Skip to main content

Nieuwe functie in de Nieuwe Toon

Reputatie 5
  • Moderator
  • 213 reacties
Hallo allemaal.

De komst van een nieuwe Toon staat gelijk aan de komst van nieuwe functionaliteiten, waaronder een nieuwe herstel optie.
Willen jullie het hierover hebben, dan nodig ik jullie uit er in dit topic op een gezonde manier over te discussiëren.

Groetjes, Urgel
Reageer

16 Reacties

Zoals al besproken in de andere topics is deze functie onlangs aangekondigd en officieel. Bij de launch werd dit verteld en aangegeven dat we dit bekend mochten maken.

Wanneer gebruik je het?
Als je Toon(2) niet meer werkt. Hij start niet meer op (bijv. na een update). Meestal zie je dan een knipperende cursor of iets anders. Alle andere opties zijn al geprobeerd.

Hoe werkt het?
De Toon(2) heeft een losse stuk in z'n geheugen bewaard voor de initiele configuratie. De gebruikersdata wordt bewaard op een andere stuk geheugen. Door de recovery op te starten wordt de initiele setup over de niet-meer-werkende-configuratie gezet waardoor de Toon weer kan opstarten. En doordat de gebruikersdata elders staat ben je niks kwijt.

Waarom is dit bedacht?
Bij de oude Toon bleek veelvuldig er Toons teruggestuurt te worden die enkel en alleen een recovery nodig hadden. Deze oude Toon kon niet in het veld hersteld worden. Daarom is bij de nieuwe Toon dit 'ingebakken'. Dit bespaart veel retour- en monteurkosten.

Wat moet ik doen om dit uit te voeren?
Haal de Toon(2) van de muurplaat.
Druk de reset knop in (onderin de Toon2), terwijl je Toon weer aan de muur plaatst.
Laat de reset knop los nadat het recovery scherm tevoorschijn komt. De Toon vraagt dan om binnen 10 seconden op het scherm te drukken/swipen.
Als je dit vervolgens doet zal de recovery gestart worden.
Hierna start de Toon weer normaal op.
Reputatie 7
Badge +6
Beetje jammer overigens wel dat de functie niet op Oude Toon heeft gekund, want dan was ik mij data niet kwijt geweest nu.. Mooie bijkomstigheid is overigens wel nu, dat er een Toon2 aan de muur hang 🙂
mAiden schreef:

Beetje jammer overigens wel dat de functie niet op Oude Toon heeft gekund, want dan was ik mij data niet kwijt geweest nu.. Mooie bijkomstigheid is overigens wel nu, dat er een Toon2 aan de muur hang :-)

Dat was zeker mooi geweest. Alleen de oude toon heeft al z'n schijfruimte nodig voor alle software die er op staat. Een herstelpartitie was daar niet mogelijk en zal dus ook nooit komen.
Reputatie 6
thehognl schreef:

Dat was zeker mooi geweest. Alleen de oude toon heeft al z'n schijfruimte nodig voor alle software die er op staat. Een herstelpartitie was daar niet mogelijk en zal dus ook nooit komen.

Had op zich wel gekund. Diskruimte op zich is niet het grootste probleem (er is op een oude toon ca. 50 % vrije ruimte). Alleen de aansturing van de bootloader op de oude toon laat het niet toe, en op de oude toon is die bootloader ook niet te upgraden, zodat het alsnog zou kunnen.
Reputatie 7
Badge +2
Via een USB stick zou ook nog een mooie extra optie kunnen zijn. Toon 2 zou dat prima kunnen doen, maar zoals het nu is geïmplementeerd zal het goed genoeg werken in bijna alle gevallen in de praktijk denk ik
Reputatie 4
@all

Omdat veel reacties off topic zijn, heb ik deze verwijderd. Zoals @Urgel aangaf, een gezonde discussie mag zeker, maar houd je aan de huisregels. Op het moment dat reacties off topic blijven, gaat het topic dicht. Constructieve ideeën zijn uiteraard altijd welkom, dit kan ook via een privé bericht.

Fijne zondag!

Groet,
Mitchel
Mitchel schreef:

@all

Omdat veel reacties off topic zijn, heb ik deze verwijderd. Zoals @Urgel aangaf, een gezonde discussie mag zeker, maar houd je aan de huisregels. Op het moment dat reacties off topic blijven, gaat het topic dicht. Constructieve ideeën zijn uiteraard altijd welkom, dit kan ook via een privé bericht.

Fijne zondag!

Groet,
Mitchel

Een beetje off-topic Mitchel 😉

Voor zover ik begrijp zou de Toon2 ook eventueel via USB hersteld kunnen worden. Maar daar werd nog een beetje vaag over gedaan.
Gelukkig is de recovery methode nu een feit en zal dat veel returns en monteurbezoeken schelen (op de forum vandaag alweer iemand met een zwart scherm waar een monteur op moet af komen, gisteren dus ook).

Ik heb inmiddels op mijn Toon2 een paar keer de recovery gedaan en het werkt prima. Alleen het vasthouden van de reset knop de hele tijd.. lamme vingers krijg je er van.
thehognl schreef:

Ik heb inmiddels op mijn Toon2 een paar keer de recovery gedaan en het werkt prima. Alleen het vasthouden van de reset knop de hele tijd.. lamme vingers krijg je er van.

Dit was volgens mij de bedoeling van de verwijderde reactie van @Brandje, dat het reset knopje niet helemaal fingervriendelijk is... Ik dacht dat hij zo onhandig is geweest en alleen hij last van had, maar toch is het wel een aandachtspunt, begrijp ik.
Dat heb je goed gezien Pedro!💪👍

Ik stelde dan ook dat je bijna 4 handen nodig had.
Twee handen om het scherm in de houders te hangen en om te klikken, maar de ervaring leert dat met je duim je het iets uitstekende knopje nog net zou kunnen bereiken en ingedrukt te houden.
Het gaat dus wat krampachtig, vind ik.
Maar ik schreef ook: meerdere pogingen zijn uiteraard mogelijk.😀
Met alle resets dat Toon nodig heeft om in bedrijf te houden, dan zou ik bijna aanraden om een soort Lego Duplo knop erop te zetten.😂
Dat beweer ik niet @Berny. Ik zeg niet dat het lastig is (en dat je er wel vier handen voor nodig zou hebben). Ik zeg alleen dat doordat je hem de hele procedure lang vast moet houden en ik al een paar keer een recovery had gedaan ik er lamme vingers van kreeg. Ik vind het jammer dat je de discussie weer naar het onsmakelijke probeert te sturen.

Als je doelt op de start van de vorige discussie, dan was dit niet de reden. Nee, dat was omdat er stellig werd beweerd dat deze optie niet officieel was. Terwijl, door meerderen bevestigd, dit tijdens het event is verteld en dat we het openbaar mochten maken.

En dus, on-topic. Er is geen geheim hierover. Dit is gewoon een legitieme functie en mag en kan gewoon gebruikt worden door Toon(2) gebruikers die een defecte Toon hiermee willen proberen te herstellen. Eneco/Quby zal nog komen met de nodige handleidingen en plaatjes maar zoals al bekend moeten we daar nog even op wachten omdat ze de overgang naar de nieuwe Toon zo 'transparant' mogelijk willen maken. Geen big-bang verhaal dus.

Het vertrouwen is aan het forum gegeven om hier alvast mee te spelen en dan leert Eneco/Quby hier ook weer van voordat ze in de massa deze functie bekend gaan maken. Ja, we zijn proefkonijnen. Maar dat wisten we allemaal al.

Helaas werd de eerste de beste kans waarbij op het forum een Toon2 met herstel functie hersteld kon worden niet goed beoordeeld door de moderator en een niet-nader-te-noemen forum lid. De topic-starter had uiteindelijk wel de Toon2 perfect hersteld en vroeg zich alleen af, kan ik hem nu nog vertrouwen. Uiteindelijk heeft toen de monteur, die al ingepland stond, hem toch vervangen (ook hij wist niks van de herstel functie uiteraard).

Dus hierbij mijn oproep aan andere actieve forumleden, zie je iemand met een Toon2 klagen dat ie een zwart scherm heeft en die alle normale opties al heeft gebruikt om hem te proberen weer op te starten, wijs hem dan op de procedure bovenaan deze post.

My 2 cents.
Dat was mijn bedoeling niet @thehognl, mijn excuses als het zo overkomt. Ik probeerde alleen om aan te geven dat misschien en indien mogelijk het knopje of de reset procedure ergens verbetering in te brengen. Het wordt toch best vaak gebruik van gemaakt, jammer genoeg met alle topics van de zwart scherm.
Als het echt niet anders kan, jammer dan, maar we hebben het idee voorstel toch aangegeven. Het is niet een probleem maar een aandachtspuntje.😉
Maar we gaan weer door... 🍻
Reputatie 6
Berny schreef:

Ik probeerde alleen om aan te geven dat misschien en indien mogelijk het knopje of de reset procedure ergens verbetering in te brengen.

Wat mij verteld is, is dat het hardware ontwerp al zo'n drie jaar vastligt. De kans dat dat knopje dan nog gewijzigd gaat worden is m.i. niet zo bar groot.
Daar moeten we het mee doen dan, hopelijk niet te vaak.😁
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb zelf ook twee keer de recovery gedaan (uit nieuwsgierigheid) en moet zeggen dat het me op zich wel meeviel (dunne kantoorvingers denk ik). Ik denk niet dat een Toon2 bij normaal gebruik dit vaak nodig zal hebben. Een mislukte sw upgrade zal waarschijnlijk de meest voorkomende oorzaak zijn. Ook dat komt maar sporadisch voor gezien het aantal Toons in het veld in relatie tot het aantal meldingen hierover op dit forum. Maar toch wel mooi dat de optie er is.
Reputatie 7
Badge +6
Toonz schreef:

Ik heb zelf ook twee keer de recovery gedaan (uit nieuwsgierigheid) en moet zeggen dat het me op zich wel meeviel (dunne kantoorvingers denk ik). Ik denk niet dat een Toon2 bij normaal gebruik dit vaak nodig zal hebben. Een mislukte sw upgrade zal waarschijnlijk de meest voorkomende oorzaak zijn. Ook dat komt maar sporadisch voor gezien het aantal Toons in het veld in relatie tot het aantal meldingen hierover op dit forum. Maar toch wel mooi dat de optie er is.

Verkijk je er niet op, hoevaak het voor komt dat een update faalt. Helaas bij elke update nogsteeds het geval, deze optie is dan zeer zeker een welkome aanvulling.

Reageer