Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe slimme meter elektra en gas

• Toon kenner
  • 70 reacties
Binnenkort komt Stedin bij mij thuis nieuwe meters installeren.
Ik lees in de topics dat er wellicht een nieuwe meteradapter en p1-kabel geleverd moet worden.
De firmware is volgens mij 37 (firmware ketelmodule).

Kan een moderator reageren en mij wellicht op voorhand al een nieuwe adapter en een p1 kabel sturen als dat noodzakelijk is?

De doos met inhoud bij levering heb ik niet meer. Ook die p1 kabels dus niet.
icon

Beste antwoord door Folkert 10 juli 2018, 11:34

@Aaipad

Dank voor je bericht. Je hebt inderdaad een nieuwe meteradapter nodig wanneer je slimme meters geïnstalleerd krijgt. Ik heb een p1 kabel en een meteradapter voor je besteld, deze ontvang je uiterlijk binnen twee weken. Wanneer ik verder nog iets voor je kan doen laat het gerust weten!

Bekijk origineel
Reageer

26 Reacties

Reputatie 6
@Aaipad

Dank voor je bericht. Je hebt inderdaad een nieuwe meteradapter nodig wanneer je slimme meters geïnstalleerd krijgt. Ik heb een p1 kabel en een meteradapter voor je besteld, deze ontvang je uiterlijk binnen twee weken. Wanneer ik verder nog iets voor je kan doen laat het gerust weten!
@Folkert bedankt voor je reactie. Vervang ik de meteradapter zelf of doet Stedin dat ook?
Aaipad schreef:

@Folkert bedankt voor je reactie. Vervang ik de meteradapter zelf of doet Stedin dat ook?

Aanvullende vraag: Kan ik die nieuwe meteradapter op voorhand installeren of moet ik daarmee wachten tot na installatie van de slimme meters?
Reputatie 6
@Aaipad

Ik verwacht niet dat Stedin dit gaat vervangen voor je, we leveren instructies mee, met hoe je de adapter kan vervangen na de plaatsing van slimme meters. De instructies hiervoor kun je ook hier vinden.
Hallo @Folkert, nog niets ontvangen. Wil je eens nagaan of de kabel en de adapter wel verzonden zijn?
Reputatie 5
Goedemorgen @Aaipad

Sorry dat het zolang duurt voordat je een adapter hebt, dat is natuurlijk niet de bedoeling. We hadden even wind tegen en leveringsproblemen met de meteradapter. Op dit moment zijn de leveringsproblemen opgelost, maar de initiële bestelling kan niet meer bezorgd worden. Als oplossing stuur ik je kosteloos een nieuwe meteradapter en P1 kabel toe. Deze ontvang je binnen ca. 2 weken.

Fijne zondag!

Mitchel
Hallo @Mitchel, bedankt voor je bericht. Ik snap alleen niet wat dat met de "initiële melding" te maken heeft! Als leverings problemen voorbij zijn dan gaat de eerstvolgende beschikbare adapter toch gewoon de deur uit? Of is mijn vorige bestelling dan gewoon geannuleerd? Dat zou ik een slechte zaak vinden!
Reputatie 5
@Aaipad.

De eerste bestelling is helaas niet meer te vinden en daar zijn wij onlangs achter gekomen. De enige oplossing die wij hebben is een nieuwe bestelling voor jou plaatsen. Ik snap dat het niet gewenste antwoord is, maar dit is wel de oplossing.

Bedankt voor je geduld en begrip.

Groet,
Mitchel
@Mitchel of @Folkert kan ik die nieuwe adapter nu al inprikken of moet ik daarmee wachten tot na installatie van de slimme meters?
Reputatie 6
@Aaipad

De nieuwe adapter werkt ook met je huidige configuratie, het kan geen kwaad om deze nu al te gebruiken, het kan wel zijn dat je een aantal handelingen opnieuw moet uitvoeren na de plaatsing van de slimme meters.
Folkert schreef:

@Aaipad

het kan wel zijn dat je een aantal handelingen opnieuw moet uitvoeren na de plaatsing van de slimme meters.

Dank @Folkert. Welke handelingen? Als de meters geplaatst worden is de spanning er af. Ik zie dat als een complete reboot.
Reputatie 6
@Aaipad

Klopt, ik zat er naast , excuses. Ik heb op 10 juli in dit topic een link meegegeven. Je hoeft maar 4 stappen uit te voeren.
@Folkert ik heb vandaag de nieuwe meteradapter geïnstalleerd en de software geüpdatet. Nu zegt Toon dat ik nog steeds versie 37 heb van de Ketelmodule?!? Ik ben even de weg kwijt. Graad advies.
Hoi Rob,

De ketelmodule is juist en is al heel lang versie 37.
Een update is daarvoor niet bescikbaar.

Bij slimme meters is het enige wat van belang is dat de meteradapter (tegenwoordig ook wel meetmodule genaamd) in de meterkast een versie heeft van minimaal 39.
Maar liever de nieuwste zijnde: 0.25/0.13.
Brandje schreef:

De ketelmodule is juist en is al heel lang versie 37

Dan snap ik niet waarom mijn module vervangen moest worden! Zie mij openingspost en het antwoord van @Folkert.

Trouwens @Brandje, als ik de specificaties van de meteradapter bekijk dan staat daar wel vermeld 0.25/0.13. En uiteraard worden de sensoren weer ingeregeld nu.
Reputatie 2
@Aaipad

Goed om te horen dat de koppeling van de meteradapter is gelukt! Ik zie in de portal van jouw Toon dat alles op dit moment inderdaad netjes verbonden is.

Wanneer de slimme meters straks gekoppeld zijn aan de meteradapter, vergeet dat niet om deze nog in te stellen op Toon. Dit doe je via MENU > INSTELLINGEN > ENERGIEMETING > MEETMODULES > MEETMODULE 1 (potloodje) – ENERGIEBRONNEN (potloodje) > vervolgens Gas en Stroom aanvinken en voor allebei P1-aansluiting kiezen. Dit sla je vervolgens op. Elektraverbruik komt vrijwel snel door, gasverbruik kan wel tot 3 weken op zich laten wachten.

De ketelmodule staat hier los van en hoef je niet in de gaten te houden 🙂

Mocht je toch nog problemen ondervinden nadat de meters zijn gewisseld, geef ons dan een seintje! Zet dan ook gelijk de Externe Toegang voor ons aan via MENU > TOON SUPPORT > EXTERNE TOEGANG op 'AAN'.

Groet,
Je openingsbericht heb net even gelezen.
@Folkert heeft zich vergist en dacht ongetwijfeld dat je de firmware 37 van de meteradapter bedoelde.

Heb je bij het meetmodule menuutje gekozen voor Analoog? Voor gas en stroom afzonderlijk instellen en opslaan.

Ik ga er van uit dat je Slimme meters nog niet fysiek geplaatst zijn bij je.
Brandje schreef:

@Folkert heeft zich vergist en dacht ongetwijfeld dat je de firmware 37 van de meteradapter bedoelde.

Folkert heeft zich niet vergist. Ik bedoelde ook de meteradapter! Die was versie 37 en nu met de nieuwe nog steeds 37. Alleen voor die nieuwe adapter is de firmware geüpdatet naar versie 0.25/0.13. En ja, de nieuwe meter komt pas volgende week.
@Joanna bedankt voor je bericht. Goed om te weten dat doorgeven van data gas drie weken op zich kan laten wachten. Ben ik alleen benieuwd waarom dat zo lang moet duren. Is daar een reden voor?
Aaipad schreef:

Brandje schreef:

Folkert heeft zich niet vergist. Ik bedoelde ook de meteradapter! Die was versie 37 en nu met de nieuwe nog steeds 37. Alleen voor die nieuwe adapter is de firmware geüpdatet naar versie 0.25/0.13. En ja, de nieuwe meter komt pas volgende week.

Oke, ook weer opgelost; je schreef namelijk:

Vandaar de verwarring.

Als je nu met nog sensoren, je meetmodule instelt op Analoog dan zou je nu verder op je slimme meters kunnen wachten en daarna alleen de instelling op P1 moeten zetten.
Als je deze laatste instelling wijzigt nadat de stroom weer terug is, zou Toon na deze wijzing toch nog even een harde reset geven.
Brandje schreef:

Vandaar de verwarring.

Dat is precies wat Toon zegt bij de softwareversie! Ketelmodule...
En volgens eerdere posts zou een slimme meter i.c.m. Versie 37 niet werken. Maar kennelijk werkt dat wel. 🤔
Reputatie 5
@Aaipad

De reden dat het langer duurt is omdat je netbeheerder de draadloze verbinding tussen je meters moet opstarten. Daar kan tot drie weken overheen gaan bij de netbeheerder. Deze verbinding zorgt er dan voor dat de gasstand ook doorgegeven wordt aan de elektra meter. Zodoende is het gasverbruik vanaf dat moment ook zichtbaar op Toon omdat Toon aangesloten is op je elektra meter.

Groeten Chantal
Reputatie 7
Badge +6
ChantalS schreef:

@Aaipad

De reden dat het langer duurt is omdat je netbeheerder de draadloze verbinding tussen je meters moet opstarten. Daar kan tot drie weken overheen gaan bij de netbeheerder. Deze verbinding zorgt er dan voor dat de gasstand ook doorgegeven wordt aan de elektra meter. Zodoende is het gasverbruik vanaf dat moment ook zichtbaar op Toon omdat Toon aangesloten is op je elektra meter.

Groeten Chantal

@ChantalS,

Werkt Toon nou wel of niet met metermodule software versie 37? Naar mijn informatie is de minimale eis 39.
Reputatie 7
Badge +6
Aaipad schreef:

Brandje schreef:

Vandaar de verwarring.

Dat is precies wat Toon zegt bij de softwareversie! Ketelmodule...
En volgens eerdere posts zou een slimme meter i.c.m. Versie 37 niet werken. Maar kennelijk werkt dat wel. 🤔

Je moet ook bij:

Menu >> instellingen >> energiemeting >> Meetmodules op potloodje drukken >> Meetmodule 1 op potloodje drukken..

Zowel op Toon1 als op Toon2 hetzelfde.
Reputatie 5
@mAiden

Zolang de firmware 35/39 is kan Toon gekoppeld worden aan de slimme meters. Met uitzondering van de meteradapter met model 6500-1102-0401.

Groeten Chantal

Reageer