Skip to main content
Beantwoord

Warmtewinner

Toon eerste bericht Reageer

62 Reacties

Reputatie 4
Badge +2
@Brandje

Ik heb in september mijn jaarnota ontvangen. Toen 884 m3 verbruikt, wat bij een normaal jaar 922 m3 zou zijn (dat is mijn huidige ingeschatte verbruik). Dit is allemaal zonder warmtewinner. Op 8 januari is deze dus geïnstalleerd. Volgens mindergas.nl is de prognose voor mijn jaarnota nu 722 m3 is. Ik hoop straks met een volledig seizoen met de warmtewinner op 600 m3.

En dan misschien nog een zonneboiler en dan richting 300 m3...
Oke dus 922 m3 zou je normaliter gebruiken.
Omdat ik normaliter al zo laag zit, was ik dus met name geïnteresseerd wat jou verbruik was, omdat bij jou de WW wel rendabel is.
Thx Ralf; ik ben weer wat wijzer.
Berny schreef:

Is het ook bij jou anders aangesloten @Ton van Rijn?
Het gaat lekker zo met warmte terug winnen dat op gas gestookt moet worden.
De ketel zou de warmtewinner steunen en niet andersom, natuurlijk dat een cv ketel kan zelfstandig voor het warmte voorzorgen, dan is het eingelijk een warmtewinner overbodig in die opstelling.

Reputatie 6
Badge +3
@devlis Ik begrijp je quote niet.. Die had ik al beantwoord of heb je een andere vraag of opmerking.
Hallo Ton, klopt. Foutje mijnerzijds. Heb al contact met medewerkers van Eneco gehad. Sorry.
Reputatie 4
Badge +2
Zo, de maand april is ook weer voorbij. Een redelijk warme maand met name door een paar zeer warme dagen. Het aantal gewogen graaddagen kwam uit op 155 tegenover 208 vorig jaar. Een normale april heeft volgens mij voor mijn locatie (Hoek van Holland) iets van 200 graaddagen. Sowieso is de maand wat lastiger te vergelijken met vorig jaar, aangezien wij ook nog een paar daagjes weg zijn geweest (drie dagen geen gasverbruik). Tot slot heeft de verwarming sinds 16 april ook niet meer aangestaan.

Vorig jaar was het gasverbruik voor verwarming 0,136 m3/graadddag. Nu met de warmtewinner is dit op 0,053 m3/graaddag gekomen. Dit is een besparing van ruim 60%. Dit was bij de huidige maand dus een besparing van 12 m3 gas geweest. Het verbruik van de warmtewinner was in april 40 kWh.

Ook voor de maand april is e.e.a. nu dus inzichtelijk te maken. Het minder gas verbruik zou mij € 8,36 besparen. Het (extra) stroomverbruik kost mij € 3,68. In april dus € 4,68 bespaart.

Sinds dat de warmtewinner is geïnstalleerd op 8 januari is mijn gasverbruik per graaddag gedaald van 0,258 m3/graaddag naar 0,148 m3 per graaddag, bijna 43% minder dus. Van 8 januari t/m 30 april zijn er voor HvH 1383 gewogen graaddagen geweest. Met mijn verbruik van vorig jaar had mij dit dus 357 m3 gas gekost en bij mijn huidige verbruik 205 m3. Dit scheelt dus 152 m3 of terwijl € 100. De warmtewinner heeft naar mijn beste inschatting hier 391 kWh voor gebruikt, of terwijl € 36 (stroom via overschot zonnepanelen, dus € 0,092 per kWh). Mijn totale besparing zonder rekening te houden met het feit dat mijn oude MV ook stroom verbruikte is dus € 64. De zomer komt er aan, dus dit zal ook wel mijn laatste maand zijn geweest waarin de WW aan heeft gestaan. Het lijkt erop dat ik ongeveer een half stookseizoen de WW in gebruik heb. De totale besparing op jaarbasis zou dan op € 128 komen. Als ik daar de meerkosten voor het onderhoudscontract afhaal (€ 15), kom ik op een besparing van € 113 per jaar. Met een netto aanschafprijs van € 1000 komt de terugverdientijd hiermee op bijna 9 jaar.

Aangezien de CV/WW pas weer in oktober/november aan gaat, zal dit voorlopig mijn laatste post zijn op het gebied van mijn ervaringen met de WW. Mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor ik dat wel!
Reputatie 6
Badge +3
Mooi uitgelegd!
Voor ons een extreem zuinige maand geweest. Warmtewinner heeft slechts enkele uren zitten pompen.
Helaas had ik liever gezien dat de WW de volledige vraag had kunnen verwerken.
Had nog weer wat meer gas kunnen besparen.
Toch nog een vraagje.......Het antwoord kan ik zo snel niet vinden op het forum.

Voordat de Warmtewinner geplaatst is heb ik een jaar eerder een Itho afzuiger laten plaatsen met 2 rf zenders.

Zijn deze nu wel of niet te koppelen met de warmtewinner??
Reputatie 6
Badge +3
Waarschijnlijk wel.
Kwestie van proberen dus....
Reputatie 4
Badge +2
Ja durf het niet te zeggen. Ik heb alleen degene in gebruik die erbij zat
Van Storkair Zenher RF zender werkt met de Ecolution, dan zou hij ook werken met de Warmtewinner en Sparpomp. Van Itho ziet er anders uit, maar misschien werkt het ook.

Reageer