH-meter + meteradapter is geen optie, ook al sta ik zelf te popelen om dat te testen. De onvrede die daar ontstaat en wordt geuit met vragen, met enthousiasme, met klagen of op welke manier dan ook, kan ik alleen beantwoorden met een nee. Het is geduldig wachten op de Qubino. Inhoudelijk is je vraag dus ook niet verkeerd, maar hij is vaker gesteld en het antwoord is niet gewijzigd. Vooral de gebiedende wijs vorm van je vraag is in mijn ogen niet hoe je vragen aan elkaar stelt op een forum om de sfeer te behouden.

Dat terzijde, alle vraag naar antwoorden, testen enzovoorts is kenbaar gemaakt. En het antwoord is dat we wachten op de Qubino.
Er vanuit gaande dat dit vraagstuk definitief beantwoord is. Ook ik heb de beste intenties, en voorzie iedereen van de informatie die ik ter handen heb.

Met vriendelijke groet, Vinny
Commandeur schreef:

@Vinno86 we zitten echt niet op 1 lijn merk ik. Jij blijft maar herhalen dat je wacht op de zwave kwh meter en ons informeert als die er is.

Ik blijf vragen naar waarom jullie deze klant niet helpen met een normale meteradapter met kwh-meter.

Jij geeft aan dat 'naar alle waarschijnlijkheid' jouw collega's dit afraden omdat er al een zwave kwh meter komt. Ik vraag jou omdat die 'waarschijnlijkheid' duidelijk te maken. Wat is daar mis mee?

Nogmaals, ik bedoel het goed. Maar ik merk dat deze klant wordt afgewippeld met "wacht nou even op de nieuwe zwave kwh meter" terwijl hij prima nu ook geholpen kan worden met een tweede (normale) meteradapter.

Verkeerde user 😉
Reputatie 4
Badge
Vinno86 schreef:

Commandeur schreef:

Verkeerde user 😉

Vinny heeft zijn uiterste best voor me gedaan, meer kan vinny niet doen.

Dus hopelijk is de z- wave de oplossing. Maar voor een hoop klanten zal het te duur worden de prijs zal toch wel minimaal 50% hoger komen te liggen voor het plaatsen van de module. Voor de meeste plug en play klanten wordt de terugverdientijd aanmerkelijk verlengt hierdoor.
Zeker weten want de go-ing prijs voor de Qubino is nu €112.
Terwijl de PRO1-S met €52 aanzienlijk goedkoper is/was.
Ik schat in dat Eneco voor de Qubino zo rond de €169 minimaal zal uitkomen en ivm P&P komt er altijd nog een dinrailkastje bij.

Dus @m_jong is dus raadzaam om na “groen licht” ook deze klus zelf te doen, maar dat was je volgens mij al van plan!💪👍

Reageer