Skip to main content
Beantwoord

Warmtewinner

Reputatie 4
Badge +3
  • Toon deskundige
  • 205 reacties
Zojuist is bij ons de warmtewinner geïnstalleerd. Nu heb ik een aantal vraagjes:
1. Zijn er al meer forumleden met een warmtewinner?
2. Ik heb radiatoren en deed voorheen in de nacht de verwarming omlaag. Ik begreep dat dat nu niet meer handig is. Maar je kan toch wel 1of 2graden verlagen? Dat zou toch in je verbruik moeten schelen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben (kan ook met een andere warmtepomp)?

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen!
icon

Beste antwoord door Marko 2 april 2018, 14:07

@RalfR

De spaarpomp is niet gekoppeld met mn zonneboiler, de boiler word op dit moment door de zon verwarmd op het onderste spiraal en het bovenste gedeelte door de pelletkachel. nu kan het voorkomen dat op dagen dat er geen ruimteverwarming nodig is maar er niet genoeg zon is om het vat te verwarmen dat ik dus niet kan douchen. vandaar dat ik overweeg om in de toekomst wel het vat te gaan verwarmen met de spaarpomp zodat ik gegarandeerd warm water heb. het vat is overigens 300 ltr

Bekijk origineel
Reageer

70 Reacties

Reputatie 6
Dag @RalfR,

Gefeliciteerd met je WarmteWinner! Ik vermoed dat er hier ook wel wat WarmteWinner gebruikers te zijn, maar de meeste vind je op het Eneco forum. Mocht je je daar nog niet hebben aangemeld raad ik je het zeker aan, net als het delen van je ervaringen en vragen. Veel bespaarplezier!

Groet, Denise
Reputatie 4
Badge +3
@Denise ik kan op het forum van Eneco niet inloggen. Als ik inlog met mijn eneco gegevens, kan ik wel naar mijn eneco, maar niet naar het Forum. Daarnaast is de warmtewinner alleen i.c.m. Toon, dus vandaar ook hier mijn bericht.
Reputatie 2
@RalfR

Bedankt voor je reply. De reden dat je niet op het Eneco forum kunt inloggen is omdat er een apart account aangemaakt dient te worden wil dit slagen. Zodra je bent ingelogd op Mijn Eneco, kun je een account aanmaken. Wil je dit eens nalopen?

Groet, Erica
Reputatie 4
Badge +3
@Erica Ik had al een account (op het oude Toon-forum). Hij gaf elke keer aan: Oeps wind tegen... maar nu was ik wel op eens ingelogd zonder account aan te maken. Dus gewoon met Mijn Eneco gegevens ingelogd.
Reputatie 4
Badge +3
Allen,

Aangezien ik op het Eneco forum minder reacties krijg als hier, zal ik hier maar mijn eerste update geven. De warmtewinner is dus 8 januari geïnstalleerd. De installatie is goed verlopen. De warmtewinner zelf maakt als hij warmte aan het winnen iets niet zo heel veel geluid. Dit is alleen anders als je de ventilator op stand 3 zet, dan is het wel een fors geluid (maar dit is dus alleen tijdens het douchen of het koken). En als ie alleen aan het ventileren is, is het geluid minder dan mijn vorige mechanische ventilatie.

Dan het verbruik. In januari 2018 heb ik 0,191 m3/graaddag verbruikt (puur voor verwarming, dus niet voor warm water). Dit is 30% minder dan januari 2017. Als ik puur kijk naar mijn verbruik per graaddag vanaf het moment van installatie (dus van 9 januari t/m 31 januari) heb ik 0,152 m3/graaddag verbruikt, wat 44% minder is dan dezelfde periode vorige jaar.

Qua stroom hebben we uiteraard meer verbruikt. In januari hebben we 85 kwh meer verbruikt dan gemiddelde maanden. Als ik dit extra verbruik dan doortrek naar een hele maand, dan zou dit op 115 kwh extra uitkomen. Dit is minder dan ik vooraf had bedacht. Ik had ingeschat dat het extra jaarverbruik van de warmtewinner op iets van 1.200 kwh zou liggen en aangezien dit alleen in het stookseizoen zou plaatsvinden, had ik verwacht dat dit iets van 200 kwh per maand zou zijn.

Op basis van de gegevens van nu verwacht ik 250 m3 gas te besparen bij een extra elektriciteitverbruik van 700 kwh per jaar. Deze 250 m3 scheelt mij € 162,50 stroom. De extra stroom kost mij slechts € 64,40 (ik heb nog 800 kwh "over" van mijn zonnepanelen). Op jaarbasis dus een kleine € 100 minder en een beter milieu.

Dan heb ik nog wel een aantal vragen voor @Eneco:
1. Op Toon en op een losse afstandsbediening kan ik de ventilatiestanden van de warmtewinner bedienen. Komt dit ook nog naar de (nieuwe) app, net zoals je lampen en stekkers kan bedienen? En zo ja, enig zicht op wanneer dit gerealiseerd wordt?
2. Op het menu van de warmtewinner zelf is het verbruik en de opwek ook te zien. In datzelfde menu kan je ook de datum en tijd instellen. Echter altijd als ik hier kijk, loopt dit 60 uur achter. Als ik dit dan bijwerk en de volgende dag weer kijk, is het op de warmtewinner dus weer 60 uur vroeger. Is hier wat aan te doen?
3. Graag zou ik meer inzicht willen in de parameters op de warmtewinner. Denk hierbij in ieder geval aan de temperatuur van de lucht aan- en afvoer en de temperatuur van de water aan- en afvoer. Dit zit echter achter het "installateursmenu". Kan dit op een andere plek in het menu worden gezet of kan ik de toegangscode voor het installateursmenu ontvangen?

Dit zijn tot nu toe de vragen/opmerking/bevindingen die ik heb. Volgende maand zal ik weer een update plaatsen.
@RalfR ik heb ook 32% minder gas voor verwarming (en warmwater) in Januari 2018 verbruikt in vergelijking met 1/2017. Logisch, het is ook veel zachter geweest dan 1 jaar geleden. Jouw vergelijking is alleen zinvol als je de graaddagen van januari 2017 ook vermeld. Dan kan jij ook uitrekenen hoe veel stroom had jij verbruikt als het zo koud was geweest.
Als ik het goed begrijp door het zachter weer heb je 30% minder gas verbruikt, en de warmtewinner heeft voor een extra 14% verzorgd.
Leuk, maar wat doet de warmtewinner buiten de stookseizoenen? Alleen ventileren?
@Berny Het is algemeen bekend dat het behaalde rendement van de warmtewinner momenteel niet gehaald kan worden. Dit is ook de reden dat het huidige model momenteel in onderzoek is, en zal op termijn softwarematig aangepast worden waardoor het rendement wel hoger kan uitvallen.

Hier heb ik destijds bij div. gesprekken met Eneco besloten om niet voor de ww te gaan. enerzijds hierdoor, anderzijds dat mijn huidige verbruik in gas al zo laag is.

Met nog een maand te gaan voor mijn jaarnota zit ik voor verwarming/warmwater op 254m3 en electra op een min van -174

Januari 2018 leverde een besparing op van 9% op gas.
Reputatie 4
Badge +3
@Berny
@mpleizr

De genoemde besparingen zijn tov het verbruik per graaddag 2017. Injanuari 2017 was dit 0,272.
Reputatie 4
Badge +3
En @Berny buiten het stookseizoen doet ie inderdaad alleen ventileren maar dat deed mijn oude mechanische ventilatie ook
@RalfR, niet als je hem met een boiler aansluit, dan kan de warmtewinner ook voorzorgen dat jouw warmwater buiten het stookseizoenen opgewarmd wordt. In de zomer heb het meeste gratis warmte in huis en buiten.
En als je de aanvoer/ afvoer slangen omkeert heb je ook nog een koele huis erbij in de zomer. Dat was eingelijk de reden van mijn vraag, zo wordt de tvt heel erg lang alleen met de stookseizoenen.
Maar heel erg fijn dat je jouw bevindingen hier met ons deelt, daar zijn we heel benieuwd na. Van de officiële test pilot resultaten horen we toch niks van...
Reputatie 4
Badge +3
@Berny aan koelen heb ik niet zoveel behoefte. De tvt wordt hier ook niet korter door, want op dit moment gebruik ik in de zomer ook geen airco. Voor warm water zou het inderdaad nog wel handig zijn. Ik heb ook lang getwijfeld over de Inventum ecolution combi of de warmtewinner. Toch voor de laatste gegaan...

Overigens gaf ik in mijn eerder post de besparing weer (30% tot 45% t.o.v. van het verbruik in graaddagen van januari 2017). Hier vergat ik nog te melden dat "het comfort" ook gestegen is. Normaal stond mijn thermostaat overdag als er iemand thuis was op 19 graden en 's avonds op 20 graden. 's Nachts ging deze dan naar 15 graden. En op dagen dat er overdag niemand thuis is, stond ie ook op 15 graden. Nu staat de thermostaat overdag als er iemand thuis is op 20 graden en 's nachts op 18 graden. Als er nu overdag niemand thuis is, staat ie op 19 graden. Dit geeft toch een "warmer huis".
Paar weken geleden is bij ons de warmtewinner geïnstalleerd. Wat mij gelijk opviel is dat de warmtewinner geen kans krijgt om zelf de moeite neemt om het huis langzaam te verwarmen. Misschien kan dit in de toekomst aangepast worden. Wat betreft de nachtverlaging: ik heb hier zeker ander halve graad van gemaakt. Ik heb gemerkt dat er s’nacht Wel degelijk gas werd gebruikt om het huis om temp te houden. Met de nachtverlaging is dit gasverbruik toch gereduceerd. Toon zal altijd eerst met de ketel los of gecombineerd met de warmtewinner de gevraagde temp willen bereiken en daarna pas de warmtewinner zelfstandig op temp proberen te houden.

Wat mij wel opvalt is dat de temperatuur van de aanvoer niet boven de 45gr komt. Is dat bij iedereen zo?

Groet
@Alexander534 hoe is de Warmtewinner aangesloten met de Toon?
Is het Toon—> Warmtewinner—> Ketel, of Toon—> Ketel—> Warmtewinner?
En wat voor ketel heb je, merk, model?

Hij kan wel de 60 graden aanvoertemperatuur bereiken.

Beste Berny,

Hoe die aangesloten is durf ik niet te zeggen. De monteur vertelde mij dat de ketel het huis opwarmt en dan eventueel samen met wwinner. Zou ik hier bij Eneco kunnen over informeren ? Mijn lucht is niet zo warm als bij jouw. Misschien daarom minder opbrengst?

Mijn ketel is Vaillant hr solide plus 3-5

En nog dank voor je reactie.

Sander
@Berny

Dit is mijn situatie.

Die is niet bij mij geïnstalleerd, het was in een demo opstelling op de VSK. Het was inderdaad heel warm daar binnen.
Het lijkt erop dat jouw ketel nog steeds de master is en de warmtewinner de slave, terwijl het andersom zou moeten... daarom mij vraag hoe hij aangesloten is. Is de ketel en warmtewinner Opentherm aangesloten?
Het zou ook heel fijn zijn als Eneco een installatie handleiding online kan zetten en een tabel van cv ketels en instructies waar de terugslagklep moet worden geïnstalleerd i.c.m. ketels met en zonder driewegklep.
@Berny
Ja opentherm.
En dat vond ik ook het rare eraan. Eerst wwinner en dan aanvullend ketel had ik verwacht. Maar monteur vertelde al anders. Dit is ook niet duidelijk in de “brochure”.
Ik heb zelfs de CV aanvoertemp verlaagd om te kijken of de ww het langer zelfstandig zou kunnen. Dit is dus niet het geval. En dit gaat ten koste van het comfort in huis. Deze is nu ingesteld op 47 Gr. Met volledig vloerverwarming.
Zou hier softwarematig niet iets aangedaan kunnen worden bij Eneco? Een keuze maken in een menu of de ww slave of ketel master moet zijn. Een soort winter en voorjaar/herfst stand?
Nee, de ketel als slave aansluiten. Jouw gedachte was wel goed maar dat is niet de manier om voorgang te geven aan de wwinner bij warmtevraag.
Als Eneco geen handeleidingen levert dan gaan we toch bij de bron kijken hoe het zit... dit is wat ik heb kunnen vinden. Misschien heb je hier wat aan.😉

@Berny

Duidelijk. Alleen ik ga dit gewoon voorleggen aan Eneco. Want of het is verkeerd aangesloten of mijn warmte vraag is te groot. Ik denk het eerste. Zeker met vloerverwarming zal de ww het moeten trekken. Duurt alleen langer. Maandag maar eens bellen.

Dank Berny.
Reputatie 4
Badge +3
Hier is de temperatuur van de aanvoer 's morgens ook maar iets van 30 graden. De aanvoer van lucht is dan rond de 18 graden. De cv is dan niet aan geweest. In huis is het dan 18 graden (tevens de ingestelde temperaruur op Toon). Blijkbaar is er ook geen behoefte aan een hogere aanvoertemperatuur... de ww trekt het ook zonder cv de temperatuur constant te houden. Echter als de temperatuur dan naar 19 graden moet, stookt de cv wel mee. Ook ik zou willen dat ie dit eerst zonder de cv probeert.

Ik heb begrepen dat Toon op de ww is aangesloten en dat die verbonden is met de cv. En dit alles via OT. Toon geeft ook deze volgorde aan (ergens in het instellingen menu).

Voor de handleiding kan je beter de inventum spaarpomp nemen en niet de ecolution; deze komt beter overeen met de ww.
Misschien dat een Warmtewinner eigenaar jouw verder met tips kan helpen. Zo groot zal jouw warmtevraag niet zijn, voorlopig vries het niet zo hard, dan zou de wwinner in z’n eentje de boel moeten kunnen verwarmen.
Ik denk het ook, het eerste...
Succes Alexander.
Klopt @RalfR, maar de terugslagkleppen informatie kon ik niet zo vinden met de Spaarpomp handleiding, en eingelijk is de Spaarpomp een nieuwere versie van de Ecolution. Misschien dat Eneco ook nog een compleet handleiding beschikbaar gat stellen van zijn product...
Bedoel je dit?

Je zou het ook kunnen proberen de pompnadraaitijd van de cv ketel te verhogen, of de branderwachttijd, zodat de ketel niet meteen gaat branden als de Spaarpomp er om hulp vraagt.
Reputatie 6
Badge +4
Kijk, er wordt nu ook hier gesproken over de warmtewinner.
Zelf heb ik het beestje sinds 20 mrt 2017 hangen als tester.

Op de VSK beurs inderdaad een Spaarpomp aan het werk gezien.
Deze stond stand alone een radiator te voeden zonder CV.
De temperatuur was erg warm daarbinnen..

Wel leuke gesprekken gehad met monteurs en ontwikkelaars.
Tenminste antwoorden van gehad waar het bij Eneco fluisterstil is sinds eind 2017 en er op wacht. De wind zal weer eens tegen zitten..

Ik heb begrepen dat de test nog tot mei gaat duren. Daarna zien we wel verder.
Reputatie 6
Badge +4
Ik baal er ook van dat de warmtewinner eerst je CV aan het werk zet en later pas zelf bijspringt. Dit is een gemis en een zogenaamde boostfunctie of hoe ze het ook willen noemen komt misschien. Ik ken misschien bij Eneco en dat kan heul heul heul lang duren.
Is het ook bij jou anders aangesloten @Ton van Rijn?
Het gaat lekker zo met warmte terug winnen dat op gas gestookt moet worden.
De ketel zou de warmtewinner steunen en niet andersom, natuurlijk dat een cv ketel kan zelfstandig voor het warmte voorzorgen, dan is het eingelijk een warmtewinner overbodig in die opstelling.

Reageer