Skip to main content
Beantwoord

Installatie toon i.c.m. stadsverwarming

Hallo allemaal,

Het onderwerp waar ik vandaag over begin, is weliswaar al vaker besproken: Toon in combinatie met stadsverwarming. Officieel wordt het niet (meer) ondersteund door Eneco, maar toch zijn er een hoop mensen die zo'n Toon werkend hebben gekregen met stadsverwarming. Onlangs heb ik een tweedehandse Toon aangeschaft, omdat ik het een leuk ding vind.

Maar, nu is de grote vraag: hoe sluit ik hem aan? Ik heb mijn oude thermostaat (een Honeywell CM67) van de muur gehaald om inzichtelijk te krijgen welke draden daarachter zitten. Daar zit achter een: schakeldraad, fasedraad en nuldraad. De schakeldraad en fasedraad kan ik waarschijnlijk niet direct aansluiten op de Toon, omdat dit 230V is. In de meterkast ben ik een Honeywell Z100-BG tegengekomen wat waarschijnlijk de klep is die aangestuurd wordt door mijn thermostaat, en een thermostaat van Danfoss.

Kan ik tussen de schakeldraad en fasedraad de ketelmodule plaatsen en deze verbinden met mijn Toon? Zal dit werken, of moet ik op zoek naar een andere manier?

Ik heb foto's bijgevoegd van mijn huidige thermostaat, de bekabeling erachter, klep, en thermostaat in de meterkast.
icon

Beste antwoord door Ernstig 8 november 2018, 23:16

1). Honeywell Z100-BG 230V klep vervangen met een 24V variant.
2). Nieuwe klep aansluiten door 1 draad in de ketelmodule aan de CV-ketelkant te doen, de andere draad naar de 24V voeding. De overgebleven draad van de 24V voeding dan ook weer naar de ketelmodule aan de CV-ketelkant
3). De (3) oude 220V draden zowel aan de Thermostaatkant alsook in de meterkast losmaken.
Je kunt deze draden nu uit de buis trekken en daar vooraf een dunnere 24V draad aan vast maken zodat je die meteen in de buis hebt zitten zodra je de oude draden er uit hebt. Als dat onhandig is kan je ook twee van de oude draden (die nu geheel stroomloos zijn), gebruiken om tussen de Toon en de ketelmodule aan de "thermostaatkant" aan te sluiten. Welke kleuren je gebruikt is totaal onbelangrijk,als je maar zeker bent dat deze niet meer met het 220V stroomnet aangesloten zijn. De derde draad blijft dan verder ongebruikt zitten.

Bekijk origineel
Reageer

11 Reacties

Reputatie 1
Gebruik twee "oude 220V draden" om de 24 volt voeding op je Toon te krijgen, de derde draad kan je negeren. Zie het plaatje voor een indruk hoe ik het heb aangesloten.
Groet Ernstig
Bedankt voor je antwoord. Vanuit gaande dat ik mijn klep (servomotor) moet vervangen met een 24V variant, begrijp ik nog steeds niet helemaal wat ik dan met de 3 draden moet doen die nu in mijn huidige thermostaat zitten. In de meterkast zie ik dat twee draden naar een stopcontact gaan en vervolgens doorlopen naar boven toe. Hoe kan ik mijn huidige draden hergebruiken?
Reputatie 1
De 220V draden / stekker uit het stopcontact halen, dat heb je niet meer nodig. Knip de stekker er af en gebruik de draden om de Toon aan te sluiten op de ketelmodule aan de "thermostaat"- kant. Je kunt natuurlijk ook nieuwe (dunnere) draden trekken maar dat is meestal best wat werk....
Ik zet de stappen even op volgorde, correct me if I'm wrong.

2). Nieuwe klep aansluiten op een 24V adapter, waarvan 1 draad in de adapter en de andere draad zou een huidige bestaande draad moeten zijn die naar de thermostaat loopt.
3). Toon aansluiten op thermostaat aansluiting van de keteladapter.

Bij stap twee kan ik dus een van de twee los gehaalde draden gebruiken. Maar, welke kleuren haal ik nou los in de meterkast? De blauwe en de zwarte? Want de bruine is een fasedraad.
Reputatie 1
2). Nieuwe klep aansluiten door 1 draad in de ketelmodule aan de CV-ketelkant te doen, de andere draad naar de 24V voeding. De overgebleven draad van de 24V voeding dan ook weer naar de ketelmodule aan de CV-ketelkant
3). De (3) oude 220V draden zowel aan de Thermostaatkant alsook in de meterkast losmaken.
Je kunt deze draden nu uit de buis trekken en daar vooraf een dunnere 24V draad aan vast maken zodat je die meteen in de buis hebt zitten zodra je de oude draden er uit hebt. Als dat onhandig is kan je ook twee van de oude draden (die nu geheel stroomloos zijn), gebruiken om tussen de Toon en de ketelmodule aan de "thermostaatkant" aan te sluiten. Welke kleuren je gebruikt is totaal onbelangrijk,als je maar zeker bent dat deze niet meer met het 220V stroomnet aangesloten zijn. De derde draad blijft dan verder ongebruikt zitten.
Je verhaal is me nu duidelijk! Heb nog een soortgelijke tekening gevonden op het internet (zie bijlage). Tevens heb ik ook een nieuwe 24V klep binnen. Alleen heb ik nog geen geschikte voeding hiervoor. Maakt het uit hoeveel (m)A deze 24V voeding is?
Reputatie 6
Badge +1
3W / 24V = 125mA

In jouw plaatje van de thermosmart staat een 12v voeding voor de module van de thermosmart. Die van de Toon ketelmodule is toevallig wel 24v met 0,5A (500mA) max. Die zou je dus opzich kunnen gebruiken maar je moet de keteladapter (en daarmee de Toon) ook hiermee voeden. Ik denk dat ie het wel zou trekken. Dus dan snoer van de voeding van de keteladapter doorknippen, kroonsteentje er tussen en daarvanuit de klep en de keteladapter voeden.

Of gewoon een andere 24v voeding met minimaal 150mA
thehognl schreef:

3W / 24V = 125mA

In jouw plaatje van de thermosmart staat een 12v voeding voor de module van de thermosmart. Die van de Toon ketelmodule is toevallig wel 24v met 0,5A (500mA) max. Die zou je dus opzich kunnen gebruiken maar je moet de keteladapter (en daarmee de Toon) ook hiermee voeden. Ik denk dat ie het wel zou trekken. Dus dan snoer van de voeding van de keteladapter doorknippen, kroonsteentje er tussen en daarvanuit de klep en de keteladapter voeden.

Of gewoon een andere 24v voeding met minimaal 150mA

Bedankt voor je reactie. Op die tekening staat er inderdaad 12V, maar het principe is verder hetzelfde. Als ik jou dus goed begrijp, hoef ik de in de DC aansluiting van de keteladapter niets aan te sluiten? Dus gewoon aansluiten volgens die tekening, maar dan met 1 adapter minder.
De DC aansluiting van de keteladapter moet je altijd aansluiten. Het idee van de @thehognl is dat je de kabel van de originele voeding van Toon keteladapter doorknipt en met een kroonsteentje daarvandaan splits voor de klep voeding volgens tekening.
Ik zou persoonlijk voor een extra 24V kiezen. De Toon voedingen gaan ook weleens kapot, als je meer erop gaat aansluiten, is de kans groter dat hij eerder kapot gaat. Dan doet de klep en Toon niet, met twee voedingen heb je meer bedrijfszekerheid. Dat hij het zou trekken geloof ik wel, maar voor hoelang heb ik mijn twijfels.
Reputatie 6
Badge +1
Of je neemt een 24v 1A voeding en voed daarmee de ketelmodule en de klep. Dan zit je ruim voldoende. Ik zou zelf liever 1 voeding willen dan twee. Scheelt weer een aansluiting in een stopcontact en verlies in een adapter.

Feit is ketelmodule heeft 24v 500mA nodig en je klep 24v 125mA. Totaal dus 24v en 650mA.
Afgelopen weekend ook een 24v 1000 mA adapter geregeld en aangesloten. Rest van de kabels aangesloten zoals weergeven op eerder geposte tekening. Abonnement voor Toon bij Eneco geactiveerd en alles werkt alles een zonnetje!

Thanks allemaal!

Reageer