Skip to main content
Vraag

CrowdNett icm PowerWall

Reputatie 3
Badge +2
  • Toon kenner
  • 30 reacties
Heb vandaag een offerte binnengekregen voor de Tesla PowerWall icm CrowdNett van Eneco.

Zijn er hier mensen die al zo’n accu hebben hangen?
Reageer

31 Reacties

Ik heb het wel een tijdje serieus overwogen maar kon het nog niet goed verantwoorden. Groot deel van het aanschaffen ervan is omdat het fun/leuk is. De crowdnett optie van eneco helpt bij een andere groot probleem, de hoge aanschaf kosten. Maar voor het andere deel blijft hij nog gewoon te duur voor wat je er voor terug krijgt.

Ik wacht wel even met een dergelijk systeem tot de saldering regels veranderen. Denk wel, of weet bijna wel zeker, dat een huisaccu of buurtaccu in de nabije toekomst de normaalste zaak van de wereld is.
Reputatie 3
Badge +2
Denk ik ook, maar als je gaat rekenen kom je hiermee dus nooit uit. Ik kom op een terugverdientijd van bijna 20 jaar, met CrowdNett haal ik daar misschien 5 jaar vanaf.... de extra 600 euro op de factuur voor installatie van CrowdNett software en 1500 installatiekosten (ze weten nog niet eens wat er moet gebeuren) is natuurlijk de dikste sigaar uit eigen doos die Eneco ooit heeft uitgedeeld. Ik wil graag pionieren, geloof in thuisaccu’s, maar ik ga er niet voor kromliggen.

Dan concluderen we dus dat Crowdnett met deze teruggave het niet gaat halen en Eneco transparanter moet worden over de kosten. Jammer....
Reputatie 3
Badge +2
Inmiddels wat verder: ALs je de PowerWall inclusief installatie zakelijk aanschaft en gebruik maakt van de BTW teruggaaf, de KIA (28%), de EIA (54,5%) en het geheel zakelijk afschrijft in 5 jaar, dan kom ik met 5 jaar CrowdNett vergoeding op een terugverdientijd van iets meer dan 5 jaar. Tel ik daar het voordeel in het verschil tussen opslaan (lees: Niet hoeven te kopen) en terugleveren bij op, dan kan ik daar een terugverdientijd van zo'n 4 jaar van maken.

Verder niemand die interesse heeft getoond in CrowdNett?
@Willem

Hier volg ik de CrowdNett van Eneco en soortgelijke initiatieven eveneens. Ook ik vindt het nu dat kosten niet opwegen tegen de voordelen. Nu de saldering nog gunstig is en volledig kijk ik vooralsnog de kat uit de boom en verwacht dat ze in de komende jaren goedkoper worden. Wat uiteindelijk de nieuwe regel voor zonnepanelen gaat zal bij mij zeker een rol spelen. maar voorals nog hier geen pioneer op dit gebied
Reputatie 1
Ik heb hem hangen sinds 2 weken, en sinds een week ook Toon,en met mijn 28 panelen van 5100 watt piek heb ik hem alleen maar op bijzonder zonnige dagen geheel vol gekregen, meestal maar tot de helft overigens,dus voorlopig is 1 accu wel genoeg, hij vangt de klappen op van de wasmachine en overige grote gebruikers, mijn afname van het net is nu erg laag, paar Kwh per dag. Ben benieuwd als alle 8 vloerverwarmingspompen weer gaan draaien hoe het dan gaat lopen. Normaal gebruik ik 10.000 Kwh per jaar, zonder warmtepomp. Dus zoeken naar slurpers, de CV pompjes dus (zijn te voorzien van thermostaat of te vervangen door gelijkstroompompen, door al deze mooie apps ga je echt op zoek naar onnodige slurpers met een slimme stekker, en dan kom je met de powerwall mooi de nacht door na het uittrekken van wat stekkers hier en daar.

Enig nadeel van de huidige Toon software is dat hij het gebruik meet van je huis, en dat ie de Powerwall ook ziet als een gebruiker. Daardoor klopt er dus niks van een aantal aanwijzingen en gegevens op Toon, hopelijk komt daar nog een gegevensoverdracht met de PowerWall voor in de toekomst.
Geen Zon op Toon®️?😏
Reputatie 1
Ik heb natuurlijk wel zon op toon
Ja dat zou zonde zijn.
Mooie configuratie heb je daar hoor. Echt Top. 👍💪
Je kan natuurlijk ook goedkope slimme stekkers op die stekkers zetten die je uittrekt om de nacht door te komen. Of vind je het minimale verbruik van zo’n stekker ook teveel?
Reputatie 1
ik heb fibaro slimme stekkers, kan je die ook op tijden programmeren dan ?
joskefet schreef:

ik heb fibaro slimme stekkers, kan je die ook op tijden programmeren dan ?

Nee, helaas niet, wel de nieuwste Coolcam (zelfs via WiFi), maar in jouw geval is er een probleemloze gratis App Olisto die een naadloze koppeling met Toon met scenes tot stand brengt.
De mogelijkheden zijn bijna ontelbaar; neem een kijkje in de store zou ik zeggen.
Reputatie 1
Dank je, heb Olisto geprogrammeerd nu, hoop dat het ook werkt als mijn telefoon uit staat.
Komt er nog een update om de PowerWall separaat op de Toon te zien ?
Graag gedaan!👍

Uiteraard werkt het ook als je telefoon uit staat.
Op de Powerwall op Toon®️ ooit zichtbaar wordt kan een moderator mooi voorleggen aan de software ontwikkelaars.

Heb je er geen aparte App voor, zoals bv de electrische opladers voor de auto die hebben?
Reputatie 1
Jazeker is er een aparte app voor van Tesla, met 4 icoontjes: panelen, woning, powerwall, net.
ja kan dan zien wat waar heen gaat of waar het vandaan komt. Maar het praat niet met Toon dus Toon "ziet" de powerwall als een normale gebruiker tijdens het laden.
joskefet schreef:

Jazeker is er een aparte app voor van Tesla, met 4 icoontjes: panelen, woning, powerwall, net.
ja kan dan zien wat waar heen gaat of waar het vandaan komt. Maar het praat niet met Toon dus Toon "ziet" de powerwall als een normale gebruiker tijdens het laden.

Dat zal zeker, maar ik doelde meer op zo'n App van Eneco; ik weet dat die er was, maar zie 'm trouwens niet meer in de store.
Daarvan zou ik het wel logisch vinden dat er een koppeling is.
Reputatie 3
Badge +2
joskefet schreef:

Ik heb hem hangen sinds 2 weken, en sinds een week ook Toon,en met mijn 28 panelen van 5100 watt piek heb ik hem alleen maar op bijzonder zonnige dagen geheel vol gekregen, meestal maar tot de helft overigens,dus voorlopig is 1 accu wel genoeg....

Toch bijzonder dat je hem op zonnige dagen, als je 5100Wp opwekt, een accu van 13,5 kWh moeilijk vol krijgt...?!?! De rest van de opwek vloeit dus het net in, in plasts van jouw PowerWall.

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het vermogen van 5kW continu door Crowdnett wordt afgetopt naar 1kW. Met andere woorden: het kost jou veel opwekuren om je eigen accu te te vullen (het “overschot” pomp je tegen teruglevertarief het net in), terwijl Eneco jouw PW in nog geen 2,5 uur helemaal kan volproppen met stroom die je in diezelfde tijd tegen het teruglevertarief het net in pompt... en jou daarvoor de volle mep last betalen 😨

Het verdienmodel van Eneco wordt me steeds duidelijker.... 🤥
Reputatie 3
Badge +2
Brandje schreef:

Dat zal zeker, maar ik doelde meer op zo'n App van Eneco; ik weet dat die er was, maar zie 'm trouwens niet meer in de store.
Daarvan zou ik het wel logisch vinden dat er een koppeling is.

Inderdaad, alhoewel doe Tesla app wel heel duidelijk is, zeker als je ook een Tesla rijdt.

Reputatie 4
@joskefet

Welkom op het forum! Zo te lezen heeft @Brandje je al aardig wat weten te vertellen.
Op je vraag of er een update komt om de PowerWall apart op Toon te zien kan ik gedeeltelijk beantwoorden. Het is namelijk de bedoeling dat Toon en de PowerWall feilloos samen gaan werken en daar wordt ook aan gewerkt achter de schermen. Helaas is er geen indicatie wanneer dit het geval is en zal er een update volgen zodra deze mogelijkheid toegevoegd gaat worden.

Groet,
Glenn
En over 2020 hebben we het nog niet gehad dan.......
Reputatie 1
Willem, ik denk dat het niet helemaal correct is wat je stelt. ik zie mijn onlangs schoongemaakte panelen niet meer dan 4,2 Kw produceren op het beste moment van de dag. Totaal in 1 week 110Kwh geproduceerd waarvan 60% naar de woning ging en 40% naar de powerwall. Daarnaast 53 Kwh uit het net gehaald en 1 Kwh teruggegeven. wat crowdnet doet zie ik niet. Bij voldoende zon gaat er ook gewoon 3,8 Kw naar de powerwall, eigen gebruik wordt uitstekend geregeld door de Tesla app/powerwall.
Reputatie 3
Badge +2
Goed te horen, dus je krijgt hem wel vol?
Reputatie 1
Tot nu toe niet, draait toch met regelmaat een (af)was en bij bewolking maar 1-1,5 Kw zon en dan is er niet heel veel over om te laden. Ben benieuwd hoe het in de winter loopt met 3 cv ketels en aantal vloerverwarmingspompen.
Overigens zie ik nergens dat ik de PW kan volladen met goedkope/overschot stroom uit het net.
Reputatie 3
Badge +2
Dat kan volgens mij (nog) niet
joskefet schreef:

.
Overigens zie ik nergens dat ik de PW kan volladen met goedkope/overschot stroom uit het net.

Klopt die mogelijkheid is er nu nog niet.
Eneco heeft eerder aangekondigd daar wel mee bezig te zijn.
Als ik het goed begrepen heb krijg je op je slimme meter dan een afwijkend tarief als zich zo’n situatie voordoet.
Hoe je daarvan in kennis wordt gesteld weet ik niet. Op het oude forum is het aan de orde geweest. Ik zou nu al contact opnemen met Eneco.

Straks in 2020 zal het overigens dan ook slim zijn de eigen opwek eerst, juist als je geen opslag hebt, te verbruiken met wassen enz
Reputatie 5
Badge
Brandje schreef:

Straks in 2020 zal het overigens dan ook slim zijn de eigen opwek eerst, juist als je geen opslag hebt, te verbruiken met wassen enz

Dat is nog helemaal niet zeker. Waarschijnlijk krijg je (ipv saldering) gewoon subsidie bovenop je teruglevertarief. Gezien de stelling dat gemiddelde terugverdientijd 7 jaar moet blijven wordt die subsidie waarschijnlijk zo hoog dat het praktisch neerkomt op wat je nu krijgt bij salderen.

Sterker nog; bij salderen (huidige regeling) wordt je sterk afgeraden om meer capaciteit op je woning te leggen dan dat je gebruikt. In de nieuwe subsidie regeling valt dit nadeel weg en kan je dus prima (veel) meer energie opwekken dan dat je zelf gebruikt.

Kortom, het is nog maar te zien of de nieuwe regeling positief of negatief uitpakt tov saldering nu. Iedereen die nu roept dat het na 2020 afgelopen is met terugleveren die moet toch eens de berichtgeving eens beter lezen.
Reputatie 7
Badge +6
In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet staat dat de overheid al in 2020 de salderingsregeling wil vervangen door een terugleversubsidie.

Bij de nieuwe regeling krijgt je subsidie voor elke kWh die je zonnepanelen opbrengen.

De salderingsregeling is een soort subsidie die bepaald wordt door de belastingen. Als de belasting hoger wordt, krijgt je ook meer subsidie. Dat is niet de bedoeling. Zonnepanelen worden steeds goedkoper, daar wil de overheid dus liever de subsidie op baseren. Met de terugleversubsidie kan de overheid ervoor zorgen dat kopers van zonnepanelen hun investering binnen 7 jaar terugverdienen.

Reageer