Skip to main content
Vraag

Meet gegevens stroom, zon

Hallo,

Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een toon met de zon op toon module. Nu vroeg ik me eental dingen af over de meetgegeven van de toon module.
De term stroom vandaag duidt die alleen op de opgenomen stroom van het netwerk of op de totaal verbruikte stroom dit omdat er een verschil is tussen de waarde van stroom vandaag en de waarde die de grafiek laat zien bij het dagelijkse stroom verbruik. De waarde in de grafiek is namelijk hoger dan de waarde bij stroom vandaag. Dit zelfde vroeg ik me ook af vij de term productie vandaag. Is dit totaal of alleen wat ik teruggeleverd heb?

Het gas verbuik op de toon laat gas verbruik zien op momenten dat er geen gas wordt gebruikt terwijl er uren tussen zitten.

Alvast bedankt voor de reactie

Dave
Reageer

1 Reactie

Hoi Dave,

De totaal verbruikte stroom is de som van het verbruik uit het net en van het (eigen)verbruik van de eigen opwek. Dat is ook nodig om je statusoverzicht te kunnen berekenen mede aan de hand van je zelf ingevoerde geschatte jaaropwek.
De productie van vandaag is de totale opwek geleverd door je inverter/zonnepanelen, die enerzijds geheel of gedeeltelijk door je zelf wordt verbruikt en gedeeltelijk wordt terug geleverd aan het net. Dat aantal kWh moet ongeveer gelijk zijn aan wat jouw inverter bijhoudt.

Op Toon®️ kan ook je prestatie van je PV monitoren. Daar wordt ook de teruglevering apart genoemd; deze info komt via het witte kabeltje rechtstreeks van je slimme meter; tellers 2.8.1 & 2.8.2.

Als er gas wordt gebruikt wordt dat achteraf per uur aan Toon®️ gemeld; zit er een aantal uren tussen, dan zal dat gasverbruik zijn ivm voorverwarmen en houden van je tapwater.

Kan je hier iets mee?
Anders hoor ik het wel weer😎

Reageer