Skip to main content

Is een Inruil actie een idee?

Toon eerste bericht Reageer

121 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik denk dat de waarheid gevonden moet worden in de internationalisering van de Toon. Bij ons bezoek aan Quby in mei dit jaar werd al verteld dat ze ontzettend veel tijd kwijt waren aan aanpassen van de Toon, de meters, de sensoren etc naar de buitelandse markt. Elk land heeft weer zo zijn eigen methodes, kwh meters etc. En de wensen en eisen van de buitelandse energieleveranciers liggen waarschijnlijk ook nog eens ver uit elkaar. Dit gaat ten koste van ontwikkeling voor Eneco.
Daarbij vermoed ik ook dat inmiddels Eneco moet 'betalen' voor de nieuwe features in de Toon en dat dat de reden is dat we in Nederland bijv. zone control, water meter etc nog niet krijgen.
Reputatie 7
Badge +2
Dat kan zijn maar een jaar geleden is de abonnementsprijs verhoogt met bijna 30 procent onder het mom van nieuwe functionaliteit die eraan zat te komen.
Meer dan een niet werkende verspillingschecker heb ik niet gezien.
Voor 300.000 x 12 euro abo verhoging moet er toch wel wat nieuwe functionaliteit kunnen worden gefinancierd?

De recent aangekondigde transparantie over nieuwe ontwikkelingen heeft ook nog helemaal niets concreets opgeleverd qua nieuwe functionaliteit.
Het enige wat we weten is dat er een wifi fix aan zit te komen binnenkort maar dat schaar ik niet onder de noemer nieuwe functionaliteit.

Je gaat haast denken dat wij met ons allen in Nederland de buitenlandse expansie drift van Quby financieren.....
Reputatie 6
Toonz schreef:

Je gaat haast denken dat wij met ons allen in Nederland de buitenlandse expansie drift van Quby financieren.....

Volgens bronnen is Quby een bedrijf dat sinds de oprichting nog geen zwarte cijfers geschreven heeft. Kan dus wel kloppen.

Toonz schreef:

Het enige wat we weten is dat er een wifi fix aan zit te komen binnenkort maar dat schaar ik niet onder de noemer nieuwe functionaliteit.

Wat betreft die wifi fix zou ik de developers willen adviseren om gewoon de NetworkManager die op veel linux distro's gebruikt wordt te implementeren. Dat ding werkt gewoon, houdt automatisch contact met de router en je hoeft niet alle hondsgezeiken je password in te tikken. Dat onthoudt-ie namelijk 🙂.
Reputatie 2
Badge +1
Ik zie net dat ik mijn contract kan verlengen.
Opzicht wil ik dat wel maar heb een paar vragen.
1. Hoe kom ik aan een Toon2 (heb nu een "oude" Toon)?
2. Kan ik als zeer trouwe jarenlange klant een speciaal aanbod krijgen?
3. Ik heb geen installateur nodig lijkt mij. Oude eraf en nieuwe erop lijkt mij. Alle overige modules kunnen blijven hangen?
4. Als ik de Toon2 ophang en activeer ben ik dan alle historische data kwijt en begin ik weer op nul?

Mvg,
Arjan
Reputatie 7
Badge +6
Abonte schreef:

Ik zie net dat ik mijn contract kan verlengen.
Opzicht wil ik dat wel maar heb een paar vragen.
1. Hoe kom ik aan een Toon2 (heb nu een "oude" Toon)?
2. Kan ik als zeer trouwe jarenlange klant een speciaal aanbod krijgen?
3. Ik heb geen installateur nodig lijkt mij. Oude eraf en nieuwe erop lijkt mij. Alle overige modules kunnen blijven hangen?
4. Als ik de Toon2 ophang en activeer ben ik dan alle historische data kwijt en begin ik weer op nul?

Mvg,
Arjan

1: Bij contractverlening aangeven dat je een Toon2 wilt hebben. Kijk wel even goed rond op internet, er zijn acties waarbij je Toon2 met Starterskit Philips Hue lampen kan krijgen.

3: Dit klopt helemaal. Enigste wat er anders is, is de muurbeugel waar Toon aan hangt.

4: Ja, je bent alle data kwijt, er is helaas officeel nog geen mogelijkheid om je data over te brengen van Toon1 naar Toon2.
Reputatie 5
Goedemiddag @Abonte

Voor het verlengen van jouw energiecontract i.c.m. Toon adviseer ik je om telefonisch contact op te nemen om te kijken welk aanbod bij je past 🙂. We helpen je graag via 088 - 8 955 955 (je betaalt je gebruikelijke belkosten).

De aansluiting aan de muur van Toon 2 is zoals @mAiden aangeeft inderdaad anders, maar wij sturen geen Toons op naar klanten. Mocht je verlenging doorgaan, dan is de installatie van Toon gratis 🙂. De historische data ben je bij het gebruiken van een nieuwe Toon kwijt.

Groet,
Dionne
Reputatie 2
Badge +1
@Dionne
Waarom moet er een monteur langskomen?
Ik zal daar vrij voor moeten nemen en het is een zeer eenvoudig klusje wat ik ook makkelijk zelf kan doen.
En dan kan de €75 installatie kosten bij mij in mindering worden gebracht 😀
Reputatie 5
@Abonte

Wij sturen geen Toons naar de klant toe, maar ik snap je punt. Het is geen lastige klus als je er verstand van hebt. We laten Toon door Eneco installeren, zodat je garantie hebt op het product. Ik kan dit niet veranderen 😞.

Groet,
Dionne
Reputatie 7
Badge +2
Dionne schreef:

@Abonte

Wij sturen geen Toons naar de klant toe, maar ik snap je punt. Het is geen lastige klus als je er verstand van hebt. We laten Toon door Eneco installeren, zodat je garantie hebt op het product. Ik kan dit niet veranderen 😞.

Groet,
Dionne

Hi Dionne,

het enige wat er nodig is, is 1 schroevedraaier. De achterplaat is anders maar je kan de schroefgaten en schroeven gebruiken van de oude Toon. Ook de keteladapter en meteradapters blijven hetzelfde. Dat moet iedereen toch zelf kunnen doen met behoud van garantie?

Groeten,

Toonz
Reputatie 2
Badge +1
@Toonz

Dat denk ik dus ook.
Wat mij betreft steekt eneco de besparing van de installatiekosten in hun eigen zak (wel jammer). Mijn besparing is dat ik geen dag vrij hoef te nemen voor zo’n ongelooflijk eenvoudige handeling die ik echt wel zelf kan.
Als het allemaal zo moeilijk moet dan overweeg nu toch maar om over te stappen naar een Tado slimme thermostaat. Geen maandelijkse kosten en vrijheid om van energie maatschappij te wisselen
Reputatie 6
@Toonz @Abonte

Dit heeft te maken met dat er een gecertificeerd monteur de installatie moet uitvoeren voordat we de garantie kunnen bieden. Het is dus absoluut niet zo dat we twijfelen of je wel of niet deze handeling kan uitvoeren. We moeten in dit geval 1 lijn houden in wanneer we de garantie kunnen bieden en wanneer niet,

Groeten Chantal
Reputatie 7
Badge +2
ChantalS schreef:

Dit heeft te maken met dat er een gecertificeerd monteur de installatie moet uitvoeren
Groeten Chantal

Welk certificaat moet er behaald worden om jezelf een gecertificeerd monteur te mogen noemen?
Reputatie 2
Badge +1
@ChantalS
Deze installateur is gecertificeerd om twee schroefjes in de muur te draaien?
Dit is een product waarvoor ik gewoon betaal (via een meerjaren contract) en waarvoor ik ook nog eens maandelijkse kosten betaal.
De Toon vormt geen essentieel onderdeel in de stroom en gaslevering maar slechts een handig apparaat dat inzicht in gebruik verschaft.
Wat kan er mis gaan door de ene Toon van de muur te schroeven, twee draadjes los te koppelen en de bij de andere Toon de twee draadjes weer aan te koppelen en de Toon weer op de muur te schroeven?
Reputatie 6
@Toonz @Abonte

Het gaat er om dat het een Eneco opgeleide Toon monteur moet zijn, Niet perse om twee schroeven in te draaien wat nu het geval is als we het heel simpel omschrijven. Maar dan zijn wij verantwoordelijk voor de gehele werking, Zoals bijvoorbeeld als je in de kou komt te zitten, Deze garantie vervalt ook als je zelf Toon zou plaatsen, We willen onze klanten dan wel kunnen ondersteunen.
Reputatie 2
Badge +1
@ChantalS, @Toonz

Blijf het een beetje overdreven vinden.
Maar helaas heb ik weinig keuze vrees ik aangezien ik de afgelopen jaren flink heb geïnvesteerd in slimme stekkers (10) en rookmelders (3). Allen van Fibaro en deze werken alleen op de Toon of op de Fibaro Home Center.
Heeft iemand een idee of er een goede slimme thermostaat is waarop ik deze apparatuur kan aansluiten? Voor zover ik kan zien in ieder geval al niet op de Tado.
Via Apple Home Kit gaat ook niet want daar heb je een speciale Home Kit versie van Fibaro voor nodig.
Reputatie 2
Badge +1
Ik begrijp dat het overzetten van data van de oude naar de nieuwe Toon niet mogelijk is (beetje dom voor een slimme thermostaat). Maar goed het moet maar. Heb alle gebruikersdata gelukkig ook op slimmemeter.nl staan.
Maar is het wel mogelijk om de data van (naam etc.) aangesloten slimme stekkers en rookmelders over te nemen?
En ik heb een groot aantal schakelingen via Olisto. Moet ik die allemaal opnieuw maken of kan ik die bij de nieuwe Toon blijven gebruiken?
Reputatie 4
Badge +3
Stekkers e.d. zul je opnieuw moeten instellen. Olisto blijft wel werken. De triggs blijven staan, hooguit opnieuw je Toon koppelen, dat weet ik even niet meer.
Reputatie 2
Badge +1
@RalfR

Dank voor je snelle reactie.
Dat mijn Triggs blijven werken in het belangrijkste.

@Frank van Olisto
Is het nodig om de nieuwe Toon opnieuw te koppelen?
Zo ja hoe ontkoppel ik de oude Toon en koppel ik de nieuwe Toon.
Mijn Trigss zijn me heilig!! 😃

Arjan
Man man man wat doet Eneco toch allemaal een potje moeilijk wat betreft het zelf monteren van een Toon. Elke Jan met de korte achternaam kan het zelf doen.... 🙄
Dat het te maken heeft met garantie is dikke vette flauwekul, want zodra je dat zelfde ding in de winkel kan kopen, moet je hem ook zelf monteren en heb je ook gewoon 2 jaar garantie op dat ding.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is voor bedrijven om klantvriendelijk te zijn, ik heb soms het gevoel dat het sommige bedrijven geen reet uitmaakt dat hun klanten overstappen naar iets anders. Tevreden klanten moet je koesteren, via internet vind je snel legio andere en soms veel goedkopere alternatieven. Helaas is dit bij veel oude en vastgeroeste bedrijven nog niet helemaal doorgedrongen.... Straks niet lopen zeuren dat je als ondernemer de deuren moet sluiten.... Of maakt Eneco tegenwoordig winst.? 🤔
Ik denk dat Eneco gewoon zijn ouderwetse regeltjes eens moet aanpassen....
Reputatie 2
Badge +1
@Ikbenmallehenkieniet

Helaas........, zelfs als je de Toon bij Coolblue zou kopen dan nog kom je niet onder die gecertificeerde Eneco monteur uit. https://www.coolblue.nl/product/619823/toon-thermostaat-inclusief-installatie.html

Het is een manier om een leger monteurs aan het werk te houden lijkt wel.
Een Nest of Tado thermostaat kan je zelf monteren en dan kan je ook gewoon gebruik maken van Eneco. Die bedrijven kunnen met een goede handleiding en een goede helpdesk blijkbaar wel zorgen voor een goede installatie zonder gecertificeerde monteur.

Het is dat ik zo zwaar geïnvesteerd heb in de slimme stekkers en rookmelders anders dan had ik zeker een andere slime thermostaat aangeschaft.

Ben nog aan het broeden wat ik ga doen.....
Ik heb toen des tijds mijn Toon gekocht bij de Karwei bouwmarkt en zelf gemonteerd, code aangevraagd en dat was het....
Hier is geen monteur over de vloer geweest...
Aangezien we tegenwoordig eenen 24 uurs economie hebben, zou je tegen Eneco moeten zeggen dat ze in de avonduren maar een monteur moeten sturen. Het zou van de zotte wezen om voor zo iets onbenulligs een dag vrij te nemen en dat zou Eneco ook moeten begrijpen.
Reputatie 6
@ikbenmallehenkieniet @Abonte

Het gaat zoals eerder aangegeven dan vooral om de garantie. Ook zal niet iedereen precies weten hoe een installatie in zijn werk gaat. Daarom trekken wij 1 lijn.
Uiteraard begrijp ik eneco dat ze het liever zelf willen doen. Er zijn andere fabrikanten die het niet doen, of de mogelijkheid voor installatie. Er zou dus op zijn minst een optie moeten komen om het zelf te kunnen doen
ChantalS schreef:

@ikbenmallehenkieniet @Abonte

Het gaat zoals eerder aangegeven dan vooral om de garantie. Ook zal niet iedereen precies weten hoe een installatie in zijn werk gaat. Daarom trekken wij 1 lijn.

Dat word dan een monteur in de avonduren...
Misschien moet Eneco eens gaan nadenken of het ook anders kan in de toekomst... Dit komt ook de klantvriendelijkheid en de klantgerichtheid ten goede. Tis maar een tip hoor.?
Reputatie 6
Badge +1
12 november was de dag, dat mijn Toon een update krijgen mag...

helaas

Reageer